Az ág is húzza a kkkv-kat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Munkaerőhiány, árfolyamváltozás, anyaghiány – ez akadályozza leginkább a cégek működését, derült ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legfrissebb eredményeiből, olvasható az Adó Online-hoz eljuttatott közleményben. A megfelelő szakemberek felvétele a vállalkozások több mint harmadának jelent problémát, míg az euróárfolyam változása és a járványhelyzet miatt kialakult anyaghiány nagyjából ötödüket érinti.

Egyre komolyabb a szakemberhiány a cégeknél, már 36 százalékuk számára kihívás betölteni a megüresedett pozíciókat a K&H kkv bizalmi index legfrissebb, 2021 negyedik negyedéves eredményeiből. „A jelenlegi 36 százalékos arány bár jelentős, még mindig a vírus megjelenése előtti értékek alatt van. 2020 első negyedéve előtt ugyanis 10-ből nagyjából 6 vállalkozásnak jelentett kihívást a megfelelő alkalmazottak megtalálása. A munkaerőhiány azonban az elmúlt fél évben ismét megugrott, és több szektorban is kiemelkedő. Kifejezetten nehéz például informatikus vagy mérnök szakembert találni” – ismertette az eredményeket Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

A második leggyakoribb probléma az euró-forint árfolyamváltozás, ez továbbra is a vállalkozások 21 százalékát akadályozza. Emellett a járvány miatt jelentősebbé váló anyaghiánnyal is már a cégek ötöde küzd, amelynek aránya 50 százalék feletti emelkedést mutat az előző negyedévhez képest.

Legnagyobb arányban a 300 millió és 2 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező cégeknél jelentett nehézséget a munkaerőhiány (46%), ami az előző negyedévhez képest számottevő, 14 százalékpontos emelkedést jelent. Ugyanezzel a problémával a kisvállalkozások 39 százaléka küzd, a mikrocégeknek pedig közel harmada (32%). Régiókat tekintve a Dél-Dunántúlon a legnehezebb a kkv-k helyzete, itt több mint felüknek (52%) okoz gondot a munkaerőhiány, miközben a fővárosi cégekre jellemző legkevésbé, hogy nem tudják betölteni a szabad pozíciókat (27%).

Összességében a kkv-k 83 százaléka kalkulál növekvő bérekkel, amivel a magas inflációt és a növekvő bérminimumot akarják ellensúlyozni, míg csökkenéssel mindössze 1 százalékuk tervez. A béren kívüli juttatások tekintetében viszont egyelőre nem látható hasonló mértékű változás. Az előző negyedévhez hasonlóan a cégek nagyjából fele (51%) készül a fizetésen felül is honorálni alkalmazottai munkáját. A legnagyobb növekedést a 13. havi bér terén látni, 17 százalékról 21 százalékra nőtt azok aránya, akik várhatóan élnek majd ezzel a juttatási formával a következő egy évben.


Kapcsolódó cikkek

2023. december 7.

Közös adományozásra hív az Ökomenikus Segélyszervezet és a Mastercard

Az ügyfeleket bevonva indított közös adományozási programot az Ökumenikus Segélyszervezet támogatására az MBH Bank és a Mastercard. A karitatív kampány során minden bankkártyás vásárlás után gyarapodik az MBH Bank és a Mastercard által a segélyszervezetnek adományozott összeg. A jótékonysági kampány az idei ünnepi időszakban, december 4. és 31. között zajlik, az ügyfeleknek pedig nincs más teendőjük, mint használni Mastercard bankkártyájukat.

2023. december 7.

A kiber- és digitális technológiai kockázatok az üzleti vezetők rémálma

Az üzleti vezetők 37%-a szerint vállalatuk jelentősen kitett a kiberkockázatoknak – ez alig marad el az inflációs kockázatok mögött (39%) – míg a kockázatkezelési vezetők a kiberfenyegetéseket még az inflációnál is magasabbra rangsorolják. Ennek ellenére a megkérdezettek mindössze 10%-a használ fejlett prediktív elemzéseket a kockázatkezelési folyamatok innovációjára – derül ki a PwC 2023-as Global Risk Survey felméréséből, melyben több mint 3 900 üzleti vezető vett részt a kockázatkezelés, a megfelelőség és a belső audit területéről.

2023. december 7.

Átrendeződés az ingatlanpiacon: felértékelődtek a korszerű irodák

Megtörtént a fordulat, a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb Kereskedelmiingatlan-piaci jelentése szerint a bérlők egyre inkább az alacsony üzemeltetési költségű, korszerű irodákat keresik, és ezt szem előtt tartva akár magasabb bérleti díjat is hajlandóak fizetni. A kereslet átrendeződése azoknak a property- és facility management cégeknek is kedvez, amelyek korszerű megoldásokkal, erős szakértői csapattal képesek magas színvonalú szolgáltatásokat biztosítani ügyfeleiknek. A siker egyik kulcsa a hatékony energiagazdálkodás.