A gépjárműközlekedési szabályok fuvarozókat is érintő változásai 2022-ben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2022 első félévében, ahogy más években is, ismét változtak a gépjárműközlekedés szabályai, azon belül a fuvarozókra vonatkozó szabályok is. A változások követése folyamatos kihívás elé állítja a vállalkozásokat, ez a rövid áttekintés a jogszabályoknak való naprakész megfelelésben nyújt segítséget. Az áttekintésben szereplő változásokról részletesen tájékozódhatnak az Adó Jogtár segítségével, ahol nemcsak a jogszabályokat, de azok magyarázatát, közérthető összefoglalását is megtalálják a kapcsolódó szakmai anyagban.

2022. július 1-től alapjaiban változtak meg az állandó, az ideiglenes, a különleges és az egyedi rendszámtáblák szabályai. Új formátumú, szám és betűkészletű rendszámok jelentek meg, az ideiglenes rendszámok jelölése egységesen “I” betűvel történik a jövőben. Ez indokolja, hogy változnak az ideiglenes rendszámmal ellátott gépjárművekre vonatkozó regisztrációs adó alóli mentességi szabályok, illetve a gépjárműadó szabályok is.

Szűkebb kört, csak a vállalkozókat érintő újdonság, hogy 2022. május 21-től fontos változás jött az engedélyeztetési körben. Az eddigi 3,5 tonnás alsó tömeghatár 2,5 tonnára csökkent, azaz már a kisáruszállító haszongépjárművekkel való díj ellenében végzett közúti fuvarozási szolgáltatás is engedélykötelessé vált. Ez számos kötelezettséggel jár a kisteherautóval szállítókra.

Ezzel párhuzamosan megváltoztak a közúti fuvarozásban előírt székhely, jó hírnév, szakmai alkalmasság és a megfelelő pénzügyi helyzet követelményének szabályai is.

A könnyítés irányába mutató változás, hogy 2022. január 25-től a „D” kategóriás jogosítványt már az is kaphat, aki csak „B” kategóriára érvényesített vezetői engedéllyel rendelkezik, tehát a „C” kategória megléte már nem feltétel.

2022. februártól az uniós Mobilitási Csomaggal összefüggő változások léptek életbe, ennek keretében például új szabály az ún. kabotázs műveletet végrehajtó teherautó „jegelése” bizonyos napig, a határ átlépésének rögzítési kötelezettsége, a jármű kötelező visszatérése a bázisra nyolc hetente egyszer. Február végétől pedig büntetik is ezeknek a szabályoknak a megsértését.

Szintén februártól kiküldetési nyilatkozatot is be kell nyújtania a Magyarország területén díj ellenében végzett közúti árutovábbítást és autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítást végző gazdálkodó szervezetnek bizonyos esetekben. Ehhez kapcsolódóan ellenőrzési és egyes kiküldetési szabályok megsértéséhez bírság szabályokis életbe léptek.

2022. márciustól a közúti szállítást végző egyes járművek személyzete vezetési és pihenőideje ellenőrzésének szabályai is megváltoztak, és a veszélyhelyzetben változtak anehéz-tehergépkocsik közlekedésének korlátozására vonatkozó szabályok is.

2022. január végén új bírságtételként jelent meg a személygépkocsival érvényes engedély kivonat nélkül végzett közlekedési szolgáltatás, a közúti ellenőrzésre történő kiterelésre utasító jelzés, jelzőtábla figyelmen kívül hagyása, valamint a közúti ellenőrzésben való közreműködés megtagadása, a közúti ellenőrzés akadályozása.

Részletszabály, de megemlítendő még, hogy 2022. február 18-tól az úthasználat („matricás” rendszerben) díjmentessé válik bizonyos utakon, amivel összefüggésben megszűnik a Jász-Nagykun-Szolnok megyei e-matrica.

A fenti változásokról az Adó Jogtár gépjárműközlekedési szakmai anyagában részletes információkat találhatnak. A szakmai anyagban a jogszabályok értelmezését megkönnyítő magyarázatok segítségével naprakész információk érhetők el az aktuális szabályokkal kapcsolatban.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

A BKIK javaslata alapján visszaállított SZÉP-kártya jelenti a belföldi turizmus motorját

A Nemzetgazdasági Minisztérium április 22-én kiadott közleménye szerint 2024 első negyedévét tekintve megállapítható, hogy az év első három hónapjában a SZÉP Kártya feltöltések összértéke meghaladta a 109,4 milliárd forintot, ami az előző év azonos időszakát 22 százalékkal, a 2019-es évet pedig 107 százalékkal múlta felül. A költések összege az első negyedévben meghaladta a 86 milliárd forintot. A területi kereskedelmi és iparkamarák tavaly év végén egyöntetűen javasolták a kormány számára, hogy a belföldi turizmus élénkítése érdekében 2024. január elsejével állítsa vissza a SZÉP-kártya felhasználásának eredeti kereteit, melyet a Kormány meg is valósított.

2024. április 24.

A bruttó átlagkereset 605 400 forint volt februárban, 14,0 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban

2024. februárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 400, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 417 100 forint volt. A bruttó átlagkereset 14,0, a nettó átlagkereset 13,8, a reálkereset pedig 9,9 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest a fogyasztói árak 3,7 százalékos növekedése mellett – jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).