Hétfő éjfélig igényelhető vissza a kasszaelőleg


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal közleményben hívja fel az érintettek figyelmét az online pénztárgépekre való átállást érintő legfontosabb tudnivalókra, teendőkre.  Az utóbbi napokban beérkezett adózói kérdések, jelzések alapján az alábbi témakörökben fontos ismételten áttekintetni a  legfontosabb tudnivalókat.


I.  Határidők

Azok az üzemeltetők, akik  visszavont forgalmazási engedélyű (azaz A017 és A018-as forgalmazási engedélyszámú) pénztárgépre vonatkozó megrendeléssel rendelkeznek, avagy ilyen pénztárgép már üzembe helyezésre került náluk, támogatásra jogosultak annak érdekében, hogy ne szenvedjenek hátrányt a visszavont engedélyű gépekkel kapcsolatban teljesített kifizetéseik okán.

A támogatás igénylésére nyitva álló határidő 2014. február 17-én éjfélkor lejár!

A támogatás igénylésének feltételeiről és módjáról részletes tájékoztatást olvashat a NAV honlapján 2014. február 6-án közzétett tájékoztatóban /Tájékoztató a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetéséről./, továbbá a 2014. február 11-én közzétett tájékoztatóban /Kiegészítés azon adózók részére, akiknek az eBEV-en történő nyilatkozattételre 2014. február 10-ig nem volt lehetősége/. A feltételekről korábbi cikkeinkben itt és itt tájékozódhat.

A 2014. február 17-e éjfélt követően benyújtott támogatási kérelmet a NAV érdemi vizsgálat nélkül elutasítja!

Fenti dokumentumokat az eBEV felületen tett nyilatkozat esetén a nyilatkozat megtételét követő 15 napon belül, papír alapon küldött nyilatkozat esetén pedig a nyilatkozattal egyidejűleg kell benyújtani.

II.  Az eBEV felületen leadott korábbi rendelések módosítása, törlése

Több adózó jelezte az adóhatóság felé a támogatási nyilatkozat kapcsán, hogy a nyilatkozat kitöltésével egyidejűleg rossz pénztárgépet rendeltek meg.

A NAV arra kéri az adózókat, hogy az új pénztárgépes rendeléskor  kiemelt figyelmet fordítsanak arra, hogy arra a pénztárgépre adjanak le megrendelést, amelyre a vállalkozásnak ténylegesen szüksége van.

Amennyiben valamilyen hiba mégis fellép, akkor az alábbi a)-b) pontban szereplő lehetőségek állnak fenn.
A támogatási nyilatkozat kitöltésével egyidejűleg leadott megrendelés későbbi módosítása/törlése kihatással lehet magára a nyilatkozatra is (annak módosítása és törlése is megtörténik), ezért az I. pontban jelzett határidő kiemelten fontos.

A NAV felhívása a nyilatkozat kitöltésével kapcsolatban

Az adóhatóság az adózók jelzései alapján alapján – a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetéséhez kapcsolódóan – a következőkre hívja fel a figyelmet:

A „Nyilatkozat a 16/2013. (VI. 3.) NGM rendelet 13/A. § szerinti állami támogatás igénybevételéhez” 1./A pontját abban az esetben kell kitölteni, amennyiben az új (vagyis a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgép helyett megrendelt, beszerzett) pénztárgép teljes vételárának kifizetésére még nem került sor. Minden más esetben a nyilatkozat 1./B pontja töltendő ki.

A nyilatkozat, illetve annak mellékletei hiányában a támogatási igény érvényesítésére nincs lehetőség. Tehát a nyilatkozat megtétele önmagában nem elegendő, a szükséges dokumentációt (visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépre megkötött szerződés/szerződésmódosítás, szerződés alapján teljesített kifizetés alapjául szolgáló számla, kifizetés teljesítését igazoló dokumentum másolata) is el kell juttatni az állami adóhatóság részére.

a)  Módosítás

A eBEV szolgáltatáson keresztül leadott pénztárgép megrendelések módosítására vonatkozóan a NAV internetes honlapján megtalálható „eBEV portál felhasználói leírás” tartalmaz információt az alábbiak szerint.

Az eBEV szolgáltatáson keresztül leadott megrendelés módosítására addig van lehetőség, ameddig a rendelés elküldésre nem kerül a forgalmazó felé. A forgalmazó felé továbbított megrendelésekről a NAV naponta értesíti az üzemeltetőt, ebből következően az eBEV szolgáltatáson keresztül leadott megrendelés módosítására, kizárólag a megrendelés leadásának napján – a megrendelés adatainak a forgalmazó részére történő megküldéséig – van lehetőség.

A módosítás lehetőségnek megszűnését követően már csak a törlés lehetőségével lehet élni.

b)  Törlés
Korábban leadott megrendelések törlésének igénye több okból is felmerülhet, így pl. téves rendelés miatt, vagy azért mert az adózó mégis más gépet szeretne a korábban rendelt helyett, stb.

Az eBEV portálon leadott pénztárgép megrendelésének lépései

1. Az üzemeltetőnek fel kell vennie a kapcsolatot a megrendelt pénztárgép forgalmazójával a megrendelés lemondása érdekében.

A forgalmazók elérhetőségei tájékoztató jelleggel megtalálhatók az eBEV portálon a Rendelés előjegyzés/Pénztárgép rendelés menüpontban a Pénztárgép jellemzők összehasonlítása című táblázatban.

Számviteli változások 2014
  • Először alkalmazzuk a mikrogazdálkodói beszámolót
  • A hibajavításokkal kapcsolatos gyakorlati tudnivalók
  • Milyen változásokat kell figyelembe vennünk a 2014-es üzleti évben?
  • Milyen hatása van  az új Ptk. hatályba lépésének  a számvitelre?

Értesüljön az újdonságokról, tegye fel kérdéseit szakértő előadóinknak dr. Andor Ágnesnek és Tomcsányi Erzsébetnek, jöjjön el 2014. február 25-én szakmai konferenciánkra!

A továbbképzésen való részvétel mérlegképes könyvelőknek, vállalkozási szakterületen, számviteli témakörben 8 kreditpontot ér.

Helyszín: Best Western Hotel Hungária, 1074 Budapest Rákóczi út 90.

Bővebb információk és jelentkezés itt

2. Az üzemeltetőnek be kell szereznie egy olyan dokumentumot, amely hitelt érdemlően tanúsítja és igazolja, hogy a forgalmazó tudomást szerzett az üzemeltető megrendelés lemondására vonatkozó szándékáról.
A dokumentumból egyértelműen ki kell derülnie annak, hogy a lemondás melyik megrendelésre vonatkozik, továbbá tartalmaznia kell az üzemeltető elérhetőségét. Ennek érdekében legalább az alábbi adatoknak kell szerepelnie a dokumentumon:

  • üzemeltető adószáma
  • üzemeltető neve
  • üzemeltető telefonszáma
  • törlési kérelemmel érintett üzembe helyezési kód
  • megrendelt pénztárgép típusa
  • megrendelt pénztárgép engedélyszáma
  • megrendelés száma
  • forgalmazó neve
  • forgalmazó adószáma.

A lemondás igazolására szolgáló dokumentum akkor tekinthető hitelesnek és fogadható el, ha tartalmazza a fenti adatokat, valamint mind az üzemeltető, mind pedig a forgalmazó cégszerű aláírását.

3. A 2. pont szerinti dokumentum birtokában – kizárólag írásban benyújtva – személyesen, vagy postai úton kérhető a megrendelés törlése a NAV-tól.

Postai úton történő benyújtás esetén a kérelmet az üzemeltető székhelye szerint illetékes adóigazgatóságnak kell megküldeni, míg személyesen a NAV bármelyik központi ügyfélszolgálatán benyújtható a kérelem.

A lemondást igazoló dokumentum önmagában nem fogadható el, ha az nem tartalmazza az üzemeltető törlésre irányuló kifejezett kérelmét. Ugyancsak nem fogadható el a törlési kérelem önmagában, ha ahhoz nincs csatolva forgalmazói igazolás.

4. A törlést követően a NAV az üzemeltető – amennyiben képviselő útján jár el, úgy képviselője – Ügyfélkapu tárhelyére értesítést küld a megrendelés törléséről. Ezt követően lehetőség van az adott üzembe helyezési kód felhasználásával új megrendelést leadni.

Fontos tudni, hogy az online felületen leadott megrendelés törlésére egy üzembe helyezési kódhoz kapcsolódóan csak és kizárólag egy esetben van lehetőség. Amennyiben ugyanazzal az üzembe helyezési kóddal új megrendelést ad le, úgy azt ismételten már nem lesz lehetőség törölni.

Egy már leadott megrendelés törlése esetén körültekintően kell eljárni – tanácsolja a NAV. A törlés – a pénztárgép használatára kötelezett adózót – nem mentesíti az alól, hogy a jogszabályban előírt megrendeléssel, szerződéssel rendelkezzen.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Adók valorizációja: tiltakozik a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete

A mindenszentek alkalmából bejelentett adóemelések mértékének megállapítása nem függhet a Központi Statisztikai Hivataltól – olvasható a közleményben. Korai még lustaságból automatizmusokat alkalmazni, mert az adóemelés az adóemelés, ahol hatástanulmánynak és társadalmi egyeztetésnek lenne helye. Az adóemelést nem generálhatja a KSH! Ezért az MKOE tiltakozik a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján megállapított adómértékek ellen! Mindeközben hiányzik […]

2024. október 31.

Adócsomag 2025: néhány újabb meglepetés

Az EY szakértői összeállították a legfontosabb újításokat az adócsomagból, olyan várható változásokat szemezgettünk belőle, amelyek eddig nem kaptak figyelmet.

2024. október 31.

Adómentesen nyújtható juttatás lesz az állatkerti belépőjegy

Az állatkertek látogatószámának növelése és a potenciális látogatók ösztönzése érdekében indokolt az állatkerti belépőjegy beemelése az adómentesen nyújtható juttatások körébe – olvasható a kormány által benyújtott adócsomag-javaslatban.