Hétfőtől elektronikusan kérelmezhetőek a vámengedélyek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Október 2-ával néhány kivétellel valamennyi, az Uniós Vámkódex hatálya alá eső engedélyt a korábbi papír alapú ügyintézés helyett kizárólag elektronikus úton intézhetnek a gazdálkodók. A benyújtott kérelmekkel és az engedélyezési eljárással kapcsolatosan ettől kezdve csak a rendszeren keresztül kaphatnak információt a vállalkozások – figyelmeztetnek az EY szakértői.


Idén október 2-ától új uniós, központi váminformatikai rendszert (Customs Decision Managment System – CDMS) állít üzembe a Nemzeti Adó- és Vámhivatal („NAV”), mely összhangban van a 2016. május 1-jével életbe lépett Uniós Vámkódex legfontosabb célkitűzésével, az elektronikus ügyintézés bevezetésével.

Az új rendszer az Uniós Vámkódex hatálya alá tartozó engedélyek iránti kérelmek kezelésére szolgál. A felületen keresztül 22 engedélytípus vonatkozásában nyújtható be kérelem, illetve ezen típusok esetében kérelmezhető többek között az engedélyek módosítása, felfüggesztése vagy visszavonása. A rendszerbe többlépcsős elektronikus azonosítással lehet belépni.

[htmlbox Változásfigyeltetés]

 

Fülöp Attila, az EY vámszakértője felhívta a figyelmet, hogy a gazdálkodók az engedélyekkel és az engedélyezési eljárással kapcsolatos vámhatósági értesítéseket (mint például hiánypótlás, engedély kiadásáról szóló határozat) október 2-át követően egyenlőre csak a rendszeren belül tekinthetik meg, azokról e-mailben vagy egyéb úton nem kapnak értesítést a gazdálkodók. Ezért fontos, hogy minden gazdálkodó rendszeresen bejelentkezzen az új rendszerbe, különös tekintettel a folyamatban lévő engedélyezési eljárások esetén.

Az EY vámszakértője a rendszert ismertetve azt is kiemelte, hogy bár uniós szabályozás alá tartoznak, továbbra is papír alapon lesz intézhető például az AEO engedélyre, a Kötelező Érvényű Tarifális Felvilágosításra (KTF), Kötelező Származás Felvilágosításra (KSZF), a vám visszafizetésre és elengedésre vonatkozó kérelem engedélyezési folyamata.

A NAV tájékoztatása alapján a 2016. május 1-jét követően az Uniós Vámkódex alapján kiadott már meglévő engedélyeket a NAV folyamatosan tölti fel a CDMS rendszerbe.



Kapcsolódó cikkek

2022. január 18.

MyNAV felülettel újult meg az adóhivatal honlapja

A hétvégén debütált a NAV új információs, illetve online ügyintézésre is alkalmas portálja, amely a magánszemélyek és a szakmabeliek számára is új megoldásokat kínál – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

2022. január 18.

Adatszolgáltatás: 2022-ben a határidő január 20.

A gyermeket nevelők adóvisszatérítés-előlegének február 15-éig törtémő kiutalása érdekében a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény 37. §-a az adózással összefüggő adatszolgáltatásra kötelezett kifizetők és más személyek számára egyszeri alkalommal január 31-énél korábban, 2022. január 20-áig írja elő az adatszolgáltatás teljesítésének határidejét.