Békéltető testületek: kötelező elmenni
Kötelező lesz megjelenni a békéltető testületek tárgyalásain, a mulasztók bírságra számíthatnak – írja a napi.hu.
Kapcsolódó termékek: Cégjogi kiadványok, Vállalati Jogtár demo
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett Budapesti Békéltető Testület (BBT) elé 10 százalékkal több eset került 2023-ban, mint az előző évben, ezek háromnegyede mindkét fél megelégedésével zárult, amivel jelentősen (mintegy 400-zal) nőtt az egyezséggel véget érő ügyek száma tavaly – közölte a kamara kedden.
A BBT-hez 2023-ban 4654 ügy érkezett, amelyből 4531-ben, több mint egymilliárd forint ügyértékben született döntés. Országos szinten a békéltető testületekhez érkező fogyasztói panaszok felét a BBT kezelte. A közleményben kiemelték, javult a vállalkozások együttműködési hajlandósága is, sok esetben a békéltető testületi eljárás megindulása nyomán a vállalkozás szinte azonnal teljesítette a jogos fogyasztói igényt.
Inzelt Éva, a Budapesti Békéltető Testület elnöke a közleményben rámutatott: a vállalkozások felismerik, célszerűbb és gazdaságosabb peren kívül a békéltető eljárás keretében lezárni a fogyasztóval szembeni jogvitát. Jelezte: jelentős változás 2024-től, hogy a békéltető testületek immár kötelezést tartalmazó határozatot hozhatnak a vállalkozásokkal szemben, ha a kérelem megalapozott és a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye nem haladja meg a 200 ezer forintot.
A legtöbb kifogás (a panaszok 57 százaléka) továbbra is a szolgáltatásokkal kapcsolatos. A BBT adatai szerint 2023-ban is sokan éltek panasszal a posta- és távközlési szolgáltatásokkal, valamint a közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatosan. Az előző évek tendenciáit folytatva nőtt a légitársaságokkal szembeni kompenzációs igények száma, különösen a járatok törlése, késése miatt. Újdonságot jelentenek a BBT elé kerülő ügyek között a napelemrendszerekkel kapcsolatos kifogások.
A BBT kitért arra, hogy az építőipari ügyekben a fogyasztók gyakran azért kerülnek nehéz helyzetbe, mert írásbeli megállapodás hiányában nem tudják bizonyítani a kérelmükben foglaltakat.
A termékekkel kapcsolatos panaszok (az összes ügy 43 százaléka) között gyakoriak voltak az online vásárolt termékekkel kapcsolatos kifogások. Tipikusnak tekinthetőek az olyan ügyek, amikor a webáruházat üzemeltető vállalkozás ismeretlen, a fogyasztó pedig az adott online felületről történő rendelés során nem az indokolt körültekintéssel járt el – ismertette a Budapesti Békéltető Testület.
(MTI)
Kötelező lesz megjelenni a békéltető testületek tárgyalásain, a mulasztók bírságra számíthatnak – írja a napi.hu.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!