A magyar vásárlóerő negyede sincs az osztrákénak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy átlagos magyar polgár 2014-ben 5 ezer eurónyi elkölthető jövedelemről rendelkezhetett. Ez kevesebb az egy évvel korábbinál, s Európában immár a top 30-ba sem férünk be vele. Az InfoTandem heti infografikája.


Játszunk el a gondolattal, hogy teljes vásárlóerőnket aranyba fektetjük. Egy unciányi (azaz 31,1 grammnyi) aranytömbhöz jelenleg nagyjából ezer euróért lehet hozzájutni. Egy európai átlagpolgár egy évnyi jövedelméből 13 ilyen tömböt lenne képes beszerezni, míg egy magyar csupán 5-öt.

Persze minden viszonylagos. Vegyük például a szomszédainkat. Saját értékünk mindjárt kevésbé tűnik alacsonynak, ha tudjuk, hogy Montenegróban bő 4,5 tömbre, Romániában csak szűk 4-re, Ukrajnában pedig 2-re sem futná. Ezzel azonban nagyjából ki is merültek a vigasztaló összehasonlítási lehetőségek. A horvátok például már előttünk járnak a maguk 5,3 unciájukkal, nem is beszélve a szlovákok 7-es értékéről. A szlovénok kereken dupla annyit engedhetnének meg maguknak, mint mi, az igazi hidegzuhany azonban az osztrákok csaknem 22 aranytömbre elegendő várlóereje; akárhogy nézzük, ez jóval több mint négyszeres szorzónak felel meg… Ezt látva a svájciak 37 unciája már nem is keserít el, az európai listavezető liechtensteiniek 55-ös értékéről pedig beszélni sem érdemes…

Mindez a GfK évente megismételt, 42 európai országra kiterjedő vásárlóerő-tanulmányából derül ki; az adatok a 2014-es helyzetet tükrözik. Vásárlóerő alatt itt azt évente elméletileg elkölthető, egy főre jutó nominál jövedelmet értjük, amely az adózás után megmarad, a különféle állami juttatásokat is beleszámítva. Az összehasonlíthatóság érdekében euróban kifejezett összegek azt mutatják meg, mennyit költhetnénk egy évben fogyasztásra, illetve az állandó kiadások fedezésére. Persze aranytömböt a legritkább esetben vásárol az ember, de ez a lényegen nem változtat…

Felejtse el a Jogtár Csütörtököt!

Az új Jogtár egyes előfizetési konstrukciói
mellé most táblagépet adunk!

További részletekért kattintson »

A számba vett 42 országból Magyarországnak 2014-ben a 31. pozíció jutott. Ez azonos a megelőző évivel, ám az érték nominálisan valamelyest csökkent: 5009 euróról 4949 euróra. Ennél aggasztóbb, hogy kicsit távolabbra tekintve az tűnik ki: a közép- és kelet-európai országok mezőnyében is egyre hátrébb sorolódunk. Egy évtizede még csak Szlovénia előzött meg bennünket, azóta azonban elénk vágott valamennyi Visegrádi ország, a már említett horvátok, illetve a balti államok is.

Egyébiránt az összesített európai vásárlóerő 2014-ben 2 százalékkal bővült, s ennek nyomán a vizsgált kör lakossága együttesen 8,83 ezer milliárd euró fölött rendelkezett, ami egy főre vetítve 13,11 ezer eurónyi elméletileg elkölthető jövedelemnek felel meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. december 12.

EY: Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók

A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat – derül ki az EY legfrissebb, 13 000 fogyasztó részvételével készült nemzetközi kutatásából. Az akciókra tudatosan vadászók aránya a 27 év alattiak (76%) és a gyermekesek (79%) körében a legmagasabb. A kedvezmények mértéke olyan fontossá vált, hogy a válaszadók jellemzően több ajánlatot is összehasonlítanak a döntés előtt.

2024. december 12.

Növelheti a profitot a fenntarthatósági elvek követése

Az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) szempontok alapján működő cégek 63 százaléka számára járt pozitív hatással a fenntarthatósági elvek követése – derült ki a Moore Global 4 000 középvállalatot célzó globális kutatásából. A közeljövőben életbe lépő, egyebek között a cégek teljes ellátási láncaira kiterjedő fenntarthatósági auditokat is magukban foglaló további szabályozások kapcsán azonban számos potenciális nehézséget is beazonosítottak a felmérésben részt vevő cégvezetők.