Jönnek az önvezető vállalatok?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kiskereskedelemben jól látható módon egyre inkább az automatizált, digitális folyamatok veszik át az élőmunka szerepét. A vállalatok közötti kereskedés azonban eddig úgy tűnhetett, kevésbé érintett ezen a téren. A New York-i TXF konferencián Christophe Spoerry, az Euler Hermes Digitális Ügynökségének társalapítója a nagykereskedelmi területek automatizálásáról, a mesterséges intelligencia térhódításáról beszélt, melynek vége akár a lényegében „önvezető” vállalatok kialakulása is lehet – olvasható a cég közleményében.


Az Euler Hermes munkatársa 5 pontban foglalta össze, hogyan fogják a vállalatok az egymás közötti, nagykereskedelmi (B2B) folyamataikban is alkalmazni a mesterséges intelligencia által nyújtott előnyöket.

Hatékonyabbá válik a nagykereskedelmi üzletmenet

A globális B2B piac nagysága és jelentősége ellenére jelenleg is számtalan elavult technológiát használnak az üzletmenetben, mint például váltókat vagy hitelleveleket. Ezzel ellentétben a kiskereskedelmi folyamatokban, például a fizetési rendszerekben már olyan hatékony eszközök állnak rendelkezésre, mint a PayPal vagy a Mastercard egyes szolgáltatásai. Az Euler Hermes becslése szerint a nagykereskedelmi üzletek csupán 5%-ában élnek például a hitelbiztosítás intézményével, vagy a követelés finanszírozás különböző eszközeivel. Tekintettel arra, hogy a vállalati csődök 30%-a késedelmes fizetés miatt történik, ez is olyan terület, ahol az automatikus döntéseknek, digitális kockázatfelmérésnek nagyobb szerep juthat a jövőben.

Platform és big data – kulcs a sikerhez

A B2B e-kereskedelem megállíthatatlanul növekszik, a fejlődési potenciál pedig hatalmas. A különböző területekhez (könyvelés, CRM, számlázás) tartozó globális platformok megjelenése, kiegészülve a bigdata lehetőségeivel átalakíthatják a szokásos ügymenetet a vállalkozásoknál. Egyre inkább platformok között történik a kommunikáció, nem pedig mondjuk a könyvviteli és a beszerzési részleg munkatársai között. Ez a kommunikáció hatalmas adatmennyiséget teremt, amire szüksége is van a mesterséges intelligencián alapuló, automatizált döntéshozási rendszereknek.

Önvezető vállalatok

Akárcsak az önvezető járművek esetében, a vállalatok is sok időt és energiát takaríthatnak meg az automatizált mechanizmusokkal, és a jövőben ez válhat a normává. A mesterséges intelligencián alapuló rendszerek a kezdeti üzleti tárgyalásokat követően már elvégezhetik a feladatokat. Mindez két szempontból is előnyös lehet a cégeknek. Egyrészt optimalizálhatóak lesznek a konkrét üzleti kapcsolatok, a késedelmes fizetések és egyéb problémák egyre kevésbé fognak előfordulni. Másrészt a vállalat egész működésében változás következhet be olyan szofisztikált pénzügyi megoldások bevezetésével-kezelésével, mint például a hitelbiztosítás, összhangban a vállalat üzleti terveivel és cash-flow adataival.

Lépésről-lépésre

A mesterséges intelligencia bevezetése a B2B folyamatokba nem egy pillanat alatt fog megvalósulni. Ugyanakkor az Euler Hermes Digitális Ügynökségének tapasztalatai szerint, ha csak párszáz kis- és középvállalattól érkeznek megfelelő adatok egy-egy szektorra vonatkozóan, mindez már elegendő ahhoz, hogy pontos becsléseket lehessen végezni az ügyletekről. Ahhoz, hogy átfogó módon, digitálisan is leképezhető legyen a B2B szektor globálisan, becslések szerint 50.000-100.000 közötti vállalatról van szükség pontos adatokra. A digitális kereskedelmi asszisztensek első generációi inkább becsléseket-javaslatokat fognak adni, de idővel egyre több feladatot fognak ellátni lényegében önállóan, csökkentve ezzel az olyan kereskedelmi kockázatokat,mint a fizetési késedelmeket, a likviditási- vagy a hitelkockázatokat.

Mi várható 10 év múlva?

Az adatok nagy mennyisége és koncentráltsága kulcsfontosságú volt a mai domináns B2C platformok felépítéséhez, mint például az Amazon, a Facebook, a Google vagy a WeChat. Ezek a platformok rendelkeznek a legjobb megoldásokkal az adatok értelmezéséhez és a bevételszerzéshez. Tíz év alatt valószínűleg a B2B szektor számára is létrejönnek ilyen felületek, így jelenleg komoly potenciált rejt magában a nagykereskedelmi szektor adatainak hatékony feldolgozása. Néhány szereplő, mint például az Alibaba.com és az Amazon, már jó pozíciót szerzett, de a verseny csak most kezdődött el.A jövőben a nagykereskedelmi szektor szereplői feltehetően az általuk generált adatokat közösen értelmezhetik és alakíthatnak ki mesterséges intelligencia alapú kereskedelmi és pénzügyi digitális asszisztenseket, amit ráadásul az adattechnológiák is egyre inkább megkönnyítenek.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 17.

Mi lesz a nyaralásokkal 2024-ben?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki – kutatás szerint az idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők aránya. Az idén a magyarok több mint háromnegyede tervezi, hogy időt tölt a Balatonnál, a fővárost is évről évre egyre többen választanák. A válaszadók többsége azonban aggodalommal tekint a folyamatosan emelkedő árakra, ami továbbra is komoly kihívást jelent a belföldi turizmus számára.

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.