Így csökkenne az adóadminisztráció
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A kormány a konvergenciaprogramban világos menetrendet vázol föl az adóadminisztráció csökkenéséről.
Egy új adózás rendjéről szóló törvény bevezetésével pedig 2016-tól gyökeresen megváltozik az adózók és az adóhatóság kapcsolatrendszere – olvasható az Európai Bizottság elé a napokban beterjesztett Konvergencia Programban.
Adózás rendjének problémái és a problémákra adandó legfontosabb intézkedések
Problémák
|
Időtáv
|
Intézkedések
|
|
|
|
Adóellenőrzések
|
2016-2018
|
Adóellenőrzések határidejének fokozatos leszállítása
|
|
|
Adóhatóságot terhelő szankciók felemelése
|
|
|
Feketegazdaság elleni küzdelem
|
|
|
|
Adóbevallás
|
2017
|
Adóbevallás hatóság általi elkészítése
|
|
|
|
Adóigazgatással
|
2016-2018
|
Jó és rossz adózó megkülönböztetése
|
kapcsolatos
|
Önkéntes adóellenőrzés lehetőségének megteremtése
|
|
szolgáltatások
|
|
|
|
|
Tévedések miatti bírságok enyhítése
|
|
|
Kommunikációs felületek hatékonyabb használata
|
|
Forrás: Konvergencia program 2015-2018
Különös adózási módok az áfa rendszerében
|
Kiskönyvtár az áfáról címet viselő sorozatunk 5. kötete a különös adózási módok elméleti szabályanyagának a magyarázatán túl konkrét példák bemutatásával segíti az adózók mindennapos hatékony jogalkalmazását.
További információ és megrendelés >>
|
A dokumentum szerint a személyi jövedelemadó bevallás területén az elmúlt időszakban jelentősen nőtt a hatósági szerepvállalás, ami azonban együtt járt a rendszer bonyolultságának fokozódásával. Ahhoz, hogy minél szélesebb kört érjen el ezen intézkedés és a lakosság adminisztrációs terhe érdemben csökkenjen, az adóhatóságnak 2017-től képesnek kell lennie arra, hogy a magánszemélyek részére elkészítse adóbevallásukat, és így azok csak ellenőrzésre kerüljenek vissza hozzájuk. A fentebb leírt módosításokon kívül további négy területen van előrelépésre szükség:
– Jó és rossz adózó megkülönböztetése: A tartósan jogkövető gyakorlatot folytató adóalanyok pozitív hozzáállását az adóhatóság a szolgáltató jelleg hangsúlyozásával jutalmazná, illetve ösztönözné. Ezzel szemben, ha az adózót korábbi előélete alapján kockázatosként tartja számon a hatóság, velük szemben szigorúbb feltételek lennének alkalmazhatóak.
– Önkéntes adóellenőrzés lehetőségének megteremtése: Nagyobb vállalkozások hosszabb távú, kölcsönös bizalomra épülő megállapodást köthetnek az adóhatósággal. Ennek keretében a vállalkozás is kezdeményezhetne adóellenőrzést, illetve akár vállalhat folyamatos adóhatósági kontrollt is. A lehetőséggel történő szándékos visszaélés a megbízható adózói státusz elvesztésén túl szigorú további szankciókat vonna maga után.
– Tévedések miatti bírságok enyhítése: Célszerű az adóalanyok bírságolását átalakítani oly módon, hogy az adóhatóság a nem szándékolt hibázást ne büntesse indokolatlanul magas összeggel.
– Kommunikációs felületek hatékonyabb használata: A NAV és más kormányzati szervek kommunikációjának bővítésére van szükség, tematikus tájékoztató füzetek, médiában való személyes jelenlét, illetve az új technológiák jobb kihasználása révén. Ennek eredményeként az egyes intézkedésekről bővebb tájékoztatást kaphatnának az érintettek.
Ezek az átalakítások a lakosság és a vállalkozások könnyebb, gyorsabb ügyintézését és a jogkövető magatartást segítik elő – olvasható a dokumentumban.