Bebetonozódtak az élelmiszer-vásárlási szokások – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Élelmiszert legnagyobb arányban a szupermarketekben és a diszkontokban veszünk; a vásárlási szokások a boltméret tekintetében teljesen stabilak. Az InfoTandem heti infografikája.


A hazai élelmiszer-kiskereskedelemből az üzletméreteket illetően a 401–2500 négyzetméteres kategória hasította ki a legnagyobb szeletet a januárral zárult 12 hónapban. A szupermarketeket és diszkontokat is magában foglaló bolttípus az értékben mért forgalomból 36 százalékkal részesedett a 2013 februárja és 2014 januárja közötti időszakban. Ez a részarány megegyezik az egy esztendővel korábban regisztrálttal – derül ki a fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató Nielsen kutatásaiból. Ami még érdekesebb, az összes többi méretkategória is pontosan ugyanolyan súlyúnak bizonyult a vizsgált intervallumban, mint az azt megelőző hasonló időszakban. Így a legnagyobb hipermarketeket felvonultató 2500 négyzetméter feletti csatorna változatlanul 29 százalékos részesedést produkált, míg a legfeljebb 400 négyzetméteres üzletek együttesen az összbevétel 35 százalékán osztoztak (ezen belül a valóban kis boltok súlya az egytizedes arányt sem éri el). Mindez arra utal, hogy a kialakult élelmiszervásárlási szokások rendkívül stabilak Magyarországon.

A szóban forgó arányok egyébként arra a kilencven élelmiszerkategóriára vonatkoznak, amelyek értékesítését a kutató cég folyamatosan méri, s amelyekből a vizsgált 12 hónap alatt 1404 milliárd forintnyi bevétele keletkezett a kiskereskedelemnek. Ez értékben hasonló a korábbihoz, mennyiségi szempontból azonban 3 százalékos visszaesést tükröz. Néhány terméket kiragadva, az eladások sajtból 2 százalékkal, feldolgozott húsból, ásványvízből és tejfölből pedig 1-1 százalékkal bővültek. Ugyanakkor például a pálinka eladása értékben 23 százalékkal, mennyiségben pedig 33 százalékkal zsugorodott az élelmiszerüzletekben.

Az összkép egyébként regionálisan is meglepően stabil. Élelmiszerre a Budapestből és Pest megyéből álló Centrum régióban fordítanak a legtöbbet az emberek: a teljes költés 33 százaléka ide jut, miközben a lakosságnak csupán 28 százaléka él itt. A legkisebb részarányt a Délnyugat régió jegyzi; ide Baranya, Somogy, Tolna és Zala megye tartoznak, amelyekre együttesen a 12 százaléka jutott az országos élelmiszerkiadásoknak.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 17.

Mi lesz a nyaralásokkal 2024-ben?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki – kutatás szerint az idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők aránya. Az idén a magyarok több mint háromnegyede tervezi, hogy időt tölt a Balatonnál, a fővárost is évről évre egyre többen választanák. A válaszadók többsége azonban aggodalommal tekint a folyamatosan emelkedő árakra, ami továbbra is komoly kihívást jelent a belföldi turizmus számára.

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.