Jobban fogy a sajt és a vodka


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nőtt az élelmiszerek bolti értékesítése, az energiaitalok, a sajt, a tejföl és a vodka különösen kelendők.


Bővült az élelmiszerek bolti értékesítése a 2013. december-2014. november közötti időszakban az egy évvel korábbihoz képest, kiskereskedelmi forgalmuk az értéket tekintve 5 százalékkal, mennyiség alapján 4 százalékkal nőtt  – közölte felmérését a Nielsen piackutató cég..

A Nielsen által mért kilencven élelmiszerkategória a kiskereskedelemnek mintegy 1 465 milliárd forint bevételt hozott tizenkét hónap alatt.  

Felidézik, hogy 2012. december-2013. november között értékben még stagnált, mennyiségben pedig 3 százalékkal csökkent az élelmiszerek bolti eladása.

Értéket tekintve átlag felett bővült a legnagyobb forgalmú tíz kategória piaca között a sajt 10 százalékkal, a szénsavas üdítőital 5 százalékkal, az ásványvíz 7 százalékkal, a gyümölcslé 12 százalékkal, a tejföl pedig 10 százalékkal. Ezeken kívül figyelemre méltó, kétszámjegyű növekedést ért el például a vodka és a praliné 10-10, valamint az energia- és sportital 16 százalékkal.  

Mennyiség szempontjából a top tíz kategória közül átlag felett emelkedett a szénsavas üdítőital 5 százalékkal és a gyümölcslé bolti eladása 7 százalékkal. Kétszámjegyű növekedést regisztráltak például a praliné (11 százalék), energia- és sportital (12 százalék) és a chips (15 százalék) bolti eladásában.  

A Nielsen megállapította, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja nem nőtt a vizsgált időszakban, a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok stabilan tartják 26 százalékos piaci részesedésüket, érték szempontjából. A 201-400 négyzetméteres üzletek 8 százalékos mutatója sem változott, ugyanakkor a 2500 négyzetméternél nagyobb egységek részaránya 30 százalékról 28-ra csökkent, értéket tekintve.

A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatorna piacrésze 36-ról 38 százalékra nőtt. 

A régiók trendjeit tekintve átlag felett délnyugaton, 7 százalékkal, északkeleten és északnyugaton pedig 6-6 százalékkal nőtt a boltok forgalma. Átlaghoz közeli trendeket jelez a délkeleti és a Budapestet valamint Pest megyét magában foglaló centrumban mért 4 százalékos bővülés. 

Ezek a változások azonban nem olyan mértékűek, hogy befolyásolták volna a régiók piaci részesedését, így a centrumra továbbra is 33 százalék jut az értékben mért eladásokból. Északkeletre 20, északnyugatra 19, délkeletre 16, míg délnyugatra 12 százalék.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. február 28.

Opten: hatéves mélyponton a cégalapítási kedv

Egyre kevesebb a járvány miatt áthúzódó cégmegszűnési eljárások aránya, a gazdaság állapotát már jobban tükrözi a cégtrend. Az alapítási kedv hatéves mélyponton. Az új cégbírósági eljárásokban a végelszámolások a meghatározóak, közel a felét fedik le annak.

2024. február 28.

EY: Világszerte tartanak az emberek az energiaárak emelkedésétől

A fogyasztók kétharmada tudja, hogy miként állhatna át zöld energiára, csak éppen nem akar több pénzt vagy időt szánni erre – mutat rá az EY 21 piacon, többek között Spanyolországban, Németországban és Lengyelországban, összesen közel 100 000 lakossági energiafogyasztó bevonásával készült kutatása. A megkérdezettek döntő többsége már egy 10 százalékos áramáremelést sem tudna kifizetni.

2024. február 28.

Megoszlik a felsővezetők véleménye a mesterséges intelligenciáról

Február elején hozta nyilvánosságra a Randstad a „HR Trends 2024” kutatás első részleteit. A több mint 350, különböző iparágakban működő hazai vállalat felsővezetőinek megkérdezésével zajlott kutatásból kinyert adatok révén többek között betekintést nyerhettünk a vállalati szektor üzleti kilátásaiba, HR kihívásaikba, létszámbővítési, béremelési és otthoni munkavégzéssel kapcsolatos terveikbe, információt kaphattunk az általuk nyújtott juttatásokról. Ezeken felül […]