Uniós eljárás a német autópályadíj miatt


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indít Németország ellen a külföldieket terhelő autópályadíj miatt – jelentette be a testület elnöke egy hétfői német lapinterjúban.


Jean-Claude Juncker a Süddeutsche Zeitungnak elmondta, hogy a bizottságnak „jelentős kétségei” vannak azzal kapcsolatban, hogy az autópályadíjról szóló törvény megfelel-e a diszkrimináció tilalmát előíró uniós alapelvnek. „A bizottságnak a szerződések őreként tisztáznia kell ezeket a kétségeket egy kötelezettségszegési eljárás révén, vagy szükség esetén az Európai Bíróság előtt” – mondta Juncker.

Alexander Dobrindt közlekedési miniszter értetlenségének adott hangot a bizottsági elnök bejelentése miatt. Felfoghatatlan, hogy Németország miért nem vezethet be úthasználati díjat, amikor az autósoknak már szinte egész Európában fizetniük kell – hangsúlyozta a bajor konzervatív CSU politikusa, hozzátéve, hogy Brüsszel „általánosító kritikája” elfogadhatatlan, és ha a bizottságnak „észrevétele” van a német szabályozással kapcsolatban, akkor „részletesen el kell mondania, hogy mi nem tetszik a törvényekben”.

A német szabályozás két törvényből áll. Az egyik az autópályákra és szövetségi főutakra (Bundesstraße) vonatkozó úthasználati díj 2016. január 1-jei bevezetéséről rendelkezik, azzal a megkötéssel, hogy a külföldieknek csak az autópályák használatáért kell fizetniük. A másik törvény értelmében a Németországban üzemben tartott gépkocsik tulajdonosai az úthasználati díj összegének megfelelő kedvezményt kapnak a gépjárműadóból. Így végeredményben a külföldiekkel autópályadíjat fizettetnek, a német autósokra pedig nem hárul újabb teher.

A törvényhozás mindkét házában elfogadott törvények bírálói kezdettől fogva hangoztatják, hogy a rendszer hátrányosan megkülönbözteti a külföldieket, ami ellentétes az uniós joggal.

Kluwer International
Külföldi jogi e-könyvek

 

Egy kattintásra Öntől!

 

Jean-Claude Juncker bejelentése után a parlamenti ellenzéki pártok – a Baloldal és a Zöldek – közlekedési szakpolitikusai úgy vélekedtek, hogy a bizottság elmarasztalja majd Németországot, a megoldás pedig nem az lesz, hogy végül nem vezetik be az úthasználati díjat, hanem az, hogy a németeknek is fizetniük kell.

Az éves díj a motor nagyságától és környezetvédelmi besorolásától függően átlagosan 74 euró (23 ezer forint). A külföldi autósok tíz napra vagy két hónapra is vásárolhatnak elektronikus matricát 5 és 30 euró közötti összegért. A közlekedési minisztérium szerint az államháztartásnak évente 500 millió euró körüli nagyságú bevétele lesz az úthasználati díjból.

A külföldi autósokat terhelő sztrádahasználati díj bevezetése a CSU – az Angela Merkel vezette CDU testvérpártja – nyomására került a kormány programjába. A bajor konzervatívok arra hivatkoznak, hogy a német autósoknak Európában szinte mindenütt fizetniük kell az autópályák használatáért, a külföldiek viszont ingyen autózhatnak a német sztrádákon, ami szerintük elfogadhatatlan.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Rossz lóra tettek

Lóerődús luxus-sportkocsik, valódi versenylovak, nagy mennyiségű készpénz került leltárba a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság nyomozóinak munkája nyomán. A pénzügyőrök egy hazai bűnszervezetre csaptak le, mely társaság közel egymilliárd forintnyi áfa befizetését mulasztotta el. Az elkövetők a bűncselekmény elkövetéséből származó haszonból ügetőlovak versenyeztetését finanszírozták, de akadt birtokukban bőséggel készpénz, ingatlan, illetve értékes luxus-sportautó is.

2024. október 4.

Ilyen céges adókedvezmény még nem volt Magyarországon – pénzt utalhat vissza az adóhatóság

Régóta várt lehetőséget vezetett be a jogszabályalkotó 2024. január 1-jével, amely alapján a K+F tevékenységet végző cégek akár pénzvisszatérítésben is részesülhetnek az adóhatóságtól. Ilyen adókedvezményre eddig még nem volt példa Magyarországon, de sokan még mindig nem tudnak róla – hívta fel a figyelmet Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere.

2024. október 4.

A közvetett adózás rendszere Kenyában (2. rész)

Kenya Kelet-Afrika legnagyobb kereskedelmi és pénzügyi központja, és kiemelkedő jelentőségű a turizmus is. Az országban az áfa 1990-ben váltotta az értékesítési adót. Következzenek az érdekes részletek.