Gyászos negyedév az európai autópiacon – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utóbbi tíz év leggyengébb márciusi eladásait produkálva tizedével zsugorodott az újautó-értékesítések száma az első negyedévben az uniós piacon. Az InfoTandem heti infografikájából az is kiderül, hogy egyelőre a piacvezető gyártók többsége is csak küszködik.


Korántsem jutott még túl a válságos időszakon az Európai Unió gépjárműpiaca. Az újautó-értékesítések 2013. első negyedévében 9,8 százalékkal zuhantak: a tavalyi hasonló időszak 3,31 millió darabos eladása után csupán 2,99 millió jármű talált gazdára. Ebben az ágazatban a március hagyományosan erősnek számít, s most is viszonylag sok, 1,31 millió ügylet jutott erre a hónapra, ám a visszaesés így is 10,2 százalékos volt – méghozzá úgy, hogy már tavaly márciusban is 7,0 százalékos zsugorodást mértek. Jól jellemzi a jelenlegi szituációt az is, hogy az idei márciusi darabszám az elmúlt tíz évet tekintve messze a legalacsonyabb; 2006-ban például még 1,8 millió kocsit adtak el ebben a hónapban.

 

 

Az unión belül Németország számít a legnagyobb piacnak; itt az idei első három hónapban 674 ezer új kocsit állítottak forgalomba – ez 12,9 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. A viszonylag nagyobb, negyedéves viszonylatban 100 ezer autónál többet felszívó piacok közül a holland zuhant a legnagyobbat (-30,3 százalék), de a franciák is jócskán verték az átlagot, a maguk 14,6 százalékos visszaesésével. A második legnagyobb, 605 ezres eladási számot felmutató britek viszont igen látványos, 7,5 százalékos növekedéssel dicsekedhetnek. Ennél magasabb, 16,2 százalékos pozitív változást a teljes uniós mezőnyben csupán az észtek produkáltak, ám náluk mindössze 4,7 ezer járművet adtak el.

Az európai autógyártók szövetsége, az ACEA legfrissebb összesítései szerint hazánk az első negyedévben a fősodorba tartozott, 10,0 százalékos visszaeséssel; a magyarok összesen 12,6 ezer új autót vásároltak. A kilátásokat tekintve viszont biztatónak tűnik, hogy márciusban nálunk már 6,3 százalékos növekedést mértek. Pozitív szaldót rajtunk kívül csupán a briteknél, a dánoknál és az észteknél regisztráltak az idei harmadik hónapban, a megelőző év hasonló időszakához képest.

Ami a márkák versenyét illeti, az uniós felvevőpiac éllovasainak zöme az első negyedévben képtelen volt növekedni. A darabszám alapján a 10 legnagyobb – együttesen csaknem kétharmados piaci részesedésű – szereplő közül mindössze két luxusmárka, a BMV és a Mercedes tudta bővíteni eladásait, miközben öt versenytársnak – köztük a toronymagasan piacvezető Volkswagennek – kétszámjegyű zuhanással kellett szembesülnie.

Az európai autófront gyengélkedése mögött szakértők szerint elsősorban makrogazdasági problémák állnak. Erre utal az is, hogy a kilábalásban előrébb járó Egyesült Államokban az autóértékesítés folyamatosan növekszik, s immár a válság előtti szintre kapaszkodott vissza.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 10.

Növekszik a kínai vállalkozások jelenléte Magyarországon.

Magyarországon nőtt a kínai vállalkozások száma 2023-ban: az OPTEN legfrissebb adatai szerint közel 600 kínai tulajdonnal rendelkező cég működik hazánkban. Az árbevétel több mint háromszorosára nőtt a legutolsó elérhető pénzügyi adatok alapján, míg a feldolgozóipar és az építőipar egyre meghatározóbb szerepet játszik a kínai cégek tevékenységében.

2024. május 10.

Az üzemanyagok és az élelmiszerek gyorsították az inflációt áprilisban

Az éves fogyasztóiár-index áprilisban 0,1 százalékponttal emelkedett az előző hónaphoz képest. Az üzemanyagok 0,3 százalékponttal, az élelmiszerek 0,2 százalékponttal járultak hozzá az infláció emelkedéséhez, amelyet részben ellensúlyozott az iparcikkek 0,3 százalékpont erejű inflációt csökkentő hatása – állapította meg a legfrissebb statisztikai adatokhoz fűzött pénteki elemzésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).