E-kereskedelem: túl a félezer milliárdon – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több mint negyedével bővült 2017-ben a hazai webáruházak forgalma. Az 500 milliárdos határ ezzel megdőlt, s fél évtizeden belül elérhetőnek ígérkezik ennek a duplája is. Az InfoTandem infografikája.


Túlszárnyalta az ötszázmilliárd forintos szintet tavaly a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma. Egy hosszú évek óta folyamatosan emelkedő trend ért ezzel fontos mérföldkőhöz; egy évtizeddel ezelőtt még az ötvenmilliárdot is alulról súrolta az e-kereskedelem bevétele. Az eNET Internetkutató Kft. által 2017-re becsült 545 milliárd forintos forgalom 27 százalékos felívelésnek felel meg a 2016-os 427 milliárdhoz képest. Az online vásárlások részesedése a hagyományos kiskereskedelemből szintén egyre emelkedik, súlya immár 6,2 százalékos.

 

Az eNET a következő éveket illetően is optimista. A szakemberek előrejelzése alapján a növekedési trendek tartósan fennmaradnak, így öt éven belül az 1000 milliárd forintos lélektani határ is reálisan elérhető.

Mindez a belföldi forgalomra vonatkozik, ám a magyar vásárlók nem csak a hazai webáruházakban költenek egyre szívesebben, hanem külföldiekben is. A más országokból is vásárlók száma 2015 óta 1,5 millióról 2,7 millió főre nőtt; a tábor csak az elmúlt egy évben félmillióval gyarapodott (a teljes netes vásárlói mezőny pedig megközelítette az 5 milliót). Ezt látva az eNET, amely 2001 óta kíséri figyelemmel a hazai e-kereskedelem előretörését, most először becslést adott a külföldi költésekre is. E szerint 2017-ben a magyar online vásárlók mintegy 400 milliárd forintnyi forgalmat generálhattak külföldi webáruházakban. Ha ezt is beszámítjuk, akkor az online beszerzés már tavaly az 1000 milliárdos magasság közelébe jutott.

Visszatérve a magyarországi forgalomhoz, az online toplista élmezőnyében továbbra is megtalálhatók az olyan – az e-kereskedelemben hagyományosan erős – termékcsoportok, mint a számítástechnika, a szórakoztató elektronika, a ruházat és sportruházat, valamint a játékok és ajándékok. A top5-be ezúttal a lakberendezés fért még be, hátrébb szorítva például a korábban előkelő helyen záró háztartási gépeket és fehérárut.

Az interneten keresztül beszerzett árucikkek célba juttatása terén változatlanul a futárok a legnépszerűbbek: 2017-ben a megrendelések összértékének háromnegyedét (73 százalékát) különféle futárszolgálatok, illetve a webshopok saját futárai kézbesítették ki. Elgondolkodtató jelenség ugyanakkor, hogy a csomagok kifizetésekor még mindig a számla utánvétes rendezése számít domináns megoldásnak. Ráadásul a megrendelések összértékének 47 százalékát készpénzzel egyenlítették ki (pedig online vásárlás esetében ez tekinthető a legkevésbé biztonságosnak), további 10 százaléknyiért pedig szintén utánvéttel, de bankkártyával fizettek a futároknál.


Kapcsolódó cikkek

2023. május 30.

A Szerencsejáték Zrt. 821 milliárd forint árbevételt ért el tavaly

Eredményes évet zárt a Szerencsejáték Zrt. 2022-ben, 821 milliárd forint szerencsejátékokból származó árbevételt és 25,9 milliárd forint adózott eredményt ért el, az EBITDA mutatója pedig 37,2 milliárd forintra növekedett – közölte a Szerencsejáték Zrt. a kedden eljuttatott közleményében.

2023. május 30.

Átalakította a gondolkodást az infláció

A harmincas, negyvenes, ötvenes éveikben járó magyar vásárlók döntéseit immáron alapvetően befolyásolja az infláció, részben jobban odafigyelnek arra, mit vásárolnak, részben csökkentették a nem feltétlenül szükséges beszerzéseiket – derül ki a 30 és 59 év közöttiek körében végzett K&H biztos jövő felméréséből. A megkérdezettek 92 százaléka jobban odafigyel arra, hogy mit, hol érdemes megvenni. Ez a falvakban élők esetében majdnem mindenkire igaz, ám a fővárosban élők 80 százaléka is jobban körülnéz, mielőtt a pénztárcájához nyúl. A nők szintén jobban figyelnek erre, mint a férfiak.

2023. május 30.

Az MI terjedésével állások tömegei alakulnak át

A mesterséges intelligencia már most is fontos szerepet játszik az élet szinte minden területén, térhódítása várhatóan még nagyobb méreteket ölt majd az elkövetkezendő években. Ez a dinamikus fejlődés megállíthatatlan, tudatosan azonban előnyt kovácsolhatunk a technológiából. A rugalmasság és a gyors válaszreakció jelenthet megoldást mindazok számára, akiknek munkáját kiváltja majd az MI.