A filmeseket és a rendezvényszervezőket keményen megviselte a válság Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tavaly a koronavírus-járvány hatására mélyrepülésbe kezdtek a filmes vállalkozások és a rendezvényekkel foglalkozó cégek, előbbiek árbevétele csaknem 40 százalékkal, utóbbiaké pedig 56 százalékkal esett vissza 2019-hez képest.

Az Opten és a Positive Adamsky reklámügynökségi csoport elemzése a marketing- és kreatívszektorban működő cégek teljesítményét vizsgálta. Ebből kiderül: a filmgyártás produkálta a gyártótevékenységek között a leggyengébb eredményt. A szektor teljes árbevétele 395 milliárd forintról 239 milliárd forintra esett, ami csaknem 40 százalékos csökkenés. Az adózott eredmény 38,7 milliárd forintról, több mint 63 százalékkal, 14,1 milliárd forintra mérséklődött.

Megtört a növekedés a rendezvényeknél

A zuhanó eredményekkel egyenesen arányos a személyi jellegű ráfordítások és a foglalkoztatottság visszaesése is. 2015 óta a foglalkoztatottak száma stabilan 6 ezer körül mozgott, tavaly viszont 2019-hez képest a foglalkoztatottak száma 6259-ről 4075-re esett vissza, a személyi jellegű ráfordítás pedig 28 milliárdról 15 milliárd forintra csökkent.

válság

A járvány a filmgyártás mellett a rendezvényekkel foglalkozó cégeknél is egy 2015 óta tartó, folyamatos növekedést tört meg. Utóbbiaknál a járvány következtében hamar leállított rendezvények miatt az árbevétel 56 százalékkal, az adózott eredmény 78 százalékkal csökkent, a leépítési arány pedig 22 százalékos volt.

A járvány ellenére növekedő területek közül kiemelkedik viszont a direkt marketing, 17,43 milliárd forintos nyereséget érve el, és a személyi jellegű ráfordítások is nőttek ezen a területen. A médiaügynökségek árbevétele 208,8 milliárd forintról 201,8 milliárdra esett vissza, ellenben jól vették az akadályokat a piackutató cégek, az árbevétel 72 milliárd forintra rúgott. Ez új csúcs, annak ellenére, hogy a területen működő cégek és egyéni vállalkozások száma csökkent.

PR-cégek: csak a bevétel csökkent, a profit nem

A lista végére a reklámügynökségek kerültek, ezeknek a cégeknek az árbevétele 2020-ban 336 milliárdról 277 milliárd forintra csökkent, ami az elmúlt 5 év leggyengébb teljesítménye. A terület legnagyobb árbevételt generáló cégei viselték a legrosszabbul a járványt: a fizetésképtelenségi mutatóik átlagosan 50 százalékot romlottak, sőt az 1 milliárd forint feletti árbevételű cégeknél ez már 72 százalék volt.

A PR főtevékenységgel rendelkező cégeknél a rekordévet jelentő 2019 után 2020-ra 63 milliárdról 48 milliárd forintra esett vissza az együttes árbevétel. Ennek ellenére az adózott eredmény szinte megegyezik a 2019-essel, az árbevétel arányos nyereség pedig csaknem a duplájára nőtt. A foglalkoztatottak száma viszont 27,15 százalékkal csökkent.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 25.

Megjelent a NIS2-törvény IT-követelményeket tartalmazó rendelete

Június 24-én hatályossá vált a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló „Kibertan törvény” IT követelményrendszerét tartalmazó kormányrendelete. A NIS2 törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendelet megjelenése egyformán jelentős lépés a jogszabállyal érintett cégek, a leendő auditorok és a tanácsadók számára is. A 120 oldalas dokumentum pontosan tartalmazza ugyanis azokat a követelményeket, amelyek alapján az érintett cégek felkészülése/felkészítése már elindítható, valamint a 2025-ben induló hatósági kiberbiztonsági audituk pedig megtervezhetővé válik. A Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég szakértői a következőkben segítséget nyújtanak a rendelet értelmezésében.

2024. június 25.

Július 1-től hatályos a kötelező visszaváltási rendszer

2024. július 1-től már nem hozhatók forgalomba kötelezően visszaváltási díjas, azaz a DRS (Deposit Refund System) hatálya alá tartozó termékek az előírt MOHU regisztráció nélkül. A 2024. június 30-ig forgalomba hozott termékek –kifutó jelleggel – továbbra is forgalomban maradhatnak, de nem gyűjthetők vissza a DRS rendszerben, hanem csak szelektív hulladékként. A csekély mennyiséget forgalomba hozó gyártók azonban továbbra is mentesülnek a DRS kötelezettségek alól – tájékoztat a Niveus Consulting Group.