30 százalékos növekedést hozhat az e-kereskedelemben a járvány Koronavírus

Szerző: Adó Online
Dátum: 2020. november 27.
Címkék: , , , ,
Rovat:
Az online kereskedelem forgalma tekintetében, az utolsó negyedévre a GKI Digital és az Árukereső.hu összességében, 25-30 százalékos növekedéssel számol, amivel az év egésze is 30 százalékos növekedés fölé kerülhet, amely kétszerese a tavalyi év bővülési ütemének.

2020-ban eddig minden olyan tényező az elektronikus kiskereskedelem erősítését szolgálta, ami más ágazatokra hátrányos hatással volt. Ezt az elmúlt 3 negyedév forgalmi adatai is pontosan visszaigazolják. A koronavírus e-kereskedelemre gyakorolt hatása közvetve már az év első negyedévében is érezhető volt, azonban a második negyedévre vált igazán meghatározóvá.

Miközben a kereskedelem legnagyobb része gyakorlatilag stagnált, az online piac első negyedéve 21 százalékos, míg a második negyedéve önmagában is impozáns, 47 százalékos bővülést produkált. Ugyan a harmadik negyedév – a nyári hónapok során – már lassabb dinamikájú bővüléssel zárt (+19 százalék), még ezzel a „gyengébb” három hónappal együtt is az elmúlt 5 év leggyorsabb növekedésének lehetünk tanúi. Ennek köszönhetően 2020 első 9 hónapjának online forgalma 30 százalékkal haladta meg a tavalyi év azonos időszakát, elérve a bruttó 526,5 milliárd forintos szintet.

A hagyományos kiskereskedelem dinamikája megtört

A GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérésének adataiból az is látszik, hogy a 2020-as forgalombővülés leginkább a műszaki és számítástechnikai cikkek, a barkács és lakásfelszerelési eszközök, valamint az élelmiszereket, illetve drogériai- és háztartási termékeket magába foglaló FMCG területén volt jelentős.

A műszaki cikkek online értékesítésből származó forgalma csupán a második negyedévben 84 százalékkal bővült év-év alapon, a harmadik negyedév pedig további 28 százalékos bővülést hozott a szektornak. Sokatmondó, hogy 2019-ben a műszaki szektor online forgalma még az utolsó, ünnepi negyedévben se tudott ilyen mértékben bővülni.

A magyar kereskedők kilátásai a vírussal, korlátozásokkal, vásárlási idősávokkal és rövidebb nyitvatartásokkal terhelt ünnepi szezonban korántsem nevezhetők fényesnek. A teljes magyar kiskereskedelmi piacot tekintve, az évek óta tartó, dinamikus növekedés ugyanis megtört, így összességében mindenképpen egy visszafogottabb, tavalyi szinthez legfeljebb hasonló év végi szezonja lehet a kereskedelemnek.

A korlátozásoktól függ mekkorát szakítanak az online üzletek

Az ugyanakkor biztosnak látszik, hogy a korlátozásoknak köszönhetően – a tavaszi időszakhoz hasonlóan – ismét sok vásárlás terelődik át az online piacra, így az e-kereskedelem ezúttal is jól járhat.

Hogy pontosan mennyire, az viszont erősen függ az aktuális járványhelyzettől és a december közepéig életbe lépő, esetleges további korlátozásoktól: lesznek-e lezárások, korlátozások, megjelenik-e a kereskedelemben vagy a logisztikai szolgáltatóknál a vírus, ha nyitva is maradnak, mennyire lesz biztonságos bevásárlóközpontokban ajándékok után vadászni?

Befolyásolhatja a szezont az is, hogy a járvány egyik nyilvánvaló hatásaként 2020-ban kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni karácsony alkalmából. A tágabb rokonság, ismerősök, munkatársak esetében az ajándékozás elmaradása érthető, mivel nem biztos, hogy az ünnepek során mindenkivel személyesen is tudunk majd találkozni. Emiatt, míg tavaly átlagosan 8 ember részére készültünk kisebb-nagyobb meglepetéssel, idén csupán a legszűkebb családra, és a közeli barátokra, vagyis 5-6 főre korlátozódik ez a lista.

Kevesebb embernek veszünk ajándékot, de több pénzért

A GKI Digital és az Árukereső.hu október végi lakossági kutatása alapján, idén átlagosan 52 300 forint az ajándékokra szánt keret, ami az előző évi adatokhoz képest 8 százalékos emelkedést jelent. Figyelembe véve az ajándékozottak körének szűkülését, az inflációt meghaladó mértékű növekedés várható a költésekben, és az egy főre eső ajándékok értéke megnő.

A tervezett vásárlások összértékét az euró árfolyam emelkedése miatti árnövekedés felfelé tolja, azonban mivel a népszerű termékek körében hangsúlyosabbak az alacsonyabb árfekvésű cikkek, a kosárértékek összességében csökkenésnek indultak 2019-hez képest. Ugyanakkor a tranzakciószám és az ebből fakadó csomagszám semmiképpen nem lesz kevesebb, tehát a logisztikai szolgáltatók akár még nagyobb arányú bővülésre is számíthatnak.

Tehát az eddigiek alapján erős, de még kezelhető volumeneket hozó, logisztika és készletezés szempontjából „nyugodt” szezonja van az e-kereskedelemnek. Ennél pontosabban azonban még november végén se lehet látni az előttünk álló néhány hetet. Az azonban biztosan kijelenthető, hogy erre a különleges ünnepi szezonra is még sokáig emlékezni fogunk.

(Adó Online)


Kapcsolódó cikkek:


Meredeken zuhant a kereskedelmi szálláshelyek forgalma
2021. január 15.

A beutazási korlátozások, illetve a járvány megfékezésére irányuló és a kereskedelmi szálláshelyekre vonatkozó védelmi intézkedések hatására a külföldi vendégek által a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött éjszakák száma tavaly novemberben 93,1 százalékkal visszaesett az előző év azonos időszakához képest.

Üzleti várakozások 2021-re: optimisták a vállalkozók
2021. január 14.

A 2021-es évre a vállalkozók bizakodóan tekintenek, 42 százalékuk arra számít, hogy az idén éves árbevétele nőni fog 2020-hoz képest a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet kutatása szerint.

Infláció 2020-ban: 3,3 százalékkal nőttek az árak
2021. január 14.

Tavaly decemberben a fogyasztói árak átlagosan 2,7 százalékkal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál és 0,3 százalékkal az előző havinál; 2020-ban az előző évhez képest átlagosan 3,3 százalékkal nőttek az árak.

PC-eladások: felpörgette a koronavírus a piacot
2021. január 13.

PC-eladások: felpörgette a koronavírus a piacot

Tíz éve a legjelentősebben bővültek a PC-eladások tavaly a világon a koronavírus-járvány miatt megnőtt kereslet hatására - derül ki három vezető ágazati cég adataiból.

Kilábalás a válságból: lassabb lehet a korábban vártnál
2021. január 13.

Londoni makrogazdasági elemzők szerint valószínűleg túlságosan derűlátók voltak az euróövezeti gazdaság idei fellendülésre adott eddigi előrejelzések, mivel a korábbi változatoknál sokkal fertőzőképesebb koronavírus-variánsok terjedése miatt elhúzódhat a korlátozások feloldása.