GKI: Megugrott a fogyasztók bizalma


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A fogyasztói bizalmi index áprilisban egyéves csúcsára, mínusz 24,5 pontra ugrott, de még jelentősen elmarad a járvány okozta zuhanást megelőző, 2020. márciusi mínusz 12,1 pontos szintjétől.

A növekedéssel a fogyasztói bizalmi index a tavaly áprilisi zuhanásának eddig kétharmadát tudta ledolgozni. Tavaly áprilisban a mutató mínusz 49,8 ponton állt. Az előző hónapban, idén márciusban mínusz 32,6 pont volt a mutató értéke – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt..

A munkanélküliség okozza a legnagyobb félelmet

Áprilisban a lakosság saját pénzügyi helyzetét az előző hónaphoz képest erősen javulónak értékelte, így ezen a területen az index a tavaly áprilisi zuhanásnak már 83 százalékát tudta behozni.

A GKI szerint hasonló mértékű a javulás a magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélésével kapcsolatban. Ennek megfelelően az erről alkotott vélemény január óta folyamatosan javul, különösen az áprilisi emelkedés volt jelentős.

gki

A járvány miatt tavaly a legnagyobb mértékben a munkanélküliségtől való félelem erősödött, az ezt követő javulás, majd a december-januári újabb romlás óta a félelem különösen most áprilisban csökkent jelentősen. De ezzel is csak a tavaly áprilisi zuhanás 71 százalékát sikerült ledolgozni.

Erősödött az inflációs várakozás

A lakosság saját jövőbeli megtakarítási képességének megítélése a januári emelkedést követően, februárban az őszre jellemző szint alá esett, majd március-áprilisban alig változott.

Kissé tovább erősödött a fogyasztók inflációs várakozása. A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét a márciusinál kissé rosszabbnak, a következő egy évre vonatkozót jelentősen javulónak érzékelte.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

K&H: reálértéken nőhet a cégek árbevétele a következő egy évben

A következő egy évben reálértéken nőhet a cégek árbevétele, átlagosan 7,7 százalékos árbevétel-növekedést és 3,9 százalékos profitbővülést várnak a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások a K&H kkv bizalmi index 2024 első negyedéves felmérése alapján – közölte a bank.