Csúcson az üzleti bizalom – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Rekordmagasságig emelkedett az idén tavasszal a cégvezetők helyzetértékelése és várakozásai alapján kalkulált konjunktúramutató. A legjobb hangulatban a feldolgozóipari cégek vannak. Az InfoTandem infografikája.


Ebben az évtizedben soha nem volt olyan erős az üzleti bizalom Magyarországon, mint a legfrissebb, 2018 áprilisában lezajlott megkérdezéskor. Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) 2010 óta méri fel negyedévente a vállalkozások hangulatát; ezúttal is 400 cégvezető véleményét tudakolták vállalatuk üzleti helyzetéről és kilátásairól. A vizsgált kör háromnegyede 20–249 fős kis- és középvállalkozás, a fennmaradó egynegyed pedig minimum 250 embert foglalkoztató nagyvállalat. A kapott válaszok alapján kalkulált konjunktúramutató a teljes mezőnyre, illetve csak a kkv-kra vonatkozóan is csúcsra jutott. Előbbi 39 pontig emelkedett, holott tavaly áprilisban még mindössze 21 ponton állt, míg utóbbi (a KKV Körkép Konjunktúramutató) ugyanezen periódusban 18 pontról indulva 38 pontig kapaszkodott. (Az indikátor a pozitív és a negatív helyzetértékelést adó vállalatok arányának különbsége; mínusz 100 akkor lehet, ha minden cég negatívan ítéli meg a helyzetét, plusz 100 pedig akkor, ha minden szereplő pozitívan nyilatkozik konjunktúra-ügyben.)

A teljes kört ágazati bontásban vizsgálva, az idén áprilisi konjunktúramutató a feldolgozóipar esetében volt a legmagasabb (+41 pont), de szorosan ott jönnek mögötte az építőipari (+40) és a kereskedelmi (+39) cégek is. Az egyéb gazdasági szolgáltatásokban érintett vállalkozások viszont (7 pontot veszítve egyetlen negyedév alatt) meglehetősen leszakadtak tőlük a maguk +31-es mutatójával. Tulajdonosi háttér szerint nem volt különbség a szereplők között, a tisztán hazai, illetve részben vagy döntően külföldi kézben lévő vállalkozások egyaránt +39 ponton álltak. Igaz, az irány épp ellentétes: előbbieknél érdemi emelkedés, utóbbiaknál komoly visszaesés nyomán alakult ki ugyanaz a szint.

A negyedéves konjunktúramutatót olyan komponensekből számítják, mint a jelenlegi, illetve várható üzleti helyzet és jövedelmezőség, a beruházási aktivitás, a rendelésállomány, az elmúlt negyedéves és a várható termelési szint, a tervezett létszámváltozás és a remélt kapacitáskihasználás. Az almutatók alapján a menedzserek optimistábban lettek cégük várható jövedelmezőségét és jövőbeni termelési szintjét illetően, beruházási kilátásaik viszont számottevően romlottak.

A konjunktúraindikátor mellett a GVI szakemberei negyedéves Bizonytalansági Mutatót is kalkulálnak; ez a teljes körre áprilisban – 4 pontos javulás után – 28 pontos szintig süllyedt, a kkv-k vonatkozásában kevésbé, mindössze egy ponttal lett jobb januárhoz képest, s ezzel 34-ig jutott.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 16.

2024-ben már nem elég egy-egy marketing eszközben gondolkodni

Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.