Euler Hermes: Lassul az autóipar növekedése


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A globális gépjárműpiac növekedése lelassul 2019-ben az Euler Hermes Hitelbiztosító legfrissebb iparági előrejelzése szerint. A 2018-as 3 százalékos növekedést követően a szektor bővülése 1,9 százalékra eshet vissza 2019-ben. A gyártók és beszállítóik számára a legjelentősebb bizonytalanságot a technológiai változások, az elektromos járművekre való átállás, az Egyesült Államok protekcionizmusa és a kereskedelmi háború alakulásának hatása jelentik. Ezzel szemben Magyarország első negyedéves adatai meglepően jók, ám az egyre súlyosbodó munkaerőhiány miatt várhatóan a magyar autóipar is követni fogja a lassuló trendet – figyelmeztetnek az Euler Hermes szakértői.

Az elmúlt nyolc évben a globális autóipar kilábalt a korábbi válságból, az ágazatot szerény, de egészséges növekedés jellemezte. Ugyanakkor figyelembe véve a jelenlegi globális gazdasági trendeket, 2019-ben lassuló növekedésre, 1,9 százalékos bővülésre számíthat az iparág az Euler Hermes Hitelbiztosító legfrissebb ágazati elemzése szerint, amelyben a szektor középtávú kilátásait, illetve lehetséges kockázatait vizsgálta. Az adatok elemzéséből kiderül: a globális gépjárműpiac növekedéséhez leginkább az ázsiai országok járulnak hozzá. Kína az értékesítések enyhe visszaesésének ellenére is folyamatosan növekszik. Jelenleg a világ legnagyobb autópiacaként az új eladások 29%-a Kínában történik, második helyen USA, harmadik helyen Japán, negyedik helyen a továbbra is dinamikusan növekvő indiai piac áll, Németország pedig az ötödik helyen szerepel az értékesítési világranglistán.

A dízelnek kezd bealkonyulni, a hidrogénhajtásé a jövő?

Tényként kezelhető, hogy a  dízelnek a jelenleg érvényben levő környezetvédelmi előírások  miatt egyre korlátozottabb lehet a jövője. 2019 áprilisában döntött az Európai Parlament, miszerint 2030-ra a 2021-es évi szinthez mérten 37,5 százalékkal kell csökkenteni az új gépkocsik széndioxid kibocsátását. Az autógyártók és beszállítók új technológiai trendjeinél ez a norma egyértelműen meghatározó lesz. Emellett a cégek gazdálkodását is szigorúan érinteni fogja ez a változás, hiszen előzetes felmérések szerint az előállítási költségek kb. 7 százalékkal fognak nőni – ami még az autóiparban is komoly profitmarzs-veszteséggel járhat. Az extra költségek a fogyasztási oldalon is meg fognak jelenni és egyértelműen mérsékeltebb járműeladást fog eredményezni. Becslések szerint 2020-ig 9 százalékos, 2025-ig pedig 18 százalékos visszaesés várható Európában. Ezzel párhuzamosan 2020-ig 2,6 százalékos áremelkedést prognosztizálnak az Euler Hermes elemzői.

Az autóárak és a kereslet várható alakulása (CO2 kibocsátás-megfelelési forgatókönyv)

Forrás: OECD, Eurostat, ICCT, Euler Hermes, Allianz Research

Ami a zöld szemlélet egyre meghatározóbbá válását illeti, az Euler Hermes elemzői kimelték, hogy az elektromos autók tekintetében környezetvédelmi szempontból az akkumulátor okozza a legtöbb fejtörést, hiszen mind az akumulátor előállítása, mind a használt akkumulátorok elhelyezése komoly környezeti problémát jelent. A jövőben az elektromos töltés mindenütt fizetőssé válik (a folyamat már Magyarországon is elkezdődött). A világpiacon egyre több szó esik a hidrogénhajtásról – hívják fel a figyelmet az elemzők. Ennek terjedését elsősorban az akadályozza, hogy a hidrogén szállítása még nem megoldott. De a műanyag-probléma is egyre jelentősebbé válhat, hiszen az acélipar volatilitása az autóipari beszállítók körében a felhasznált műanyag alkatrészek mennyiségi növekedéséhez vezethet.

Európai kilátások – Rövid távon lassú, de stabil növekedés

Bár Németország a 2009-es rekordnövekedést a 2018-as 3 százalékos bővüléssel sem tudta túlszárnyalni, továbbra is Európa legnagyobb autópiacának számít. Ugyanakkor 2019-ben legfeljebb 1 százalékos további növekedést prognosztizálnak az Euler Hermes elemzői, vagyis a német piac is lelassul. A második helyen álló Franciaországnak minden esélye megvan rá, hogy 2 százalékos növekedéssel újra elérje a 10 évvel ezelőtti történelmi csúcsát. Az olasz piacon 2018-ban és 2019-ben is legalább 1 százalékos csökkenés várható, vagyis továbbra is sokkal kevesebb új autó értékesítésére számíthatnak, mint 2007-ben, annak ellenére is, hogy 2013 és 2017 között Olaszországban négy éven át erős, összesen 11 százalékot meghaladó fellendülés volt tapasztalható. Ebben a mezőnyben nagy kivételt jelent az Egyesült Királyság, ahol a dízeladóztatás, a levegőminőségre vonatkozó tervek, a fogyasztói vásárlóerő csökkenése és a Brexittel járó bizonytalanságok mind negatívan befolyásolják az új autók értékesítését. Az idei 6 százalékos visszaesés után jövőre 3 százalékkal csökkenhet a szigetországi piac teljesítménye.

Az Euler Hermes legutóbbi szektorelemzésében az első negyedévben 38 leminősítés történt, amelyből 16 leminősítés érintette az autóipart, míg a második negyedévben 23 leminősítésből 7 érintette az autóipart. Az autóipari gyártók, illetve beszállítók szektora többek között Spanyolországban, Olaszországban, Németországban, Svédországban, Csehországban, Lengyelországban és Kínában került a 4 minősítési kategória egyikéből egy minősítéssel lejjebb.

Magyarország a pozitív meglepetés – egyelőre

Természetesen hazánk sem tudja függetleníteni magát a nemzetközi trendektől. 2018-ban 460 ezer gépjárművet gyártottak hazánkban, ami hozzávetőlegesen 4 százalékos csökkenést jelent 2017-hez képes. Ugyanakkor a 2019-es első negyedév meglepően pozitívan startolt, hiszen januárban 4,8 százalékos, februárban 10 százalékos, míg márciusban 12,8 százalékos növekedés volt tapasztalható az előző év azonos időszakához képest, ami – figyelembe véve az Audi-sztrájkot – meglepően jó eredmény. A kiváló eredmény elsősorban a kompakt kategóriájú személygépkocsik magyar autógyártáson belüli magas arányával magyarázható. Ugyanakkor figyelembe kell vennünk, hogy a magyar autógyártás 92 százaléka exportra irányul és gyakorlatilag minden három, Magyarországon előállított autóból kettő a német gazdasághoz kötődik. Így a hazai trendek elemzésekor erősen fókuszálnunk kell a nemzetközi, azon belül főleg az európai piacra, hiszen itt a legjobb esetben is csak maximum 1 százalékos növekedés várható 2019-ben.

1000 lakosra jutó gyártott gépjárművek száma 2018-ban

Forrás: ACEA, ZAP SR

A magyar piacot érdemes kettébontani autóipari beszállító és gyártó kapacitásokra. Nemrégiben olyan hírek láttak napvilágot, hogy a Mercedes új üzemének építése legalább egy évvel elhúzódik. Függetlenül attól, hogy így lesz-e, a masszív munkaerőhiány továbbra is a legfontosabb rizikófaktor a gyártói oldalon. Ami a beszállítókat illeti, Magyarország előkelő helyen van a világpiaci rangsorban, hiszen a világ 20 legnagyobb autóipari beszállítójából 15 Magyarországon is jelen van. Még inkább megvilágítja a szektor jelentőségét, hogy 2018-ban a megvalósult közel 100 jelentős beruházásból 36 az autóiparban realizálódott, összesen 2,64 milliárd euró értékben. Ugyanakkor az autóipari beszállítókra is jelentős hatást gyakorolnak a nemzetközi trendek. A folyamatosan jelentkező munkaerőhiány mellett az autóipari gyártók restriktív döntései, technológiai változások, az alapanyagok területén komplementer technikák alkalmazása komoly kihívást jelenthetnek az elkövetkező időszakban a beszállítói piac szereplőire is. A változásokra fel lehet készülni: igazodni kell az európai piaci trendekhez és a multinacionális szervezetek döntéseit pedig megfelelően kell tudni kezelni. Ha komolyabb csődhullám nem is várható még az ágazatban, a kiszámíthatatlanság egyre fokozódó kockázatot jelent a szektor szereplői számára.

„A nemzetközi folyamatok, a folyamatos munkaerőhiány, a fogyasztás ciklikussága, az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások, az új technológiai irányok és a Brexit miatti bizonytalanságok veszélyeztethetik a nyugat-európai autóipar növekedési kilátásait. A magyar autóipari termelés 92 százaléka exportra irányul, így ezt a szektort lehetetlen elszigetelten, csak a hazai folyamatokra fókuszálva elemezni. A globális trendek és hatások begyűrűzve éreztetik hatásukat. Az instabilitás fokozódása a nemzetközi kereskedelemben befolyásolhatja a vállalati stratégiák és beruházások alakulását, kiszámíthatatlanabbá teheti a gyártókkal, beszállítókkal való együttműködést. Továbbá mivel a hazai GDP közel egytizedét a járműgyártás teszi ki, így ez a hatás a gazdaság egészében érezhető lesz. Mindez a hazai első negyedéves számokban még nem látható, ugyanakkor az európai autóiparban koncentrálódó dekonjunktúra többek között komoly hatással van már most is a fuvarozási üzletágra, az acéliparra, műanyaggyártásra is. A probléma komplex és az egyes hatások együttesen és egyedileg is nehezen tervezhetőek, így a kereskedelmi partnerek minősítése és nemzetközi folyamataiknak elemzése megfelelő kontextusba helyezéssel elengedhetetlen a szektor szereplői számára.” – foglalta össze a magyar és nemzetközi trendeket Bujdosó Tünde, az Euler Hermes kockázatkezelési igazgatója.



Kapcsolódó cikkek

2019. március 12.

Többnapos sztrájk kezdődött egy nagy autóipari beszállítónál

Reggel nyolc órától három napos sztrájk kezdődött kedden a kipufogó öntvényeket készítő, kínai tulajdonú Wescast Hungary Autóipari Zrt. 1200 dolgozót foglalkoztató  oroszlányi üzemében. Egy műszak sem veszi fel a munkát és a munkások hétvégén sem mennek be a gyárba dolgozni – közölte a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke.