Intrum: rövid fizetési határidőt szabnak a magyar cégek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Rendkívül rövid fizetési határidőket szabnak a magyar vállalatok, emiatt sok egyéni ügyfél kénytelen halasztást kérni – derült ki a követeléskezelő Intrum 29 országra kiterjedő Európai Fizetési Jelentés című reprezentatív kutatásából.

A közlemény szerint Magyarországon a vállalatok átlagosan csak 11 nap fizetési határidőt adnak lakossági ügyfeleiknek. Vállalati ügyfelek számára 24 nap, a közszféra intézményeinek adott átlagos türelmi idő pedig 31 nap.

Az uniós átlag ennél jelentősen magasabb, különösen a magánszemélyek esetén, ők átlagosan 21 napot kapnak a fizetésre, míg a vállalati ügyfelek 34, a közintézmények 33 napot – írták.

A lakossági ügyfeleknek egyre rövidebb fizetési határidőket szabnak meg a magyar vállalatok: 2016-ban még 16 nap volt az átlagos fizetési határidő, 2017-ben azonban már csak 14, 2018-ban és 2019-ben pedig alig 11 nap.

Hosszabbodtak ugyanakkor a vállalati ügyfeleknek és a közintézményeknek adott határidők: előbbi 2016-ban még 20, utóbbi 22 nap volt átlagosan.

A felmérés szerint Magyarországon a késedelmes követelések sem csúsznak túl sokáig: a követelések nagy része 30 napnál nem régebbi. A több mint egy hónapon át csúszó tartozások aránya Magyarországon 22 százalék, kisebb, mint a 35 százalékos európai átlag.

A megszabott határidők rövidülése összefügg azzal, hogy az elmúlt években javult a fogyasztók fizetési morálja, 2016 óta csaknem a felére csökkent a teljesítés és a tényleges fizetés között eltelt idő – mondta a közlemény szerint Deszpot Károly, az Intrum értékesítési és üzletfejlesztési igazgatója. Hozzátette: az elmúlt időszakban tapasztalható, 4 százalék feletti GDP-növekedés tükrében érthető, hogy a lakosságnak és a vállalatoknak kevesebb gondot okoz a késedelmes fizetés.

A jelentésben kiemelik, hogy az erős gazdasági növekedés miatt a vállalatok eredményét még kevéssé befolyásolja a késedelmes fizetés. Később, egy kevésbé erős konjunktúrában azonban kihívást jelenthet a cégek számára, hogy maguk kezeljék a kintlévőségeiket.

Az Intrum évente elkészíti a European Payment Report című jelentését, amelyhez 29 európai országban 11 856 vállalattól gyűjtött adatokat pénzügyi működésüket illetően 2019. január 31. és április 5. között. A Magyarországra vonatkozó országspecifikus eredmények 445 helyi vállalattól származó adatokon alapulnak.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. december 9.

A kárráfordításoknál kétszer gyorsabban nőtt a kgfb átlagdíja

Az idei harmadik negyedévben 10 százalékkal, 58 ezer forintra emelkedett a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos éves díja az előző év őszéhez képest. A kárráfordítások feleennyivel nőttek (az utolsó negyedévben egyáltalán nem), csökken az infláció, így kisebb bővülés lenne indokolt. A kárráfordítás mellett az adó hatását is kiszűrő korrigált MNB-index így 2024 minden negyedévében enyhén nőtt – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a friss negyedéves kgfb-indexe alapján

2024. december 9.

Januárban indul a NIÜ Innovációs Voucher Programja kkv-knak

A Nemzeti Innovációs Ügynökség 2025. január 28-án elindítja új, Innovációs Voucher Programját, amely kifejezetten hazai kis- és középvállalkozások számára készült és a célja az innovatív termékek piacra vitelének támogatása. A program tanácsadással és támogató szolgáltatásokkal segít, hogy a cégek fejlesztései minél könnyebben és gyorsabban elérjék a piacot.

2024. december 9.

Hogyan optimalizálhatjuk a karácsonyi bevásárlást?

A karácsonyi időszak örömteli, ám pénzügyileg megterhelő is lehet. Az ajándékozás, ünnepi étkezések és utazások kiadásai könnyen túlnőhetnek a rendelkezésre álló kereten, ha nem tervezünk tudatosan. A mesterséges intelligencia azonban segíthet abban, hogy az ünnepek stresszmentesek és pénzügyileg fenntarthatóak legyenek.