Kétmillió eurós bírságot szabott ki Németország a Facebookra


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kétmillió eurós (mintegy 645 millió forint) bírságot szabott ki a német Igazságügyi Hivatal (BfJ) a Facebookra, mert az internetes vállalat nem nyújtott teljes képet arról, hogy mennyi bejelentés érkezik a céghez jogsértő, gyűlöletkeltő tartalmakról, és ezzel hamis látszatot keltett magáról – értesült kedden a ZDF német közszolgálati televízió.

A hatóságok szerint az internetes óriásvállalat megszegte azt a törvényt, amely tavaly január óta előírja, hogy az online vállalatok fél évente jelentést tegyenek közzé arról, hogy mennyi jogsértő tartalmat regisztrálnak. A Facebook a BfJ szerint csak az illegális tartalmak töredékéről adott számot.

A hatóságok azt is felróják a közösségi oldalt üzemeltető amerikai cégnek, hogy az oldalon két jelentési lehetőség létezik az illegális, gyűlöletkeltő tartalmak jelentésére. Az egyik, könnyen megtalálható pusztán a cég számára jelöli meg a kifogásolt bejegyzést, de a törvény által megkövetelt bejelentőlap nehezen található meg a Facebookon. A BfJ emiatt arra következtet, hogy a bejelentett jogsértések száma is elmarad a valóstól. A hatóság hangsúlyozza, hogy a jogsértő, gyűlöletkeltő tartalmak bejelentésére szolgáló eszköznek áttekinthetőnek és egyértelműnek kell lennie.

A BfJ azt is sérelmezi, hogy nem világos, hogy a bejelentett tartalmakat a felhasználók jelzései alapján hogyan kezelik, mi alapján dől el, hogy egy bejegyzést végül töröl-e a közösségi oldal.

„A bemutatott beszámoló nem ad határozott és áttekinthető képet a cégről és arról, hogy a jogsértő tartalmakkal szemben hogyan járnak el” – állapítja meg a BfJ.

Az ARD német közszolgálati csatorna külön kiemeli, hogy míg a Youtube 215 ezer, a Twitter 260 ezer bejelentésről számolt be, a Facebook mindössze 1704-ről.

A bírság egyelőre nem jogerős. Az amerikai óriásvállalatnak még lehetősége van jogorvoslati kérelemmel élni.

„Mi a Facebooknál sosem leszünk képesek teljes mértékben elejét venni annak, hogy rossz emberek valóban szörnyű dolgokat mondjanak egymásnak” – reagált a ZDF megkeresésére a vállalat nemzetközi szóvivője, Nick Clegg.

A közösségi oldalakon közzétett gyűlöletkeltő bejegyzésekkel szembeni kötelezettségeket lefektető törvény tavaly óta hatályos Németországban. Ennek értelmében a közösségi oldalaknak a bejelentést követő 24 órán belül törölniük azokat a tartalmakat, amelyek közzététele büntethető. Rendkívüli esetekben egy hét áll rendelkezésükre a törlésre. A törvény a fenyegetőzést, a gyalázkodást és a bűncselekményre felbujtást sem tűri el a közösségi oldalakon.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 20.

JóAutók.hu: 13 százalékkal nőtt a használtautó-piac forgalma az első öt hónapban

A lakosság egy része a jövedelmi helyzetének lassú rendeződése nyomán most pótolja az előző években elmaradt autóbeszerzéseit állapította meg a JóAutók.hu a DataHouse előzetes adatai alapján; május végéig 368 600 személygépkocsi cserélt gazdát, 13 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A havi adásvételek átlagos mennyisége immár második hónapja alakul korábban sosem látott szinten, 79 ezer körül.

2024. június 19.

Adathalász SMS-ekre figyelmeztet a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató

Adathalász SMS-eket küldenek csalók látszólag a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. nevében, a rövid szöveges üzenetben útdíjtartozásról értesítik a felhasználót, és azt kérik, hogy jelentkezzen be az SMS-ben érkezett linken – hívta fel a figyelmet a szolgáltató.

2024. június 18.

EY: adatlopásoktól rettegnek a vásárlók

Egyre több vevő aggódik amiatt, hogy a vásárláskor megadott adatai kiszivárognak, ami a kereskedőket is lépésre kényszeríti – mutat rá az EY legfrissebb, 30 ország több mint 23 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából.