OECD: indokolatlan a gázolaj kisebb adója
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A légkörbe jutó szennyező anyagok mintegy 50 százalékáért a közúti közlekedés felelős, ennek 90 százalékát a dízelüzemű járművek bocsátják ki, ezért a jogszabályalkotóknak fel kellene hagyniuk a dízelüzemű autók előnyben részesítésével a benzinnel működőkkel szemben – áll az OECD tanulmányában.
Mintegy 3,5 millióan halnak meg évente a légszennyezés következtében világszerte – derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) jelentéséből. Az OECD tanulmánya szerint a légkörbe jutó szennyező anyagok mintegy 50 százalékáért a közúti közlekedés felelős. Ennek túlnyomó részét, 90 százalékát a dízelüzemű járművek bocsátják ki.
Az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Svájc kivételével azonban minden OECD-tagország kevesebb adót vet ki a dízel üzemanyagra mint a benzinre – hívják fel a figyelmet a tanulmányban. ( Magyarország is: jelenleg az ólmozatlan benzin jövedéki adója 120 forint literenként, a gázolajé 110,35 forint). Rámutatnak: erre nincs megfelelő környezetvédelmi magyarázat, mivel a dízelüzemű járművek több szén-dioxidot bocsátanak ki literenként, mint a benzinnel működők, továbbá a dízelből több szálló por és nitrogén-dioxid kerül a levegőbe, amik a szervezetbe kerülve többek között tüdőrákot, asztmát, szívproblémákat okozhatnak.
Adómozaik 2015 |
1. nap – 2014.11.24.
10.00-11.00 – Art – Dr. Kovács Ferenc 11.00-12.00 – Tao – Dr. Németh Nóra 12.00-13.00 – ebédszünet 13.00-14.00 – Számvitel – Tóth Mihály 14.00-15.30 – ÁFA – Sike Olga
2. nap – 2014.11.25.
10:00-11:30 – Tb, ellátások – Farkasné Gondos Krisztina 11.30-11.45 – szünet 11:45-13.15 – Járulékok – Széll Zoltánné 13:15-14:15 – ebédszünet 14.15-15.45 – SZJA – Dr. Andrási Jánosné
Helyszín: Lurdy Konferencia és Rendezvényközpont
|
Az újonnan gyártott járművekre vonatkozó szennyezőanyag-kibocsátási előírások jóval szigorúbbak, mint korábban, azonban sokkal több dízelüzemű autót is gyártanak, ami további légszennyezéshez vezet. A jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy az autógyártók által közölt kibocsátási adatokat teszt üzemmódban rögzítették, ami nagyban alatta marad a járművek valós használata során történő kibocsátásának.
A tanulmány készítői több ajánlást fogalmaznak meg a légszennyezés visszaszorítására a kormányzati szereplők számára. Így például a jogszabályalkotók felhagyhatnának a dízelüzemű autók előnyben részesítésével a benzinnel működőkkel szemben, továbbá szigorúbban szabályozhatnák a tesztkörnyezetnek a valós használathoz való igazodását az autógyártók kibocsátás-mérése során.
(MTI)