Így lehet megúszni az átverést az év végi online vásárlásoknál


Számos apróságra kell figyelni a Black Friday és karácsonyi online vásárlásoknál – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) miután összegyűjtötte az online vásárlással és a csomagkézbesítéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

A hatóság közleményében kiemelte, a karácsonyt megelőző időszakban egyre jellemzőbb az ünnepi online vásárlás, az árucikkek böngészésétől a csomag megérkezéséig számos apróságra kell odafigyelni, hogy a vevők valóban a számukra legmegfelelőbb terméket válasszák, és közben ne legyenek csalás vagy adathalászat áldozatai.

„Ne hagyjuk magunkat befolyásolni a döntésben” – hívja fel a figyelmet az MNHH. Hozzátették. számos webshop alkalmaz úgynevezett sötét megoldásokat (dark patterns), amelyekkel tisztességtelen módon, az emberi psziché jellemzőit kihasználva akarják befolyásolni a döntést, például „már csak 5 darab elérhető”, „még 22 ember nézi ezt a terméket” felirattal. Az ilyen és ehhez hasonló sürgetés láttán gyorsabban kattintanak a vásárlók a kiválasztott termékre, és hajlamosabbak nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni, például nem néz meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében. Az online vásárlásnál is időt kell szánni a döntési helyzetek felismerésére, lehetőségek átgondolására – írta az MNHH.

A hatóság szerint ellenőrizni kell azt is, hogy megbízható-e a weboldal. Körültekintőnek kell lenni a weboldal kiválasztásánál, az eddig ismeretlen, de a kiemelkedően kedvező ajánlatokat kínáló webáruház vagy online piactéren talált eladó esetén is javasolt megbizonyosodni annak megbízhatóságáról. Ellenőrizni célszerű a kereskedőket, el kell olvasni a véleményeket. Csökkenteni lehet a kockázatot előreutalás helyett az utánvételes fizetést választásával. Gyanús lehet a frissen regisztrált, „előéletmentes” eladó.

Az NMHH figyelmeztet arra is, a webáruházaknál mindig meg kell nézni a webhely URL-jét. Ha https:// helyett csak http://-vel írják, az gyanús, az „s” ugyanis a biztonságot jelenti. Ha a böngésző címsorában egy biztonságos webhelyen (https) egy lakatot is lehet látni, az jó jel – írták. Ahol viszont nincs lakat, ott se nevet, se jelszót, se bankkártyaadatot ne adjunk meg! – figyelmeztet a hatóság.

Számolni kell azzal, hogy karácsonyhoz közeledve egyre nagyobb lesz a csomagforgalom, ezért érdemes az online vásárlásokat is minél korábbra időzíteni, hogy a kiválasztott termék időben megérkezhessen. A megrendelés során érdemes megadni a telefonszámot, e-mail-címet, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést lehessen küldeni, illetve szükség esetén felvegyék a kapcsolatot – írják a közleményben.

Sok esetben lehetőség van arra, hogy a postai szolgáltatótól kapott előzetes értesítésben egy előre megadott linkre rákattintva módosítani lehessen a kézbesítés időpontját, helyszínét, a fizetés módját, az értesítési telefonszámot, és akár vissza is utasíthatjuk a küldemény kézbesítését. Az értesítés általában tartalmazza a nyomkövetési linket is a küldeményről.

„Gyanakodjunk, ha a futárszolgálat üzenetének tűnő SMS vagy e-mail szövege magyartalannak tűnik, az e-mail feladójának címe eltér a futárszolgálat hivatalos e-mail-címétől, vagy az üzenetben található link nem a futárszolgálat hivatalos oldalára navigál. Ezekre a linkekre kattintva ugyanis könnyen adathalász weboldalakon találhatjuk magunkat” – jegyezte meg az NMHH. Arra is kitértek, hogy a csomagautomaták gombamódra szaporodnak, jelenleg az NMHH nyilvántartása szerint 3300 db automata működik Magyarországon.

Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülést. Ha csak felbontás után derül ki, hogy sérült vagy hiányos az áru, akkor a címzett a kézbesítést követő három munkanapon belül tudja a postai szolgáltató felé a sérülés tényét írásban jelezni, és jegyzőkönyvbe vetetni. Ilyenkor a kártérítési igényt is jelezni lehet – mutattak rá a közleményben.

Kitértek arra, ha a Távol-Keletről, az Egyesült Királyságból vagy más EU-n kívüli országból szereznék be a kiszemelt ajándékot, figyelni kell arra, hogy 2021. július 1-től minden harmadik országból érkező e-kereskedelmi postai küldemény automatikusan áfa-kötelessé vált és vámeljárás alá esik. Ez azt jelenti, hogy az Európai Unió valamennyi országában megszűnt az unión kívülről érkező, 22 euró alatti áruk áfamentessége, a 150 euró feletti értékűekre pedig – a korábbiakhoz hasonlóan – vámot is kell fizetni. Az EU-ba érkező, árutartalmú küldeményekre minden esetben vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani, és a postai szolgáltató a 150 euró érték alatti küldemények vámkezelését, vám elé állítását a NAV-val közösen kialakított, speciális vámkezelési eljárásban, automatikusan végzi – összegezte a hatóság.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2020. november 27.

30 százalékos növekedést hozhat az e-kereskedelemben a járvány

Az online kereskedelem forgalma tekintetében, az utolsó negyedévre a GKI Digital és az Árukereső.hu összességében, 25-30 százalékos növekedéssel számol, amivel az év egésze is 30 százalékos növekedés fölé kerülhet, amely kétszerese a tavalyi év bővülési ütemének.
2023. március 2.

A NAV 2023. évi ellenőrzési terve – akiknek figyelniük kell!

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2023-ra kockázatelemzésen alapuló módszerrel és a gazdasági trendekhez igazodva célzottan határozta meg az ellenőrzések irányait. A NAV az adókijátszásra specializálódott szektorokat és tevékenységi köröket a rendelkezésére álló adatvagyon és a nemzetközi információcserével érkező adatok folyamatos elemzésével azonosítja.
2023. szeptember 8.

A magyarok több mint fele használ ár-összehasonlító oldalakat online vásárlás során

A magyarok jelentős része vásárol online, a 18-65 év közöttiek 35 százaléka legalább havonta egyszer, 17 százalék pedig legalább hetente egyszer tesz így. Az eredmények arra is rávilágítottak, hogy a vásárlókra jellemző az alaposság és az árérzékenység: több mint kétötödük nem sajnálja rászánni az időt a termékkel, szolgáltatással kapcsolatos részletes tájékozódásra egy-egy rendelés előtt. A megfelelő informálódás azonban a másik oldalról is fontos, a vásárlási szokások feltérképezése és megértése ugyanis elengedhetetlen a sikeres vállalkozáshoz, webshop üzemeltetéshez.