Alkudoznának a telefonadóról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A július elsejétől hatályos távközlési szolgáltatási adó érzékenyen érintheti a call centereket. A jelentős mennyiségű kimenő hívást bonyolítók kihasználhatják pozíciójukat a telefontársaságokkal való tárgyalások során, de akár az internetalapú telefonszolgáltatás is kiút lehet – mondták el az Adó Online-nak a Direkt és Interaktív Marketing Szövetségnél (DIMSZ).


A call centereket üzemeltető cégek mintegy 4 milliárdos forgalmat bonyolítanak évente, és mintegy 60-65 000 munkavállaló dolgozik a területen – mondta el az Adó Online-nak Kovácsházy Dénes, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Contact Center tagozatának elnöke. Arról viszont nincs a szövetségnek adata, hogy a call centerek mekkora telefonforgalmat bonyolítanak le, és persze költség szempontjából nem mindegy, hogy bejövő hívások fogadásáról, vagy pedig kimenő hívások kezdeményezéséről van-e szó, mivel csak az utóbbit érinti a telefonköltségek változása.

Tárgyalási pozícióban a nagyok

Ha a kimenő hívások aránya nagy, akkor jelentős lehet a telefonköltség is, így érzékenyen érintheti az adott szolgáltatót az új adó. Persze ez függ az adó maximalizálásának struktúrájától is, de egyelőre a szövetségnek nincs arról információja, hogyan határozzák ezt meg a telefontársaságok: nem mindegy ugyanis, hogy előfizetőnként, csatornánként (pl. egy 30 csatornás trönk), vagy telefonszámonként vetik-e ki a közterhet (utóbbi esetben jelentős lehet a call centerek költségnövekedése).

A call center szolgáltatók persze többnyire egyedi megállapodásokat kötnek a telefontársaságokkal, ezek tartalmáról a szövetségnek nincsenek információi, de Kovácsházy Dénes úgy véli, feltehetően a nagy kimenő irányú hívásforgalmat bonyolító szolgáltatóknak jobb a tárgyalási pozíciójuk.

Hogy a call centerek mely társaságokat preferálják, az ugyancsak az egyedi megállapodásoktól függ. Amennyiben a szolgáltatók felismerik a változásban rejlő lehetőségeket, és versenyképes ajánlattal keresik meg a cégeket, akkor elképzelhető némi átrendeződés a piacon, azonban egy call centert működtető vállalkozásnak figyelembe kell venni a szolgáltatóváltásnál jelentkező technikai átállással járó esetleges nehézségeket is.

Az új helyzetben az alternatív IP alapú (internetes) szolgáltatások most még inkább előtérbe kerülhetnek, azonban egy call center szolgáltatónak fontos a stabil, megbízható, jó hangminőséget adó szolgáltatás, így az ilyen megoldások bevezetése csak megfelelő tesztelés és próba után javasoltak.

A Telenor és a Vodafone áthárít

Az Országgyűlés május közepén határozott a hívásonként és megkezdett percenként júliustól bevezetendő kétforintos telefonadóról. A július 1-jétől hatályos törvény alapján két forintot kell fizetni a szolgáltatóknak minden elküldött üzenet – SMS és MMS – után. Magánszemélyeknél havonta az első tíz perc megkezdett beszélgetés adómentes. Az adó összege 2012-ben havonta magánszemélyek után legfeljebb négyszáz, a cégeknél ezernégyszáz forint lehet, 2013-tól pedig hétszáz, illetve kétezer-ötszáz forint a maximum.

A telefonadót először augusztusban kell megfizetniük a távközlési cégeknek, amelyek közül Telenor és Vodafone már korábban közölte, hogy részben áthárítja az adót az ügyfelekre. A Magyar Telekom annyit közölt, a törvényi előírásoknak megfelelően fizeti a telefonadót. Az új adó miatt a virtuális mobilszolgáltató, a Tesco Mobile nem emeli percdíjait legalább 2012. október 1-jéig.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 3.

Használtautó.hu: áprilisban kilőtt az újautó-piac

A Datahouse által közétett, legfrissebb adatok szerint idén áprilisban 10 402 új személyautót helyeztek forgalomba. Ez a tavaly áprilisi számokhoz képest jelentős, 21,4 százalékos növekedés – számolta ki pénteken közzétett elemzésében a Használtautó.hu. Az első 4 hónapban pedig 10,4 százalékos növekedéssel 42 075-tel több új személyautó közlekedik az utakon tették hozzá.