A készpénz a nyerő – hogyan próbálják túlélni a cégek a válságot?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A vállalatok finanszírozási lehetőségei jelentősen beszűkültek a pénzügyi és reálgazdasági válság hatására: a cégek nagy része nehezebben vagy egyáltalán nem jut hitelhez, eközben csökkennek a bevételek, és az árfolyamingadozás miatt nőnek az adósságterhek. A megváltozott környezetben a cégek olyan megoldások után néznek, amelyek segíthetik túlélésüket. Összegyűjtöttünk néhány jellemző megoldást.

Az utóbbi 7-8 évet jellemző óriási tőkeáramlás az elmélyülő hitel- és reálgazdasági válság következtében jelentősen lelassult, mozgásirányai pedig megváltoznak. A fejlett országok, elsősorban az Egyesült Államok gazdaságélénkítő csomagjai, valamint a befektetők kockázatkerülése elszívják a likviditást a feltörekvő piacokról.

Az USA kormányának nagy pénzösszegeket igénylő gazdaságélénkítő beavatkozásai, melynek következtében jelentősen megugrik az államháztartási hiány, nagy mennyiségű állampapír kibocsátást tesznek szükségessé, ami a befektetőket arra fogja ösztönözni, hogy megszabaduljanak a kockázatosnak ítélt feltörekvő piaci befektetéseiktől és biztonságos, fejlett piaci eszközökbe menekítsék a pénzüket.

Ez a feltörekvő piacokon, például Magyarországon magasabb kamatokat, alacsonyabb beruházási szintet és alacsonyabb gazdasági növekedést eredményezhet. A vállalati finanszírozás is átalakul a megváltozott pénzpiaci környezet hatására, és a cégek olyan megoldások után néznek, amelyek segíthetik túlélésüket.

Konzervatívok előnyben

A válságot megelőzően a tőkepiacok a nagy hitelfelvételt preferálták, vagyis előnyben részesültek azok a cégek, amelyek tőkéjüknél sokkal nagyobb hitellel finanszírozták dinamikus fejlődésüket. A hitelezés befagyásával viszont ezek a cégek forrás nélkül maradnak, sőt többen megroppannak adósságterheik alatt.

Ennélfogva a jelenlegi helyzetben sokkal több esélye marad a túlélésre az olyan vállalatoknak, amelyek konzervatívabb finanszírozási stratégiát követtek, vagyis kevesebb hitellel éltek tevékenységük során már a válságot megelőzően is. A hitelezés visszaesése következtében a jelentős készpénztartalékkal rendelkező vállalatok kerülnek előnyös helyzetbe – derül ki a Deloitte 2009 első negyedévére vonatkozó globális gazdasági elemzéséből.

Leépítések és szűkítések

Ebben az időszakban tehát azok a vállalatok vészelhetik át az általánosan jellemző forráshiányt és a csökkenő bevételeket, amelyek könnyebben jutnak likvid forrásokhoz. Mivel a banki hitelezés jelentősen megdrágult, illetve leállt, a cégek költségeik lefaragásával és üzleti stratégiájuk átalakításával próbálnak forráshoz jutni.

A cégek jelentős része újratárgyalja hitelszerződéseit vagy rövid távú finanszírozási megoldásokat keres, illetve változtat az alvállalkozókkal és az ügyfelekkel kötött megállapodásokon – állapítja meg az Ernst & Young nemzetközi felmérése, amely közel 350 nemzetközi nagyvállalat közreműködésével mutatja be az üzleti szféra válságra adott válaszait.

Több cég felszámolja a magas kockázatú ügyfélszerződéseit, ugyanakkor több energiát fordít a fontos ügyfelek megtartására. A vállalatok nagy része leszűkíti a beszállítói körét is azért, hogy kedvezőbb szerződési feltételekkel folytathassa tevékenységét. A beszállítói kör leszűkítése mellett többen stratégiai közösségre lépnek a kulcsfontosságú beszállítókkal.

A felmérés szerint a vállalatoknál a leggyakoribb, a megkérdezettek kétharmadánál jelzett költségcsökkentő stratégia a leépítés. Emellett sokan élnek az információ-technológiai költségek racionalizálásával és az alkalmazotti juttatások ésszerűsítésével, visszafogásával. Az instabil szabályozási környezettel és nem versenyképes adórendszerrel rendelkező országok számára, mint amilyen például Magyarország is, nem túl jó hír, hogy a megkérdezett cégek közel egyharmada gondolkodik azon, hogy kisebb költségű országokba vigye el gyártását.

A likviditás megőrzésének másik módja a cég egyes eszközeinek eladása. A megkérdezett cégek közel fele tervezi a nem alaptevékenységéhez kapcsolódó, illetve gyengén teljesítő üzletágak eladását. Ezzel párhuzamosan a megkérdezettek egyharmadánál megkezdődik a tevékenységek kiszervezése is. Az eszközök eladása gyorsan forráshoz juttathatja a céget, azonban megvan ennek is a kockázata: a jelenlegi körülmények között könnyen előfordulhat, hogy áron alul tudja csak értékesíteni eszközeit, ráadásul a gazdaság újraéledésével versenyhátrányt fog okozni az értékesített eszközök hiánya.

A cikk teljes terjedelemben elolvasható a Hírszerző portálon.

Forrás: Hírszerző


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Csökkent az AutoWallis árbevétele és nyeresége

Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. Adózás utáni eredménye 1,48 milliárd forint lett, 70 százalékkal csökkent a tavalyi első negyedévhez képest – közölte a vállalat pénteken.

2024. május 17.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 16.

2024-ben már nem elég egy-egy marketing eszközben gondolkodni

Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.