Hogyan tervezd a webshopodat?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2021. július 1-jétől uniós szinten módosulnak a webshopokra vonatkozó szabályok. A webshopon keresztül értékesítőknek érdemes előre felkészülniük, hogy a legoptimálisabb módon tudjanak értékesíteni és ezt adminisztrálni. A helyes üzleti modellel a vállalkozások egyrészt adómegtakarítást érhetnek el, másrészt csökkenthetik az adminisztratív terheket. Ellenkező esetben a webshopok kockázatot futnak, és jelentős adóbírságokra is számíthatnak.

Miért kell tervezniük a webshopoknak?

Az online értékesítésnek köszönhetően könnyebben juthat el egy termék más uniós tagállam fogyasztójához, mintha a terméket egy üzletben próbálnánk eladni. Arra az esetre, ha a terméket webshopon keresztül más tagállami fogyasztónak értékesítik, speciális áfaszabályok vonatkoznak. Ha az ilyen webshopos értékesítések együttes éves volumene meghaladja a 10.000 eurót, akkor 2021. július 1-ét követően főszabályként a fogyasztó tagállama szerinti áfát kell felszámítani. Az értékesítőknek ahhoz, hogy a célország szerinti áfát megfizessék, alapesetben be kellene regisztrálniuk minden olyan tagállamban, ahová értékesítenek. Ehhez képest jelent egyszerűsítést az egyablakos rendszer (OSS – One Stop Shop),ami azonban nem minden esetben alkalmazható.

Milyen szempontokat kell mérlegelnie a webáruháznak?

A webshop helyes adótervezéséhez sok szempontot kell mérlegelni, így különösen:

  1. Hová értékesítünk: belföld, EU vagy harmadik ország?
  2. Honnan szállítjuk az árut: belföldi raktárból, más tagállamból, harmadik országból?
  3. Kinek értékesítünk: magánszemélyeknek vagy vállalkozásoknak?
  4. Mekkora az értékesítések volumene más tagállamokba?
  5. Mit értékesítünk? vonatkozik-e speciális áfa-mérték a termékekre belföldön vagy külföldön?

Hová értékesít a webshop? Honnan szállítja az árut?

Az adófizetés helye változhat attól függően, hogy honnan hová szállítják a terméket, vagyis hogyan alakul a termék útja.

Ha a webshopon keresztül belföldre értékesítünk úgy, hogy belföldi raktárból belföldre szállítunk, magyar áfát kell felszámítani, az általános szabályok érvényesek. Ebben 2021. július 1. után sincs változás.

Az áfaszabályozás 2021. július 1-ét követő változásai elsősorban azokat a webshopokat érintik, akik ún. közösségen belüli távértékesítést végeznek. Vagyis pl. amikor egy magyar webshopon keresztül úgy adnak el terméket más tagállami magánszemély vevőnek, hogy a kiszállítást Magyarországról a másik tagállamba az eladó megbízásából egy logisztikai szolgáltató végzi. Ilyenkor főszabályként a célország szerinti áfamértéket kell felszámítani, kivéve, ha az értékesítések éves volumene 10.000 euró alatti.

Ha a termékeket EU-n kívüli, harmadik országból szállítják a vevőhöz, erre speciális szabályok vonatkoznak; a webshopos értékesítések egyes eseteiben alkalmazható az ún. import egyablakos rendszer (IOSS),vagy felmerülhet az elektronikus piacterek adófizetési kötelezettsége. Exportértékesítésekre áfamentesség alkalmazható, de ennek is szigorú feltételei vannak.

Kinek értékesít a webshop: magánszemélyeknek vagy vállalkozásoknak?

Nem mindegy, hogy kinek értékesítjük a terméket. Ha magánszemélyeknek értékesítünk webshopon keresztül más tagállamba, akkor főszabályként áfát kell felszámítani. A kérdés csak az, hogy a feladási hely, vagy a célország szerinti áfát kell megfizetni.

Ha vállalkozásoknak értékesítünk más tagállamba, akkor lehet áfamentesen számlázni, de ennek szigorú feltételei vannak. Különösen azt kell tudni igazolni, hogy a termék kikerült más tagállamba.

Mekkora a webáruházi értékesítések volumene más tagállamokba?

2021. júliusától, ha a más tagállamokba irányuló webshop értékesítések összértéke uniós szinten meghaladja a 10.000 eurót, akkor a célország szerinti áfa-mértékkel kell a közösségen belüli távértékesítésekre jutó áfát megfizetni. Az ezzel járó adminisztratív terhek csökkentése érdekében ugyanakkor alkalmazható az egyablakos rendszer (One Stop Shop – OSS). Ennek köszönhetően nem kell minden egyes tagállamban regisztrálni, elegendő egy tagállamban beregisztrálni az OSS-be és ott bevallani az összes más tagállami áfát. Az OSS-t az értékhatár alatt is lehet választani, ha ez előnyösebb az eladónak.

Ebből következően fontos előre felmérnünk egy webshop alapításakor, hogy várhatóan mekkora összegben fogunk más tagállamokba értékesíteni, milyen kereslettel számolhatunk a külföldi fogyasztók részéről.

Mit értékesít a webshop? Vonatkozik-e speciális áfamérték a termékekre?

Annak, hogy milyen terméket értékesítünk, az áfamérték meghatározása miatt van jelentősége, különösen akkor, ha más tagállamba magánszemélyeknek értékesítünk. Ha a célországban pl. kedvezményes áfakulcs vonatkozik a termékre, akkor ez befolyásolhatja az árat. A tagállamok bizonyos korlátok között meghatározhatnak kedvezményes áfakulcs alá tartozó termékeket, és a kedvezményes kulcs mértékét is szabályozhatják. Fel kell tehát készülnünk, hogy a célország szerinti helyes áfamértéket alkalmazzuk, s ebből akár jelentős eltérések is lehetnek.

Melyek a lehetséges kockázatok?

A webshopon keresztül történő értékesítések egyre transzparensebbé válnak, az adóhatóság is könnyen információt szerez az értékesítés feltételeiről. Vagyis, az adóhatóság könnyen megállapítást tehet, ha nem kerül a megfelelő országban megfizetésre az áfa, vagy nem megfelelő az alkalmazott áfamérték. Az adóhatóság akkor is bírságolhat, ha az értékesítésről nem kerül kiállításra megfelelő bizonylat.

Éppen emiatt már a webshop beindítása előtt meg kell tervezni az adózási teendőket, végiggondolva milyen termékek és várhatóan mekkora összegben fognak más tagállamokban elkelni, milyen keresletre számolhat a webshop a külföldi fogyasztók részéről.

A bejegyzés szerzője Sztankó Dániel, az RSM Hungary adóüzletágának igazgatója. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.



Kapcsolódó cikkek

2022. december 6.

Kisokos az innovációs járulékról

Cikkünkben ismertetjük az innovációs járulék szabályozását, elmondjuk, miként mentesülnek a járulékfizetés alól a kkv-k, és külön kitérünk a járulék és a kiva viszonyára.

2022. december 5.

Varga Mihály reagált Matolcsy éles bírálatára

A jegybank elnökének igaza van abban, hogy baj van, de a baj mindenkit érint: a magas energiaárak egész Európában recesszió felé viszik a gazdaságokat – közölte a pénzügyminiszter Facebook-oldalán hétfőn.