A telekadó miatt az Ab-hez fordul a Budapest Airport
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Alkotmánybírósághoz fordult a Liszt Ferenc-repteret üzemeltető Budapest Airport, miután a cég szerint alkotmányos elveket sért a hirtelen és aránytalan mértékben megemelt önkormányzati telekadó. A cégnek idén 330 százalékkal több telekadót kellene fizetnie két fővárosi kerületnek.
A Budapest Airport beadványa szerint a főváros XVII. és XVIII. kerületi önkormányzata által kivetett 2012-es telekadó mértéke megsérti az arányos közteherviselés alkotmányos elvét. A Budapest Airportnak csak az idei évben a helyi iparűzési adón felül további 2,25 milliárd forint telekadót kell fizetnie, ami a 2011-es kötelezettség 330 százaléka – ismertetik.
A repülőtér jogi álláspontja szerint a két helyi önkormányzat differenciálatlanul és aránytalanul magas mértékben állapította meg a telekadó mértékét. A Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér területe 1515 hektár, amelynek túlnyomó része a két fővárosi kerület önkormányzatához tartozik.
A Budapest Airport jogi szakértői hangsúlyozzák, hogy a repülőtérnek, az üzemelés jellege és biztonsága miatt hatalmas, másra, például mezőgazdasági művelésre nem hasznosítható területtel kell rendelkeznie, emiatt a kivetett telekadót is arányosan, a vállalat közteherviselő képességét is figyelembe véve kellett volna megállapítani. A Budapest Airport így is a dél-pesti régió legnagyobb adófizetője, csak tavaly nem kevesebb, mint 7 milliárd forint adót fizetett különböző jogcímeken a költségvetésbe és az önkormányzatok számlájára.
A rendszeres adófizetés mellett a repülőtér üzemeltetője a 2006-os tulajdonosváltás óta több mint 265 millió eurót (mintegy 76 milliárd forintot) fektetett be a repülőtér infrastruktúrájának fejlesztésére és bővítésére, ezzel teljesítette a magyar állam felé a privatizáció során vállalt kötelezettségét – szögezi le a cég.
A Budapest Airport emlékeztet rá, hogy a Malév 2012. február 3-án bekövetkezett csődje az egész magyar légiközlekedést elhúzódó és mély válságba taszította, sok ezer munkahely szűnt meg a repülőtéren és továbbiak elvesztését hozhatja magával a magyar szállodaiparban és idegenforgalomban, ha továbbra sem történik „semmi a válság kezelésére”. Az aránytalanul magasan megállapított telekadó csak tovább súlyosbítja a repülőtér helyzetét, ami pedig tovább rontja a magyar gazdaság és a magyar főváros versenyképességét a régióban – fogalmaznak.
(Forrás: MTI)