A koronavírus előtti időket idézi a kiskereskedelem Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Júniusban az egy évvel korábbihoz képest 5,8 százalékkal nőtt a hazai üzletek forgalma, amely lényegében megegyezik a tavaly tavasz előtt tapasztalt ütemmel.

A gazdaság és turizmus újraindulása ismét tartósan emelkedő pályára állíthatja a kiskereskedelmet – értékelte a szerdán megjelent adatokat a minisztérium közleményében Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára.

2013 nyarától a koronavírus-járvány hazai megjelenéséig, több mint 80 hónapon át folyamatosan javult a szektor teljesítménye. A tavaly áprilisi drasztikus visszaesést követően az idén júniusi az első havi adat, amely úgy mutat a korábbi évekre jellemző ütemű emelkedést, hogy annak mértékét veszélyhelyzeti intézkedések nem torzítják.

Az üzlettípusok közül hosszú idő után fordult ismét növekedőre a ruházati és az iparcikk boltok forgalma. A megélénkülő utazásokkal immár hónapok óta, egyre nagyobb arányban bővül a benzinkutaké. Az e-kereskedelem változatlanul őrzi az elmúlt esztendőben kivívott erős pozícióját. Az online és csomagküldő értékesítés havi teljesítménye a legutóbbi nyolc hónapból hatban haladta meg a korábban soha el nem ért 100 milliárd forintot.

2 százalékkal nőtt a féléves forgalom

A Központi Statisztikai Hivatal szerint júniusban a nyers adat szerint 6,2 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 5,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelemi forgalom az előző év azonos időszakához képest. Ezzel a második negyedévben a nyers és a kiigazított adatok szerint egyaránt 7,2 százalékkal nőtt a forgalom az első negyedévi 3,2 százalékos csökkenés után. Az idei első fél évben a változatlan áron számolt kiskereskedelmi forgalom 2,0 százalékkal nagyobb volt, mint az előző év azonos időszakában a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyformán.

kiskereskedelmi

Júniusban az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 7,2 százalékkal nőtt az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene az egy évvel korábbihoz viszonyítva, a májusi 2,6 százalék után. Az élelmiszer-kiskereskedelem 74 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 8,5 százalékkal, míg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 3,0 százalékkal emelkedett júniusban.

A nem élelmiszer-kiskereskedelemben 3,0 százalékkal volt nagyobb forgalom, mint tavaly júniusban, míg májusban 8,7 százalékos volt az éves növekedés. Az eladások volumene az iparcikk jellegű vegyes üzletekben 9,9 százalékkal, a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 8,1 százalékkal nőtt. Csökkent a forgalom, 4,7 százalékkal a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben, 23,4 százalékkal a bútor-, műszakicikk-üzletekben.

A használtcikk-üzletekben 31,3 százalékkal, a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 18,0 százalékkal nőtt a forgalom.

Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 8,8 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 19,5 százalékkal nőtt.

Az üzemanyag-kiskereskedelemben 8,6 százalékkal nőtt a forgalom.

46 százalékot vittek az élelmiszerüzletek

A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 2,2 százalékkal emelkedtek. A kiskereskedelmi forgalom folyó áron 1211 milliárd forint volt júniusban, ami a legnagyobb összeg ebben az évben, 5,7 százalékkal nagyobb az előző havinál és 14,2 százalékkal az egy évvel korábbinál.

Az országos kiskereskedelmi forgalom 46 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 38 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 16 százaléka az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalmában realizálódott.

Az első fél évben az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyesboltok forgalma 1,5 százalékkal, a nem élelmiszertermék jellegű termékeket árusító üzleteké 3,1 százalékkal nőtt, míg az üzemanyag-fogyasztás 2,9 százalékkal haladta meg a tavalyi első fél évit.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 21.

A GVH hat magyar véleményvezérrel és számos hirdető céggel szemben indított eljárásokat

Az influenszereket követő fogyasztók és a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat magyar influenszerrel, számos hirdető céggel, közreműködő reklámügynökséggel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt – közölte a hatóság kedden.

2024. május 21.

Az üres iroda fenntartása a legdrágább

Az elmúlt időszakban jelentősen átalakultak az irodahasználati szokások, ráadásul belépett a munkaerőpiacra a Z-generáció, amelynek tagjai nagyobb szabadságot, rugalmasságot várnak el az őket foglalkoztató vállalatoktól, valamint az irodákban is élményekre vágynak. Mindez kettős kihívást jelent a megfelelő munkahelyi környezet kialakításával, fenntartásával foglalkozó szakembereknek és a HR-eseknek. Új megközelítésre van szükség, hogy a dolgozók ne kényszerként éljék meg a bejárást, és a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák az irodai munkában.