A legolcsóbb díjcsomagok drágultak a mobilpiacon


Elsősorban a legolcsóbb díjcsomagok ára nőtt a mobilszolgáltatóknál az év első felében, ugyanakkor ezek minden esetben többletszolgáltatást is tartalmaztak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb mobilpiaci vizsgálata szerint.

A hatóság a négy legjelentősebb szolgáltató (a Magyar Telekom, a Vodafone, a Yettel és Digi) kínálatának alakulását vizsgálta, és megállapította: a verseny egyik legfontosabb eleme az újabb és újabb díjcsomagok bevezetése. Az elemzés szerint az időszak egyik meghatározó eseménye volt a Telenor névváltoztatása Yettelre. A március 1-jén lezajlott váltást jelentős díjcsomagátalakítás kísérte: a szolgáltató hét új előfizetéses (postpaid) és két feltöltőkártyás (prepaid) díjcsomagot vezetett be. A Vodafone hat postpaid és egy prepaid csomagot vezetett ki, a Magyar Telekomnál pedig egy előfizetéses díjcsomag értékesítése zárult le. A Diginél a vizsgált időszakban nem történt változás.

A Yettel kínálata teljesen megújult, egyetlen feltöltőkártyás díjcsomag maradt meg a kínálatban. A piaci mozgásokat jól jelzi, hogy a teljes piac mintegy ötödét az új díjcsomagok tették ki. A szolgáltatók jellemzően az előfizetéses csomagok terén aktívabbak, ez jelenti a verseny elsődleges terepét. Ebben a szegmensben a kínálat több mint ötöde új, míg a kártyás díjcsomagok közül csak ennek fele, 11 százalék – közölte az NMHH.

A Yettel és a Vodafone piaci mozgásait vizsgálva megállapították: a teljes kínálatban az ársáv alja jól láthatóan, mintegy 500 forinttal emelkedett. A Yettelnél a félév elején a legolcsóbb díjcsomag 11 hónap hűségidő esetén 3990 forintba, míg az időszak végén 4490 forintba került. A Vodafone esetében is hasonlóan: 2990 forintról 3490 forintra nőtt a legolcsóbb havidíj ára egy év hűségidő vállalásával. A kínálat felső sávja ugyanakkor nem változott: mindkét szolgáltatónál 15 990 forint volt az időszak elején és végén is a legdrágább díjcsomag.

A kivezetett díjcsomagokhoz képest egyértelmű drágulás látszik mindkét szolgáltató árszabásában, de ezzel párhuzamosan nőtt a lebeszélhető percek száma és az elérhető adatmennyiség is. A hatóság szerint a Yettel újabb kínálata jóval áttekinthetőbbé vált, egyszerűsödött a csomagok elnevezése, megmaradtak a ruhaméreteket imitáló betűkódok és a prémium szolgáltatásokat jelző “hiper”-jelző, eltűnt azonban a célzott korcsoportot jelölő elem.

A Vodafone lakossági mobildíjcsomagjait két almárkanév alatt (Go, illetve Red) kínálja. Utóbbiak korlátlan belföldi és uniós országba irányuló hívásidőt biztosítanak. Három új díjcsomag esetében érdemi változás a néven kívül egyáltalán nem történt. A konkurenciánál is meglévő, “magasabb ár, több szolgáltatás” elvét követi a Go Light és a Go Super díjcsomagok bevezetése. Külön kategória az akciós termékként a jelenlegi feltételekkel tavaly november óta előfizethető Go Easy 15 díjcsomag, amelynek havi díja – ellentétben a többi Vodafone-díjcsomaggal – nem tartalmaz lebeszélhető perceket, ugyanakkor SMS- és percdíja is mindössze 20 forint. Ez csupán fele a nem korlátlan beszélgetést és SMS-t biztosító Go díjcsomagoknál alkalmazott díjaknak. Emellett a csomag előfizetési díja 15 gigabyte adathasználatot foglal magában.

Az elemzés szerint a Magyar Telekom lakossági előfizetési rendszere alapvetően más stratégiát követ, mint a többi szolgáltatóé. Míg a versenytársaknál a díjcsomagokban meghatározott mennyiségű lebeszélhető percet (vagy SMS-t) és adatmennyiséget “csomagoltak össze”, addig a Telekom fogyasztói öt-ötféle hangcsomagot és adatcsomagot csaknem tetszőlegesen kombinálhatnak. A cég lakossági díjcsomagjaiban csak egy apróbb változás történt: a Mobil S díjcsomag 100 forinttal drágább lett: 3990 forint (4 gigabyte-os mobiladatcsomag vásárlása esetén), ugyanakkor a korábbi 50-ről 80 egységre nőtt a lebeszélhető percek vagy küldhető SMS-ek száma.

A Digi a többi nagy szolgáltatónál fiatalabb versenyzőként jóval kisebb lefedettséggel bír és kínálata is jóval korlátozottabb a többieknél: kizárólag havidíjas szolgáltatást kínál, abból is mindössze kétfélét. Azokat ugyanakkor a konkurenciánál lényegesen alacsonyabb áron, mindössze 1500 forintért.

A feltöltőkártyás csomagok terén az NMHH vizsgálata szerint az azokat kínáló három szolgáltató csomagjai között nincs olyan eltérés, amely különböző, utólag megvásárolt extrákkal ne lenne megszüntethető. A cégek jellemzően egy-egy postpaid díjcsomagot tartanak csak fenn. Változás ezekben csak a Yettel kínálatában történt, amely a névváltáshoz kapcsolódóan két új szolgáltatást vezetett be.

(MTI)



Kapcsolódó cikkek

2022. február 24.

Telekom: a mobiladat húzta a mobilpiac növekedését

A mobilpiac növekedése leginkább a mobiladatból származott tavaly, több mint 30 százalékkal nőtt az egy főre jutó átlag havi mobiladat-fogyasztás: tavaly a negyedik negyedévben 8,6 gigabyte-ra (GB) nőtt, az előző év azonos negyedévi 6,4 GB-ról, és a következő negyedévekben is hasonló növekedés várható – mondta Szabó Melinda, a Magyar Telekom Nyrt. kereskedelmi vezérigazgató-helyettese a cég gyorsjelentését követő háttérbeszélgetésen, csütörtökön Budapesten.
2022. január 13.

Átalakult a hazai mobilpiac

A Covid-19 járvány és a terjedése elleni védekezés olyan formái, mint a kijárási korlátozások, a távoktatás vagy az otthoni munkavégzés, valamint az átoltottsági arány emelkedésének köszönhető lazulások jelentősen hatottak a hírközlési fogyasztási szokásokra, így a mobiltelefon- és mobilinternet-szolgáltatás piacára is – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb, 2017 harmadik negyedévétől 2021 második negyedévéig terjedő mobilpiaci jelentéséből.
2019. április 26.

Három év alatt megnégyszereződött a mobil adatforgalom 

A mobilinternet-szolgáltatást igénybe vevők száma 37 százalékkal nőtt, a felhasználók által bonyolított adatforgalom pedig több mint négyszeresére emelkedett 2015 és 2018 vége között – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss mobilpiaci jelentéséből.