Feladtunk egy hirdetést a Facebook Marketplace-en. Aki nem figyel, annak az összes pénzét leemelhetik


Hogy önnek már ne kelljen: feltettünk egy hirdetést, és hagytuk magunkat, bedőltünk az AirPodsunkért szinte azonnal bejelentkező csalónak a Facebook Marketplace-en. Majdnem teljesen végigvittük azt, amit tőlünk kért, és kijelenthető: mára egészen profik lettek a csalások. Ugyanakkor, ha figyel néhány intő jelre, kibabrálhat a pénzére utazó kiberbűnözőkkel. – a HVG cikke.

Nincs könnyű dolga annak, aki kevésbé érzi magát jártasnak a digitális világban. Ezt a csalók is tudják – és aktívan ki is használják. Az elmúlt időszakban nem telt el úgy hét, hogy ne érkezett volna hír valamilyen új – vagy kiújult – csalási formáról, melyek receptje közös, legfeljebb a fűszer más. A végcél ugyanis az esetek többségében az, hogy hozzáférést szerezzenek a netbankjához, de legalább a kártyaadataihoz.

Ha egy ilyen adathalász (phishing) támadás sikerrel jár, már tényleg csak a csalók csekély jóindulatán múlik, hogy mennyire apasztják le az egyenlegét. Jól szemlélteti a helyzet súlyosságát, hogy az OTP Banknál napi egymillió forintos átutalási limitet állítottak be alapértelmezetten – éppen az elszaporodó csalások miatt. A legnagyobb hazai pénzintézet lépése azt követően érkezett, hogy a bankfelügyeleti feladatokat ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB) ajánlást adott ki a pénzintézeteknek, amely szerint az internetes csalásokkal szembeni intézkedéseket vár el a bankoktól.

Hogy mekkora a baj, arra a CIB Bank megbízásából készített friss, reprezentatív kutatás is rámutat: eszerint a hazai felnőtt lakosság többsége, 56 százaléka került már olyan helyzetbe, hogy interneten keresztül vagy bankok nevével visszaélve próbálták megkárosítani.

A sikeres csalások aránya az online piactereken (33%) és a hamis weboldalakon (32%) a legmagasabb, de az is kiderült, hogy az áldozattá válás nem függ sem a társadalmi, sem a demográfiai helyzettől.

Apróhirdetés nagy veszélyekkel

A csalók gyakorlatilag minden fronton támadást indítottak, és egy sor ismert szolgáltatás nevében igyekeznek tőrbe csalni az embereket. Itthon gyakori a Netflix, a Posta és a Magyar Telekom nevekkel történő visszaélés, és a mintázatok alapján látható, hogy a piacvezető, legalábbis nagyon népszerű márkák élveznek kiemelt figyelmet – valamint a legtöbb bank.

A csalások melegágya lett a Facebook Marketplace is. A világ legnagyobb közösségi oldalának piactere Magyarországon is rendkívül népszerű, a különböző Településnév adok-veszek csoportokban emberek ezrei kínálják eladásra használt portékáikat a Facebook apróhirdetési rendszerével.

Ezt a rosszindulatú felek is tudják, és folyamatosan fejlesztik a módszereiket – többnyire a gyanútlan hirdetőket célozva.

Hogy valós képet kapjunk arról, mekkora veszélyt jelent bedőlni egy ilyen csalásnak, feladtunk egy Apple AirPods-hirdetést a Marketplace-en, és vártuk a „jelentkezőket”. Nem is kellett sokat várni, hogy a mit sem sejtő fiktív áldozatunkhoz, Hiszékeny Gáborhoz befusson az első csaló.

A csalás érdemi része a „Fizetés elfogadása” gombra kattintva indul meg. Itt ugyanis egy választóoldal nyílik meg, valamennyi nagyobb magyar pénzintézet nevével és fotójával.

Nagyon fontos tehát résen lenni, és néhány dologra kiemelt figyelmet fordítani:

  • ha valaki vevőként előre le akarja szervezni a fizetést és a szállítást, az mindig legyen gyanús;
  • mindig nézze meg az e-mail feladóját, és ha az véletlenszerű szavakból áll, nem egyértelműen az adott cég nevéből, gyanakodjon;
  • ugyanez érvényes a megnyitott linkekre is a böngésző címsorában;
  • ha indokolatlanul sürgetik, az árulkodó jel lehet;
  • de a legfontosabb: soha, semmilyen formában ne adja meg a banki belépési adatait ismeretlen, máshonnan megnyitott felületen. Érdemes könyvjelzőként menteni a böngészőjében a valódit, és mindig onnan megnyitni.

Hogy  hogyan és miként védekezzen ahhoz keressek fel a TELJES cikket!

Forrás: hvg.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. június 17.

Július elsején indul az otthonfelújítási program

Július elsején indul az otthonfelújítási program, hosszabb futamidővel és többféle tevékenységre igényelhető támogatás – közölte az Energiaügyi Minisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium.

2024. június 17.

Vegyes képet mutat a középkorúak keresetének alakulása

Vegyes képet mutat a bevételek alakulása a 30-59 éves korosztályban: a válaszadók 52 százaléka növekedésről számolt be, közel 35 százalékuknál nem történt változás, 13 százalékuknak pedig kevesebb jutott az elmúlt egy év során – áll a K&H biztos jövő felmérésében.

2024. június 14.

Még mindig sokan mondanak le a nyaralásról

Nagyon vegyes a kép az utazási tervek terén. Összességében javult a középkorúak utazási helyzete, és akik terveznek nyaralást, azok többet szánnak erre a K&H biztos jövő index szerint, de a koronavírus járvány utáni időszakhoz képest még mindig visszafogottnak mondható az utazási kedv. Ráadásul még mindig sokan vannak, akik a pénzhiány miatt nem tudnak hosszabb vakációt beiktatni: a válaszadók 71 százalékánál ez az indok. Ez az arány nem sokkal alacsonyabb a tavalyi 77 százaléknál, viszont még mindig jóval meghaladja a tavalyelőtti 58 százalékos arányt.