A versenyjogot is átírhatja a járvány Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A koronavírus által okozott válság gazdasági hatásainak kezeléséhez elengedhetetlen az összefogás és állami szerepvállalás, nem mindegy azonban, hogy ez miként valósul meg: a teljes gazdaságot érintő, széles körű sokkhatás a versenyjog alkalmazása terén is változásokat hozhat. A Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértői ezért összefoglalták, hogy e területen milyen lépések merülhetnek fel.

A koronavírus-járvány világszerte rendkívüli hirtelenséggel csapott le, várható hosszú távú gazdasági hatásait jelenleg csak találgatni lehet. A válság hatással van a versenyszabályozásra is: gyakorlatilag minden versenyjogi kérdést újra kell gondolni, a megváltozott prioritásokat és szempontokat óhatatlanul figyelembe kell venni a gazdaság talpra állításához – derül ki a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal értékeléséből. A válság rövid távon megoldandó problémái (ellátásbiztonság, egyes szektorok működőképességének fenntartása), a kilábalási, átmeneti időszak középtávú kérdései (a hatékony verseny működését biztosítani képes piaci struktúra kialakítása) és a hosszú távú, „normál” működés biztosítása egyaránt fontos szempontok minden versenyjogi kérdés értékelése során.

Állami támogatások

Az elsőként felmerülő – és egyben legfontosabb – terület az állami támogatások kérdése. Az új koronavírus által okozott járvány kapcsán a tagállami kormányok és az Európai Bizottság számára is gyorsan egyértelművé vált, hogy szükséges lesz az állami támogatások korábbinál szélesebb körű jóváhagyása. A Bizottság 2020. március 19-én publikálta a gazdaság megsegítését célzó állami támogatásokra vonatkozó ideiglenes keretszabályát, melyben – az Európai Unió történetében második alkalommal – széles körben tette lehetővé állami támogatások nyújtását a komoly tagállami gazdasági zavarok megszüntetése kapcsán.1 A keretszabályzat a 2020. december 31-ig nyújtott bizonyos állami támogatások esetén alkalmazandó.

Fúziók

A koronavírus jelentős hatást gyakorol a fúziókra és felvásárlásokra is. A fúziókat versenyjogi szempontból vizsgáló eljárások sokszor elhúzódhatnak, a kialakuló válsághelyzetben pedig egy bizonytalan kimenetelű tranzakció komoly veszteségeket okozhat. Recesszió idején jellemzően megnő a fúziók száma, mivel a kritikus gazdasági helyzetben a gyengébb cégek nem képesek függetlenségüket megőrizni. A fúziók kérdése így a gazdasági válsággal összefüggésben két kontextusban merülhet fel: egyrészt az egyszerűbb esetekben a megváltozott gazdasági helyzetre tekintettel kérik a vállalkozások, hogy az összefonódást a fúziókontroll eljárás befejezése előtt végre lehessen hajtani, másrészt a problematikus összefonódásoknál arra lehet hivatkozni, hogy az adott fúziót azért szükségszerű engedélyezni, mert az abban részt vevő valamely vállalkozás a válság következtében „leépülőben lévő vállalkozás”. Az ilyen cégek bukásának következtében koncentrálódna a piac, így ezt elkerülendő ezeket a cégeket védik az államok és a versenyhatóságok is – derül ki a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértőinek összeállításából.

Fogyasztóvédelem

A koronavírusos megbetegedésekre tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jelenleg is vizsgálja a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló bizonyos termékek reklámjait.

„A GVH eddig is kifejezetten szigorúan lépett fel a betegségek megelőzésével, gyógyításával vagy kezelésével kapcsolatos állításokat, valamint az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazó cégekkel szemben, így valószínűsíthető, hogy e szigor a közeljövőben még intenzívebbé válik” – hangsúlyozza dr. Firniksz Judit, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal versenyjogi szakértője.

Versenykorlátozó megállapodások

Válság idején nem alkalmazható a versenyjog bevett, általános logikája. Olyan speciális helyzetek merülhetnek fel, ahol akár egyes piacok fennmaradása függhet olyan alapkérdések újragondolásától, mint hogy egyeztethetik-e lépéseiket a versenytársak válsághelyzetben, megoszthatnak-e információkat, esetleg milyen mértékű és típusú kooperáció megengedett. Fontos szerep hárulhat a szakmai-érdekképviseleti szervekre is, hiszen a hatékony közös fellépés sorsdöntő lehet.

Természetesen bármilyen együttműködés csakis a jogszabályi feltételeknek megfelelő keretek között történhet: a piacfelosztó, kibocsátást korlátozó, árrögzítő lépések nem mentesülnek a versenykorlátozó megállapodások általános tilalma alól a válságra történő hivatkozás esetén sem. Ezek az ún. válságkartellek, amelyek szigorú elbírálás alá esnek mind uniós, mind magyar szinten.

Erőfölény, piaci erő

A koronavírus-járvány által okozott helyzetben szintén más megvilágításba kerül a gazdasági erőfölény kérdése. Válság idején ugyanis egy erőfölényben lévő vállalkozás könnyebben kiszoríthatja versenytársait a piacról azok sérülékenysége miatt, illetve hatékony verseny hiányában megnőhet a kizsákmányoló típusú visszaélések száma is. Nem szabad azonban azt sem elfelejteni, hogy a recessziónak nem csak a vállalkozások, hanem a fogyasztók is ki vannak téve, nehezebbé válik az ő gazdasági helyzetük is, így az ilyen jogsértések az átlagosnál is nagyobb érdeksérelmet jelenthetnek a számukra. Érdemes és szükséges megvizsgálni továbbá a termelők, beszállítók, forgalmazók alkupozíciójára gyakorolt hatását is, amelyek a mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban2 különösen jelentős hangsúlyt kaphatnak a mostani járvány idején. Válság idején mindemellett a nagyobb kockázatok miatt nehezebb a piacra lépés is, amely a domináns cégeket szintén áraik növelésére ösztönözheti.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Kevesen ismerik, mégis sok banki ügyfél spórolhat vele, ha így utal

Az MNB legfrissebb adatai alapján 2024 első negyedévében több mint 136 ezer fizetési kérelemre indított azonnali tranzakció teljesült, közel 5,8 milliárd forint értékben. Ez 2023 azonos időszakához képest több mint 16-szoros, az előző negyedévhez képest pedig közel 3-szoros növekedés. A money.hu szakértője utánajárt, hogy ennek az egyszerű kiegészítő szolgáltatásnak a használatával mennyi pénzt spórolhatnak meg a banki ügyfelek.

2024. július 3.

Második lengyelországi kötvénykibocsátását hajtotta végre a Cordia

Második kötvénykibocsátását hajtotta végre a Varsói Értéktőzsde (WSE) Catalyst platformján a Cordia-csoporthoz tartozó Cordia Polska Finance, amely 120,4 millió zloty értékben adott el 3,5 éves futamidejű, változó kamatozású kötvényeket, amelyek mind az intézményi, mind a magánbefektetők körében népszerűek voltak – közölte a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia lakóingatlan-fejlesztő szerdán.