Decembertől vége az internetes diszkriminációnak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság felmérése szerint az unióban működő webshopok 63 százaléka nem teszi lehetővé a más tagországból kezdeményezett online vásárlásokat, ez pedig súlyosan gátolja az egységes piac és az e-kereskedelem Európai Unión belüli kiteljesedését. A december 3-án hatályba lépő geo-blocking rendelet ezt a diszkriminációt számolja fel.

Számos vásárlóval előfordul külföldi webshopok böngészése közben, hogy nem tudja véglegesíteni rendelését pusztán azért, mert nem ugyanabból az országból keresi fel a honlapot, amelyikben a webáruház üzemel. A geo-blocking rendelet értelmében az online kereskedők december 3-tól már nem alkalmazhatnak állampolgárság, lakóhely, illetve letelepedés hely szerinti különböző árakat, valamint értékesítési és fizetési feltételeket.

„A rendelet természetesen nem kötelezi a kereskedőket arra, hogy az online rendelt termék szállítását is biztosítsák a külföldi vásárlók számára. Azonban december elejétől azt már nem tehetik meg, hogy megakadályozzák egy másik EU-s tagállamból érkező külföldi megrendelés fogadását és teljesítését, illetve azt, hogy az IP-cím alapján eltérő árakat alkalmazzanak.” – mondta Dr. Novák Zoltán, a Taylor Wessing ügyvédi iroda partnere. Hozzátette: „Ha például egy osztrák vásárló egy olyan magyar webáruházban találja meg a keresett terméket, amely nem szállít Ausztriába, a megrendelés fogadását és teljesítését akkor is biztosítania kell a kereskedőnek, mégpedig a magyar vásárlók részére kínált árazással egyezően. Más kérdés, hogy ebben az esetben a vásárlónak kell megszerveznie az áru magyarországi átvételét.”

A rendelet alkalmazási köre az online vásárlások mellett kiterjed az elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokra is, így például a weboldaltárhely vagy a felhőalapú adattárolási szolgáltatásokra is. Érintettek emellett az olyan üzletek is, mint a szállodai szolgáltatások, az autókölcsönzés vagy a belépőjegyek vásárlása. Fontos megjegyezni azt is, hogy a rendelet előírásai nem csak a lakossági fogyasztókra, hanem a végfelhasználónak minősülő egyéb vállalkozások (jogi személyek) megrendeléseire is vonatkoznak majd.

„A kereskedőknek bő egy hónapjuk maradt a karácsonyi vásárlási roham előtt, hogy a földrajzi alapú tartalomkorlátozásaikat megszüntessék. A webáruházakra különösen nagy nyomás hárul, ugyanis a honlapukon elhelyezendő számos fogyasztóvédelmi tájékoztatás mellett az adatvédelemre is jóval jelentősebb hangsúlyt kell fektetniük a május óta alkalmazandó általános adatvédelmi rendelet (GDPR) miatt. Javasolt, hogy a karácsonyi időszak előtt győződjenek meg a kereskedők arról, hogy a webáruházaik kialakítása, az alkalmazott általános szerződési feltételeik és kereskedelmi gyakorlatuk összhangban áll-e a fogyasztóvédelmi, az adatvédelmi és az újonnan hatályba lépő tartalomkorlátozást tiltó jogszabályi rendelkezésekkel” – tette hozzá Dr. Novák Zoltán.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

A BYD és az Ayvens együttműködik az európai elektromos átállás folyamatában

Szándéknyilatkozatot írt alá a BYD kínai elektromosjármű-gyártó és az Ayvens nemzetközi flottakezelő szolgáltató arról, hogy együttműködnek az új energiákkal hajtott személyautók és könnyű haszonjárművek terjesztésének érdekében az európai piacon – tájékoztatta a BYD PR Hungary szerdán közleményben.

2024. július 5.

KSH: 5,2 százalékkal csökkent az ipari termelés

Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. 2024. májusban az export euróban számított értéke 8,8, míg az importé 9,0 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól.