APEH ügyintézés telefonon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adóhatóság átalakította a több éve működő telefonos rendszerét, így tavaly nyár óta már konkrét ügyekben is lehet felvilágosítást kérni és bizonyos problémákat akár telefonon keresztül is meg lehet oldani. Mindehhez csupán egy ügyfél azonosítót kell előzetesen beszerezni.

Az Ügyintéző Contact Center (ÜCC) legnagyobb előnye, hogy olyan ügyeket is intézhetünk telefonon, illetve olyan kérdésekre is válaszolnak az APEH munkatársai, amelyekhez a személyes jelenlét nem szükséges. Az adóhatóság statisztikái szerint az adózók közel egyharmadánál igényként merült fel, hogy telefonon is szeretnének érdemi kérdésekben kapcsolatba lépni a hatósággal. Éppen ezért az általános telefonos tájékoztató rendszer mellett kiépítették és a nyár közepén elindították azt az új szolgáltatást, amely az adótitok sérelme nélkül lehetővé teszi az ügyfelek egyedi ügyben történő tájékoztatását.
Július elsejétől az ügyfelek egy, az APEH által képzett azonosító számmal történő bejelentkezést követően, a beszélgetés rögzítése mellett akár telefonon is előterjeszthetik a kérelmeiket. Az adóhatóság pedig ugyanúgy intézkedik, illetve tájékoztatja a hozzá fordulókat, mintha személyesen, vagy papíron benyújtott kérelemmel keresték volna meg. Az APEH azt tanácsolja, hogy mindenképpen célszerű egy ilyen azonosító kódot igényelni, mert így a későbbiekben bármikor lehetőség nyílik bizonyos adóügyek azonnali elintézésére.

Az Ügyintéző Contac Center belföldről helyi tarifával hívható a 06-40/20-21-22 telefonszámon, de külföldről is elérhető, ekkor a 36-1/441-96-00 számot kell tárcsázni. A szolgáltatás munkaidőben azaz hétfőtől csütörtökig fél kilenctől délután négyig, pénteken pedig fél kilenctől fél kettőig érhető el.

A hívások a Regionális Igazgatóságon belül az adózó illetékessége szerinti megyéhez érkeznek be. A beszélgetést minden esetben rögzítik, amelyet 30 napon belül a munkaidőn kívüli órákban vissza lehet hallgatni. APEH Észak-alföldi Regionális Igazgatóságánál augusztus közepéig több mint háromszázan igényelték már az ÜCC alkalmazásához szükséges azonosító számot – olvasható az interneten. Másfél ezer készülékkel indult a szolgáltatás, melyből egyidejűleg 1200 beszélgetés folytatható.

Elektronikusan is lehet kódot kérni

A telefonos ügyintézés előfeltétele tehát, hogy az adózó rendelkezzen az úgynevezett ügyfél azonosító számmal, amelyet az adóhatóság véletlenszerűen oszt ki a kérelmezőknek. Az azonosító kódot az APEH honlapján elérhető, onnan kinyomtatott, aláírt nyomtatvány vagy az Ügyfélkapun keresztül beküldött elektronikus kérelem alapján állítják ki. Az ügyfél azonosító beszerzéséhez az 09UK30-as számú nyomtatványt kell használni.
A kérelem beérkezését és feldolgozását követően postán értesítik az ügyfelet az azonosító kódról, illetve annak érvényességi idejéről. Ezt azt jelenti, hogy egy speciálisan erre a célra kialakított borítékban, ajánlott küldeményként postázzák ki az ügyfél-azonosítót, amely az APEH szerint az általánosan elfogadott módszerek közül a legbiztonságosabb. Ennek ellenére, illetve ettől függetlenül, mint minden titkos kódot, a telefonos ügyfél-azonosítót is bizalmasan kell kezelni, nehogy illetéktelen személyek tudomására jusson. A kóddal ugyanis adótitkokat is meg lehet szerezni. Ha mégis előfordulna bármilyen visszaélés, akkor a titkos kódot telefonon is le lehet letiltani. A postai levélhez mindig mellékel az APEH egy nyilatkozatot is, amely tartalmazza, hogy az ügyfél hozzájárul a telefonbeszélgetés rögzítéséhez és megőrzéséhez. A nyilatkozat kitöltése és visszaküldése nélkül a telefonos ügyintézési rendszer nem vehető igénybe.
A telefonáló beazonosításához nem csak a titkos ügyfélkódot, hanem az adóazonosítót is meg kell adni. Meghatalmazottként akkor lehet eljárni, ha a meghatalmazott rendelkezik az ennek megfelelő jogosultsággal, melyet a T180-as adatlapon jelentett be. A képviselőként eljáró személynek a telefonos ügyintézés során közölnie kell a képviselt személy adószámát, illetve adóazonosítóját, így tudják ugyanis csak rögzíteni, hogy a képviselő kinek a nevében jár el. A korábban adott általános elektronikus ügyintézésre adott meghatalmazásokat érvényesnek tekintik a telefonos ügyintézésre is – derül ki az APEH honlapján közzétett tájékoztatóból.

A telefonos rendszerben folytatott beszélgetéseket az adóhatóság rögzíti és meghatározott időtartamig tárolja. Minden rögzített beszélgetés automatikus iktatószámot kap, amelyet az ügyfél által az 09UK30 nyomtatványon bejelentett sms címre-, vagy e-mail címre elküldenek, vagy a beszélgetés végén egy géphang mondja be. Az iktatószám segítségével a beszélgetés munkaidőn kívül a rögzítését követő 30 napig visszahallgatható.

Milyen ügyekben segít az ÜCC?

Csak bizonyos adóügyeket lehet a telefonos ügyfélszolgálat segítségével elintézni. Ide tartozik

  • a folyószámlával, folyószámla kivonattal kapcsolatos ügyintézés, tájékoztatás, ehhez kapcsolódó adónemek közötti átvezetés;
  • a regisztrációval, állandó meghatalmazással kapcsolatos egyedi felvilágosítás, tájékoztatás;
  • a bevallási adatokkal, hibás bevallással kapcsolatos ügyintézés tájékoztatás, papíralapú bevallás esetén – az adózó személyes jelenlétét nem igénylő – javítás;
  • az adóhatóságnak bejelentett adatokkal kapcsolatos tájékoztatás, ügyintézés, változás-bejelentés,
  • meggyőződés az ellenőrzést végző revizor személyazonosságáról, megbízásának érvényességéről, a megbízólevél számáról, az ellenőrzés alá vont adónemekről és időszakról;
  • meggyőződés az üzleti partner közösségi adószámának az érvényességéről.

dr. Farkas Katalin


Kapcsolódó cikkek

2024. június 19.

Adathalász SMS-ekre figyelmeztet a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató

Adathalász SMS-eket küldenek csalók látszólag a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. nevében, a rövid szöveges üzenetben útdíjtartozásról értesítik a felhasználót, és azt kérik, hogy jelentkezzen be az SMS-ben érkezett linken – hívta fel a figyelmet a szolgáltató.

2024. június 18.

EY: adatlopásoktól rettegnek a vásárlók

Egyre több vevő aggódik amiatt, hogy a vásárláskor megadott adatai kiszivárognak, ami a kereskedőket is lépésre kényszeríti – mutat rá az EY legfrissebb, 30 ország több mint 23 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából.

2024. június 18.

PwC: a CSRD feladja a leckét a vállalatoknak

Bár a cégek többsége (63%-a) bizakodó azzal kapcsolatban, hogy felkészült lesz az EU kötelező vállalati fenntarthatósági jelentéstételről szóló irányelve, a CSRD-követelmények teljesítésére, de sokan még nem igazán tudják, hogyan – derül ki a PwC első alkalommal elkészített Global CSRD Survey kutatásából.