Így manipulálhatja a döntéseinket az AI


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A mesterséges intelligencia és a robotok már most is nélkülözhetetlenek az online hirdetések világában, és a jövőben további lehetőségeket és fejlődést hoznak majd az iparág számára. Noha érdemes az új fejlesztéseket figyelni, mint a hangalapú keresés elterjedése és a kiterjesztett valóság (AR), a szakember azonban arra figyelmeztet, hogy az érzelmi döntéshozatalt manipuláló AI által generált hirdetésekkel érdemes kritikusnak lennünk.

Az érzelmi alapú döntéseinkre van hatással a mesterséges intelligencia

Ahogy a digitális tér folyamatosan fejlődik és változik, az üzleti szektor is arra törekszik, hogy lépést tartson a versenytársaival és a változó piaci igényekkel.Az AI és robotok bevezetése az online marketingbe meghatározó tényezővé vált.

Az AI képességei felülmúlják az emberi teljesítményt adataink elemzésében és az ügyfélszolgálat területén is. Képes ugyanis gyorsan és pontosan feldolgozni a hatalmas adatmennyiségeket, amelyeket az online platformok generálnak. Ennek eredményeként a hirdetők és a marketingesek sokkal hatékonyabban tudják elérni a célközönségüket, alkalmazásával előnyt tudunk kovácsolni a célzott hirdetések kialakításában és optimalizálásában is” – fejtette ki Berta Gergő, Maximum Business Web és Marketing Ügynökség vezetője.

A szakember azt is hozzátette, hogy az algoritmusok és gépi tanulás segítségével az AI képes megjósolni, hogy melyik hirdetési stratégia fogja a legjobban elérni a célközönséget, és melyik fogja a legnagyobb konverziót eredményezni. Ez lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy pénzüket hatékonyabban költsék el hirdetéseikre. Az AI emellett a chatbotok és az automatizált ügyfélszolgálat terén is forradalmat hozott.

Terjed a hangalapú keresés és a kiterjesztett valóság

Az utóbbi időben egyre elterjedtebb trend a hangalapú keresés terjedése. A hangvezérelt asszisztensek, mint például az Amazon Alexa és a Google Home egyre népszerűbbek, ezáltal szinte elengedhetetlenné válik a tartalmak és hirdetések optimalizálása a hangalapú keresésekhez.

Ehhez új megközelítésekre van szükség a SEO területén és kulcsszavak célzásában is. Előtérbe kerül az olyan tartalmak létrehozása is, amelyek könnyen érthetők és hangvezérlésen keresztül is elérhetők” – tette hozzá Berta Gergő.

A szakember egy másik területre is felhívta a figyelmet, ahol az AI nagy hatást gyakorolhat, ez pedig a kiterjesztett valóság (AR).

Az AR technológia már most is alkalmazható reklám- és marketingkampányokban, például virtuális próbafülkék vagy bútorok otthoni elhelyezésének megjelenítésére. Ahogy az AI tovább fejlődik, várhatóan az AR-élmények még személyre szabottabbá és interaktívabbá válnak, új lehetőségeket kínálva a vállalatok számára az ügyfelekkel való kapcsolattartásban” – magyarázta Berta Gergő.

Manipulálni is tudnak minket

Az AI és robotok által vezérelt hirdetések képesek mélyrehatóan megvizsgálni és értelmezni a felhasználók viselkedését és preferenciáit az interneten, aminek köszönhetően a hirdetések egyre inkább személyre szabottá válnak, és pontosan célozzák a potenciális vásárlókat. Ennek az eredménye az, hogy a hirdetés sokkal hatékonyabb, a felhasználó magára ismer bennük.

Az egyik módja a manipulációnak az, hogy az AI és robotok a felhasználók érzelmi reakcióit célozzák meg. Az AI ugyanis képes érzelmeket elemző algoritmusokat használni ahhoz, hogy olyan hirdetéseket jelenítsenek meg, amelyek valamilyen érzelmi reakciót váltanak ki, legyen az boldogság, nosztalgia vagy éppen félelem. Ez a módszer arra épül, hogy az érzelmek erős hatással vannak a döntéshozatalra, és könnyen befolyásolhatják a vásárlási vagy cselekvési szokásainkat. Olyan tartalmakat lehet vele generálni, amelyek a felhasználók meglévő nézeteivel összhangban vannak” – mutatott rá a szakember.

Ez azt jelenti, hogyha valaki például politikai vagy társadalmi nézeteiben már elkötelezett, az AI hirdetések olyan tartalmakat jeleníthet meg előtte, amelyek megerősítik ezeket a nézeteket. Ez hozzájárulhat a felhasználók megerősítéséhez az adott hiedelmeikben és elkötelezettségükben, és így manipulatív hatást fejthet ki.

Érdemes tisztában lenni vele, hogy az AI és a robotok manipulatív hatása nem mindig „rosszindulatú”. Például a célzott hirdetések segíthetnek a felhasználóknak olyan termékeket és szolgáltatásokat felfedezni, amelyek valóban relevánsak számukra. Ugyanakkor fontos tudatában lenni annak is, hogy az AI és a robotok képesek az érzelmekre és a nézetekre gyakorolt befolyásolást kihasználni, és ezért kritikusnak kell lennünk a hirdetésekkel és tartalmakkal szemben, valamint tudatosan kell értékelni azokat” – zárta a gondolatmenetet Berta Gergő.

Forrás: Maximum Business Web és Marketing Ügynökség sajtóanyaga


Kapcsolódó cikkek

2024. december 3.

Egyszerűsödhet az ESG szabályozás

Közzétették az ESG törvény újabb módosításának tervezetét, amely jelentős egyszerűsítéseket ígér a vállalkozások számára a fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségek teljesítésének területén. A változások – a módosító törvény elfogadása esetén – a kihirdetés után 30 nappal lépnének hatályba, míg a módosult bírságolási rendelkezések csak 2026-tól válnának alkalmazhatóvá. A javaslat által bevezetni kívánt legfőbb változtatásokról a DLA Piper Hungary készített összefoglalót.

2024. december 3.

Prohuman: egyszerre terjed majd az AI és az emberközpontúság a munkahelyeken

Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát nem az, hogy a robotok elveszik az állásunkat, hanem hogy nincs elég elérhető és képzett munkatárs, hogy betöltse azokat – véli Dr. Tóth Ágnes, Prohuman Zrt. vezérigazgatója. Az ország vezető HR-szolgáltatójának első embere szerint az AI szerepe nőni fog, de ez pozitív hatással lesz a munka világára, sőt, gyorsíthatja a HR emberközpontúbbá válását. A legtöbb magyar vállalkozásnak továbbra is a megfelelő munkatársak megtalálása és megőrzése jelenti a legnagyobb kihívást, és bár a konjunktúra és dekonjunktúra hullámai átmenetileg növelhetik vagy csökkenthetik a munkaerő iránti keresletet, ez a kihívás várhatóan hosszú távon is velünk marad. És nem csak Magyarországon – a demográfiai változások miatt világszerte ez lesz a helyzet.