Jelentősen romlottak a fogyasztói várakozások


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A GKI konjunktúraindexe május után júniusban is csökkent 15 havi mélypontra jutva, az üzleti várakozások ismét bő 3, a fogyasztóiak viszont újra mintegy 10 ponttal estek az előző hónaphoz képest.

A GKI-nak az EU támogatásával készített felmérése szerint a GKI konjunktúraindex értéke az előző havi mínusz 2,6 pontról mínusz 7,5 pontra romlott. Az üzleti bizalmi index értéke 6,9 pontról 3,7 pontra csökkent, a fogyasztói bizalmi index a májusban mért mínusz 29,5 pontról mínusz 39,4 pontra romlott júniusban – közölte a GKI Gazdaságkutató.

Az üzleti szektorban minden ágazat várakozása kisebb-nagyobb mértékben romlott, különösen a kereskedelemé és a szolgáltatásoké. Az iparban a termelési várakozások és a rendelésállományok megítélése májushoz képest gyengült, a készleteké kissé javult. Az elmúlt időszaki termelés megítélése nem változott, az exportrendeléseké jobb lett.

Többségben vannak a létszámbővítést tervezők

Az építőipari vállalatok hangulata május után júniusban is romlott; a magas- és mélyépítőké egyaránt. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség érezhetően kedvezőtlenebbé vált, a rendelésállományé is csökkent.

A kereskedelmi bizalmi index értéke három havi kismértékű emelkedést követően jelentősen esett. Az eladási pozíció és a készletek megítélése közepes mértékben romlott, a várható rendeléseké azonban másfél éves minimumára zuhant. A szolgáltatói bizalmi index az áprilisi nagy javulás után második hónapja esik. Romlott az általános üzletmenet és az elmúlt időszaki forgalom megítélése, gyengültek a forgalmi várakozások.

Júniusban az üzleti szféra foglalkoztatási hajlandósága a szolgáltatások kivételével minden ágazatban romlott. Az áprilisi csúcshoz képest minden ágazatban csökkent, de a kereskedelem kivételével továbbra is több a létszám növelését, mint csökkentését tervező cég. A lakosság munkanélküliségtől való félelme május után júniusban tovább erősödött, igaz az előző havinál kisebb mértékben.

Még pesszimistább a lakosság

A cégek áremelési törekvése, ha nagyon lassan is, de az ipar kivételével minden ágazatban második hónapja csökken. A válaszolóknak így is jóval több mint fele – a kereskedelemben közel háromnegyede – áremelésre készül.

A fogyasztók inflációs várakozása azonban júniusban is kissé tovább erősödött. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetét az orosz-ukrán háború kitörése óta a vállalatok és az emberek egyaránt rendkívül pesszimistán látják, júniusban ehhez feltehetőleg a kormányzat egyensúly-javító csomagja is hozzájárult.

A GKI fogyasztói bizalmi index júniusban a májusi jelentős csökkenéssel szinte megegyező mértékben romlott tovább, és alacsonyabb szintre került, mint a mindenkori, vagy ezen belül az elmúlt tíz év átlaga.

A lakosság saját pénzügyi helyzetéről alkotott véleménye júniusban a májusinál is nagyobb mértékben lett pesszimistább. Az emberek saját jövőbeli megtakarítási képességükről alkotott véleménye a mindenkori rekordot jelentő februári szintről negyedik hónapja folyamatosan, szinte havi egyenletes ütemben gyengül. Júniusban a lakosság a nagyértékű, tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is romlónak találta.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 23.

DLA Piper: átalakulóban a hazai energiapiac

Magyarország energiaimport-kitettsége 85 százalék feletti, de ez az arány a klímasemlegesség felé tett lépésekkel csökkenthető. A kilátások pozitívak: gáztárolóink jelenlegi töltöttségi szintje a régióban az egyik legmagasabb, naperőművi kapacitásunk mintegy 6 ezer MW, illetve a lakossági villamosenergia-fogyasztás is csökkenő tendenciát mutat. A DLA Piper Hungary szakértői sorra vették azokat a tényezőket, melyek az energiaszektor átalakulására a legnagyobb hatással bírnak.

2024. május 23.

EY: Új EU-s szabályozás mutatja, mi a kibervédelem minimuma

Hatalmas károkat okoz a kiberbűnözés a pénzügyi szektorban, amire az Európai Unió választ kíván adnia az úgynevezett DORA rendelettel. A már jövőre élesben működő kiberszabályozás segít felkészíteni az európai, köztük a hazai pénzügyi szervezeteket az online támadások kivédésére – hívja fel a figyelmet az EY. A vállalatoknak jól felfogott érdeke, hogy megfeleljenek a DORA által nyújtott minimális elvárásoknak, de érdemes egy jóval komplexebb, személyre szabott megközelítés alkalmazni, hogy mindenképp elkerüljék a komoly anyagi és reputációs kárral járó biztonsági incidenseket.