Egyszerűbb lesz a céges ügyintézés


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hamarosan kevesebb okirattal lehet céges ügyeket intézni. Egyrészt nem kell majd mindig új cégkivonatot kérni vagy aláírási címpéldányt hordozni, másrészt egyértelművé vált, hogy az ügyvédnek csak azokat az ügyfeleket kell az országos nyilvántartásból azonosítania, akiket személyesen nem ismer. Gyorsulhat a cégeljárás, és napi frissítéssel bárki megismerheti az ingyenes e-cégjegyzékben az eltiltott vezető tisztségviselők nevét.


A 2012. évi LXXXV. törvény egyszerűsíti a cégeljárásokat. A legnagyobb vívmány a tényleges egyablakos ügyintézés lehet, 2013. februárjától már nem kell a vállalkozásoknak minden hatósági ügyintézéshez cégkivonatot és aláírási címpéldányt csatolni. Ezeket az okiratokat a hatóságok elektronikusan továbbítják egymás között. Annál is inkább, mert a cégkivonatban feltüntethető lesz a képviseletre jogosult aláírási címpéldánya vagy ügyvédi aláírásmintája.

Ügyvédi törvény: személyes ismerőst nem kötelező azonosítani

Apróságnak tűnhet, de lényeges változás, hogy az ügyvédi törvénybe – 27/B § (1) bek. – hogy az ügyvéd nem köteles az ügyfél személyazonosságát a hatósági nyilvántartásokkal összevetve ellenőrizni, ha személyesen ismeri őt. Például huzamosabb ideje szerződéses kapcsolatban állnak, és személyazonosságát korábban már többször ellenőrizte, vagy egyébként személyes – rokoni, baráti – kapcsolatban állnak.

Cégtörvény

A cégtörvény módosítása egyértelműen kimondja, hogy a közjegyzői aláírás-hitelesítéssel ellátott címpéldány és az ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-minta egyaránt bizonyítja, hogy a cégjegyzésre jogosult a céget miként és milyen formában jegyzi – azaz az ügyvédi aláírásmintát is minden hatóságnak hitelt érdemlőnek kell elfogadnia, az nemcsak a cégeljárásban használható fel. Ez a rendelkezés már 2012. július 1-től hatályos. Az ügyvédi aláírásminta ezentúl sem fog közokiratnak minősülni, az teljes bizonyító erejű magánokirat, amelyet ügyvéd kizárólag cégbejegyzésre irányuló eljárásban, illetve képviseleti jogot is érintő változásbejegyzési eljárásban készíthet el. Tehát arra továbbra sem lesz lehetőség, hogy valaki kizárólag azért forduljon ügyvédhez, hogy készítsen egy cégaláírási nyilatkozatot. Az aláírásminta továbbra is csak cégeljáráshoz készülhet.

Szintén lényeges változás, hogy 2013. február 1-től a bíróság, az ügyészség, a nyomozó hatóság, illetve más közigazgatási szerv, a közjegyző, a bírósági végrehajtó, a felszámoló, valamint a gazdasági, illetve szakmai kamarák a céginformációs szolgálaton keresztül, elektronikus úton, közvetlen lekérdezéssel szerzik be a cég – közokirati vagy nem közokirati formában rendelkezésre bocsátott – cégkivonatát, valamint a cégjegyzésre jogosult közjegyzői aláírás-hitelesítéssel ellátott címpéldányát vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-mintáját, ha azt a cégbejegyzési (változásbejegyzési) eljárásban benyújtották és ezt a tényt a cégjegyzék tartalmazza. A közigazgatási szerv a jövőben hatósági eljárásában a céget ezeknek az okiratoknak a csatolására nem kötelezheti.

A fentieknek megfelelően 2012. július 1-től kezdődően a cégjegyzék valamennyi cég esetében tartalmazza azt a tényt is, ha a cég képviselőjének közjegyzői aláírás-hitelesítéssel ellátott címpéldányát vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-mintáját benyújtották.

Ha a cégbejegyzési (változásbejegyzési) kérelemhez csatolták a cég képviselőjének közjegyzői aláírás-hitelesítéssel ellátott címpéldányát vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-mintáját, a cégbíróság a cég képviselőjére vonatkozó cégjegyzék adatok bejegyzésével egyidejűleg azt fokozott biztonságú elektronikus aláírással és időbélyegzővel látja el és intézkedik annak a cégjegyzék útján való megismerhetőségéről is.
Változásbejegyzési kérelemnek minősül az is, ha a változásbejegyzési kérelemben a cég kizárólag arról nyilatkozik, hogy a cégjegyzékbe már bejegyzett képviselő cégjegyzésének módját igazoló okiratot a cégiratokhoz csatolja annak közvetlen elérése érdekében. Fontos, hogy ilyenkor a cég a kérelem mellékleteként kizárólag közjegyzői aláíráshitelesítéssel ellátott címpéldányt csatolhat, még akkor is, ha a korábbi cégeljárásban ugyanaz az ügyvéd járt el.

Ingatlannyilvántartási ügyintézés

2013. február 1-től az ingatlanügyi hatóság is elektronikusan fogja beszerezni közvetlenül a cégbíróságtól a cégkivonatot és a képviseletre jogosult aláírási címpéldányát, illetve ügyvédi aláírásmintáját is – azaz ezeket nem kell csatolni az ingatlannyilvántartási bejegyzéshez.

A változásokkal a vállalkozások nemcsak adminisztrácótól és költségtől is megszabadulnak, hiszen a cségkivonat és az aláírási címpéldány is pénzbe kerül.

Gyorsulhat a cégeljárás

Várhatóan gyorsul a cégbejegyzés a cégbejegyzési eljárás és a cégnyilvántartás egyes kérdéseiről szóló 21/2006. (V. 18.) IM rendelet módosítását követően. A módosítás tervezete Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium honlapján olvasható.

A tervezet értelmében átveszi a bejegyzési kérelmek konzisztencia-vizsgálatát a Céginformációs Szolgálat az állami adóhatóságtól. A Céginformációs Szolgálat a jövőben a bejegyzési kérelem informatikai vizsgálatával egyidejűleg el fogja végezni az adóregisztrációs eljárás gyors lefolytatásához szükséges konzisztencia-vizsgálatot. A vizsgálat eredményeként kiszűrhetőek bizonyos elírások vagy gépelési hibák, melynek eredményeként az adóregisztrációs eljárás nem fog elhúzódni a tévesen megadott adatok miatt. A módosítás nemcsak az adóhatósági, hanem a cégbírósági eljárási határidőket is lerövidítheti – indokolja a tárca a tervezett változásokat.

Bárki megismerheti az eltiltott cégvezetők nevét

Az igazságügyi tárca rendelet-tervezete értelmében azok a cégvezetők, gazdasági társaságok jelenlegi és volt vezető tisztségviselői, cégvezetői vagy tagjai, akiket a társasági törvény alapján a bíróság az ilyen pozíciótól eltiltott, hamarosan napi frissítéssel felkerülnek az ingyenes céginformációk közé.

Az ingyenes céginformációról szóló rendelet jelenleg azt mondja ki, hogy heti frissítéssel ismerhető meg a cégjegyzékben szereplő valamennyi bejegyzett, illetve bejegyzésre váró adat. A módosítás felsorolja a megismerhető adatokat – például cégjegyzékszám, székhely, képviselők -, amelyek azonban a jövőben naponta frissülnek. Ezek között fog szerepelni az eltiltott tisztségviselők neve is.

A tervezet csökkenti a céginformációért fizetendő díjakat is. Kétharmadára csökken az elektronikusan kért információk díja. Így a névjegyért 1.380, a cégkivonatért 1.980, míg a valamennyi adatot tartalmazó cégmásolatért 3.180 forintot kell fizetni. Az új díjszabás várhatóan augusztus 1-jén lép hatályba.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 17.

Mi lesz a nyaralásokkal 2024-ben?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki – kutatás szerint az idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők aránya. Az idén a magyarok több mint háromnegyede tervezi, hogy időt tölt a Balatonnál, a fővárost is évről évre egyre többen választanák. A válaszadók többsége azonban aggodalommal tekint a folyamatosan emelkedő árakra, ami továbbra is komoly kihívást jelent a belföldi turizmus számára.

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.