Módosult a reklámtörvény
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Jó hír a direkt marketinggel, elektronikus hírlevelekkel hirdető vállalkozásoknak, hogy július 1-el kivették a jogalkotók a reklámtörvényből azt a rendelkezést, ami kötelezővé tette, hogy a címzett hozzájáruló nyilatkozata a lakcímet is tartalmazza.
A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (Grt.) hozzájáruló nyilatkozatra vonatkozó szabályozása a kihirdetés napjával így módosult:
„Grt. 6. § (1) Ha külön törvény eltérően nem rendelkezik, reklám természetes személynek mint reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével (a továbbiakban: közvetlen üzletszerzés), így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján – a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult.
(2) Hozzájáruló nyilatkozat bármely olyan módon tehető, amely tartalmazza a nyilatkozó nevét, illetve – amennyiben a reklám, amelyre a hozzájárulás vonatkozik, csak meghatározott életkorú személyek számára közölhető – születési helyét és idejét, továbbá azoknak a személyes adatoknak a körét, amelyek kezeléséhez a nyilatkozó hozzájárul, valamint a hozzájárulás önkéntes és a megfelelő tájékoztatás birtokában történő kifejezését.”
Emellett módosult a hozzájárulás hiányában is küldhető címzett reklámküldeményeknél kötelezően mellékelendő, lemondást lehetővé tevő válaszlevél kiküldésének szabálya is: az új rendelkezés alapján ugyanaz a reklámozó ugyannak a címzettnek csak egyszer, a 2009. október 1-jét követő első alkalommal köteles válaszlevelet küldeni, ezzel megszabadulnak a rengeteg pluszköltséggel járó tehertől a hirdető vállalkozások.
A jogalkotók módosították a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) mellékletében szereplő automatikusan tisztességtelennek minősülő tényállások egyikét is. Az eddig hatályos szabályozás szerint tilos volt a reklámozott áru megvételére való közvetlen felszólítás kiskorúaknak, a jövőben már csak a gyermekkorúakra – azaz14. év alatti gyermekekre – vonatkozik a tilalom. Tehát a júliustól tilos: „reklámban gyermekkorúak közvetlen felszólítása a reklámozott áru megvételére, illetve igénybevételére vagy arra, hogy győzzék meg szüleiket vagy más felnőttet, hogy vásárolja meg számukra a reklámozott árut.