A húsvéthatás miatt nőt a kiskereskedelem


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Áprilisban a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 3,2, naptárhatástól megtisztítva – főként a húsvéthatás miatt – 1,7 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest – jelentette pénteken második becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). 


Mindkét adat 0,3 százalékponttal alacsonyabb a június 6-án kiadott első becslésnél. Márciusban magasabb, 3,3 százalékos, naptárhatástól megtisztítva 5,3 százalékos volt a forgalom növekedése. 

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene összességében 4,5 százalékkal emelkedett az elsőre becsült 5,2 százalék helyett, míg az élelmiszerek forgalmának 0,6 százalékos és az üzemanyag fogyasztás 1,1 százalékos emelkedése nem változott a második becslésben. 

Az élelmiszer-kiskereskedelem 79 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 1,8 százalékkal nőtt, míg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 6,2 százalékkal csökkent.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmán belül bővültek az eladások a bútor- és a műszakicikk- (6,4 százalékkal), az iparcikk jellegű vegyes- (6,2 százalékkal), valamint a gyógyszer-, gyógyászatitermék- és illatszerüzletekben (5,3 százalékkal). Csökkent viszont a forgalom volumene a textil-, ruházati és lábbeli- (5,5 százalékkal), a használtcikk- (3,1 százalékkal), valamint a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikküzletekben (1,6 százalékkal).

 

A közlemény szerint a kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 5,6 százalékkal csökkentek.

A forgalomból 3,5 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene – folytatva az évek óta tartó bővülést – 32,5 százalékkal emelkedett.

A kiskereskedelem forgalma áprilisban 831 milliárd forint volt, 47 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 37 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 16 százaléka az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalmában realizálódott.

Az év első négy hónapjában a kiskereskedelmi forgalom a nyers adat szerint 3,0, a naptárhatással kiigazítva 2,9 százalékkal nőtt a múlt év azonos időszakához viszonyítva: az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 1,9, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 4,8, az üzemanyag-kiskereskedelemben pedig 2,7 százalékkal nőtt az értékesítés volumene az év első harmadában – közölte a KSH.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Szomszédainknál erősít a piacvezető magyar HR-szolgáltató: felveszi a Prohuman nevet a szerb leánycég

Prohuman néven folytatja tevékenységét Szerbiában a CityScope HR-szolgáltató, amely tavaly került az immár 7 országban működő magyar tulajdonú cégcsoport irányítása alá. Tovább erősödik a Prohuman Szlovéniában is, ahol a két évtizedes szakmai tapasztalattal bíró Slavica Jerebet nevezték ki az ügyvezető igazgatói posztra. A 20 éves, több mint ezer ügyfelet kiszolgáló és mintegy 25 ezer embernek munkát adó Prohuman Group nem titkolt célja, hogy a hazai piacvezető és meghatározó régiós szerep után egész Kelet-Közép-Európa első számú HR-szolgáltatójává váljon.

2024. július 1.

Pénzt és energiát takarítunk meg a korszerűsítéssel – indul az Otthonfelújítási program

A hazai lakóépületek legalább 80 százaléka 1990 előtt épült, a lakásállomány nagyjából 40 százaléka pedig energetikai szempontból rossz kategóriába sorolható, így a lakóingatlanok energiahatékonyságának javítása kiemelt fontosságú – hangsúlyozták az MBH Bank szakértői az Otthonfelújítási program indulása kapcsán tartott sajtótájékoztatón.

2024. július 1.

Rekordévet zárt a Ganz 2023-ban

Több mint másfélszeresére, 71,55 millió euróra nőtt a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. árbevétele 2023-ban. A 2020-ban történő reorganizációt követően a magyar nehézgépgyártó vállalat egy sor energiahatékonysági és gyártástechnológiai fejlesztést indított el, amelynek köszönhetően a társaság új fejlődési pályára állt. A vállalat nemcsak hazai terepen teljesített jól, árbevételének fele az európai piacról származott 2023-ban.