A KSH felgyorsítja a GDP-adatok közlését


A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2024 első negyedévétől kezdődően 15 nappal korábban, a tárgyidőszak végét követő 30. napon teszi közzé a bruttó hazai termék (GDP) adatait – közölte a KSH kedden.

Az intézkedéssel a KSH a gyorsabban elérhető, de mégis megbízható GDP-adatok iránti felhasználói igényekre reagál, stratégiai célja a piacra kerülési idők csökkentése, a felhasználói elégedettség növelése – írták.

A bruttó hazai termék (GDP) a szezonálisan és naptári hatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok alapján 2024 első negyedévében az előző negyedévihez képest 0,8 százalékkal nőtt, míg a nyers adatok alapján 2023 első negyedévéhez viszonyítva 1,1 százalékkal bővült – idézték fel a közleményben a kedden már az új feltételeknek megfelelően közölt adatokat.

A közlemény szerint Magyarország általános gazdasági fejlődéséről szóló első, hivatalos GDP-eredmények eddig 45 nappal a tárgynegyedév vége után álltak rendelkezésre, a most bevezetett változással ez az időtartam 30 napra csökken, a GDP-számítás módszertana változatlan marad.

A KSH egyik legfontosabb célkitűzéseinek egyike a piacra kerülési idők csökkentése, az időszerűség javítása. A GDP-adatok esetében látható, hogy az EU-ban már 12 ország T+30 napra közli az adatokat, ezért fontos előrelépés, hogy ezentúl a KSH is ebbe a körbe tartozik – idézi a közlemény Kincses Áront, a KSH elnökét.

A GDP az egyik legfontosabb, nemzetgazdasági jelentőségű mutató. A korábban elérhető GDP-adatok segítik az adatalapú szakpolitikai döntéshozatalt, a gazdasági helyzet nyomon követését, az elemzések és prognózisok készítését. A gyorsabb GDP-adatközlés különösen fontos az üzleti és pénzügyi szektor, valamint a befektetők és piaci szereplők számára, hiszen az időszerű információk által lehetővé válik, hogy pontosabb előrejelzéseket készítsenek, és jobban felkészüljenek a piaci változásokra – áll a  közleményben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 16.

2024-ben már nem elég egy-egy marketing eszközben gondolkodni

Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.