A kormány meghosszabbítja a lakossági és kkv-kamatstopot


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kormány arról döntött, hogy a lakossági jelzáloghitelekre, valamint a kis- és közepes vállalkozások (kkv) hiteleire vonatkozó kamatstop intézményét meghosszabbítja – tájékoztat a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) csütörtöki közleményében.

A szaktárca rámutat: a koronavírus-járvány, a háború következtében előálló példátlan inflációs és pénzpiaci környezetben a kamatok a lakosság és a vállalkozások számára is drasztikusan megnövekedtek. Ebben a nehéz helyzetben meg kellett őrizni a háztartások és a vállalkozások pénzügyi stabilitását, a lakhatás biztonságát.

A kormány ezért döntött a lakossági kamatstop 2022. januári bevezetése mellett, később 2022 novemberében kiterjesztette a vállalkozásokra, majd többszörösen meghosszabbította annak érdekében, hogy a háztartásokat és a hazai kis- és közepes vállalkozásokat is megvédje a magas hozamkörnyezet negatív hatásaival szemben. A döntésnek köszönhetően a lakossági kamatstop eddig már mintegy 350 ezer családot védett meg a magas kamatokkal szemben, jelenleg az érintett mintegy 300 ezer család kamatstoppal védett hitelállománya meghaladja az 1360 milliárd forintot – ismerteti a GFM.

A szaktárca kifejti: a kamatstop 2022-ben 80 milliárd forinttal, 2023 első felében pedig további 60 milliárd forinttal segíti a családokat, azaz összesen 140 milliárd forintnyi szankciós kamatfelárat vesz le a háztartások válláról.

Ami a vállalkozásokat illeti, a kkv-ra kiterjesztett kamatstop intézménye a bevezetéskor 60 ezer kkv-t érintett, jelenleg pedig 28,5 ezer vállalkozás közel 1000 milliárd forintnyi hitelállománya esik az intézkedés hatálya alá. A cégek 2022 novemberétől kezdődően 2023. június végéig mintegy 80-85 milliárd forintot takaríthatnak meg. Ez jelentős mértékben járul hozzá, hogy a kkv-szektor megőrizze stabilitását, teljesítőképességét és a foglalkoztatotti állományát.

A közlemény szerint a kormány a legutóbbi ülésén megállapította, hogy a rendkívül magas piaci kamatszint jelenleg nem teszi lehetővé a kamatstopok kivezetését. Ez ugyanis olyan mértékű azonnali törlesztőteher-növekedést eredményezne, amely elviselhetetlen lenne az érintett családok, illetve kis- és közepes vállalkozások számára. A családok esetében például a kamatstop kivezetésével az éven belül átárazódó hitelek esetén átlagosan 60 százalékkal, a kiterjesztett, legfeljebb 5 éves kamatperiódusban fixált jelzáloghiteleknél pedig mintegy negyedével, 24 százalékkal emelkedne átlagosan a törlesztőrészlet. Emellett a kis- és közepes vállalkozások is azonnali, jelentős kamatteher-emelkedéssel szembesülnének az intézkedés nélkül.

Tekintettel arra, hogy a jegybanki irányadó kamat alakulásával együtt mozognak a referencia kamatok, a kormány azt az elvi döntést hozta, hogy a kamatstopok kivezetésére csak akkor adódik lehetőség, ha a jegybanki irányadó kamat egy számjegyű lesz. A jegybanki irányadó kamat egy számjegyűvé válását megelőzi az infláció egy számjegyűvé csökkentése.

A kamatstop meghosszabbítása 2023 második fél évében a családok esetében további 60 milliárd forintnyi, a vállalkozások számára 40-45 milliárd forintnyi további megtakarítást eredményezhet, ennyivel kell ugyanis kevesebb törlesztési terhet fizetniük az intézkedésnek köszönhetően. Így összességében a kormány közel 330 milliárd forinttal támogatja a családokat és a hazai kkv-kat – emelték ki.

A közlemény hangsúlyozza: a kamatstop meghosszabbítása hozzájárul ahhoz, hogy a kormány a szankciók sújtotta gazdasági körülmények közt is megvédje a családokat, a nyugdíjasokat, a vállalkozásokat, a munkahelyeket és a teljes foglalkoztatottságot, miközben mindent megtesz az infláció letörése és a recesszió kivédése érdekében. Míg a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram, a Baross Gábor Tőkeprogram és a Széchenyi Kártya Program 2023-ban 1-1,2 százalékkal járulnak hozzá a GDP növeléséhez, ez a hatás a kamatstoppal együtt elérheti a 2 százalékot – írják a közleményben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.

2024. május 16.

Elszabadultak a fizetésképtelenségi eljárások Magyarországon

Romlott Közép- és Kelet-Európában (KKE) a vállalati szektor fizetőképességi helyzete 2023-ban. Kilenc országban emelkedett a fizetésképtelenségi eljárások száma (Csehország, Észtország, Magyarország, Litvánia, Lengyelország, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia és Románia), három országban pedig csökkenést regisztráltak (Bulgária, Horvátország és Lettország). Magyarországon két és félszeresése nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma. A régió gazdasági potenciálját várhatóan 2024-ben sem sikerül majd kiaknázni.

2024. május 15.

Az ipari termelés és az építőipari termelés volumene is csökkent

2024 márciusában az ipari termelés volumene 10,4, munkanaphatástól megtisztítva 2,8 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól – erősítette meg szerdán kiadott második becslésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A jelentős eltérést a nyers és munkanaphatástól megtisztított adat között az okozza, hogy ebben a hónapban hárommal kevesebb munkanap volt, mint 2023 márciusában.