K+F-ben létrehozott szellemi termékek elszámolása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utóbbi években teljesen átalakult a világ teljesítményértékelése. A tudásalapú társadalom kifejezés jól tükrözi ezt a szemléletváltást. A vállalkozások életében egyre nagyobb szerephez jut a szellemi vagyon, amikor egy társaság piaci értéke kerül szóba.

Az alábbi grafikon az S&P500-ban (az amerikai részvénypiac vezető indexe) szereplő 500 nagyvállalat vagyonában megjelenő tárgyi eszköz és immateriális javak arányát mutatja 1975 és 2015 között.

Hasonló kimutatás nem áll rendelkezésre itthonról, s a magyar társaságok jelentős része még nem ismerte fel ennek jelentőségét. Főleg a KKV-k esetében hiányos az immateriális javak nyilvántartása. Ez egyrészről nem felel meg a számviteli törvény előírásainak, másrészről viszont egy cégügyletkor a vállalkozás értékének meghatározásakor fontos kérdéssé válhat, hogy mekkora értékű a társaság vagyona, illetve miből is tevődik össze ez a vagyon.

A szellemi vagyon nem más, mint azon tudás, illetve ismeretek összessége, amelyet a vállalkozás felhasznál a nyereségtermelő tevékenységéhez. A tudás alapú gazdaság fő jellemzője az alkotás, és a hozzá adott érték, mely miatt a szellemi termékek a legfontosabb az immateriális javak közt (ezért a vagyoni értékű jogokkal most nem foglalkozunk).

A szellemi termék:

  • az iparjogvédelemben részesülő alkotások (különösen: szabadalom, használati minta, formatervezési minta, know-how, védjegy, földrajzi árujelző, kereskedelmi név),
  • a szerzői jogvédelemben részesülő szerzői művek és szomszédos jogok (különösen: szoftvertermékek, műszaki tervek, adatbázisok),
  • a jogvédelemben nem részesülő, de titkosságuk révén monopolizált szellemi javak.

A szellemi termékekre jó megfogalmazás a termék, vagy eszköz, ezek a szavak segíthetnek piacképes, értékes vagyonként elfogadni egy módszertant vagy ismeretet, melyek nem megfoghatóak.

Minden fejlesztéssel foglalkozó társaságnál keletkezik szellemi termék. A társaságnál használatban lévő, vagy birtokolt szellemi termékek összessége fogja alkotni a társaság szellemi vagyonát.

Ha fejlesztési folyamat során keletkező szellemi termék nincs nevesítve, nem kerül be a társaság könyveibe, akkor ez a vagyonelem kimarad a társaság vagyonából. A tulajdonosok gyakran nem is érzékelik ezek hiányát.

Most is gyakori, hogy a saját célra szoftvert fejlesztő vállalkozás nem aktiválja az előállított szoftvereit és a szellemi termék sor üres a beszámolóban, vagyis a szellemi vagyona nulla forint, vagy nagyon kis értékű.

Ezzel a problémával évekig nem szembesülnek a tulajdonosok, mert a napi munkában ennek nincs jelentősége. Rögtön megváltozik a helyzet, ha külső befektető jelenik meg, vagy a társaság osztódik, kiválik belőle tulajdonos, vagy apportálni tervezik egy másik vállalkozásba a létrehozott eszközt. Ezekben az esetekben a szellemi termékeket számba kell venni, piaci értéküket meg kell határozni. Emellett külön problémaként jelenik meg, hogy szellemi terméknek nem a nyilvántartási, hanem a piaci értékére lenne szükség.

A kutatás-fejlesztéssel foglalkozó társaságok esetében ez a probléma szintén fontos. A kísérleti fejlesztés folyamán mindig keletkezik szellemi termék is, legtöbbször a létrejött prototípus mellett.

Itt még gyakoribb, hogy a létrejövő prototípus elfedi azt a tényt, hogy a társaság egy know-how-val is gyarapodott, és ez már nem kerül aktiválásra.

A létrejött prototípusban benne van a fejlesztés legértékesebb eredménye, az eszköz működési elve. Sok esetben a prototípus értékesítésekor valójában ezt adja el a fejlesztő, a tárgyi eszköz kevésbé jelentős a tranzakcióban. Ebből adódóan a fejlesztés eredménye egy szellemi termék és egy prototípus lesz (ha a fejlesztés egy eszköz kifejlesztésére irányul).

A piaci érték meghatározásakor gondot okozhat, hogy a kísérleti fejlesztés folyamata az eredményesség szempontjából bizonytalan, gyakoriak a fejlesztés folyamán a zsákutcák, emiatt a bekerülési költség jelentősen több lehet, mint a piaci érték. A különlegessége, újdonsága miatt pedig a piaci érték lehet sokkal magasabb, mint amennyit a fejlesztő költött rá.

A K+F fejlesztési eredményeket piaci értéken kell nyilvántartásba venni és aktiválni (az aktiválási érték soha nem haladhatja meg a bekerülési értéket, de kevesebb lehet).

Abban az esetben, ha a létrejött know-how akkora újdonság, hogy a piaci értéke sokszorosan meghaladja a bekerülési értéket, év végén van lehetőség a korrekcióra. A szellemi termék értékét, ha a piaci értéke jelentősen magasabb a nyilvántartási értéknél, értékhelyesbítéssel korrigálni lehet. Ennek másik lába a saját tőke elemei között az értékelési tartalék lesz. Ezek mindig együtt mozognak, és ezután a szóban forgó eszközre minden év végén el kell végezni az értékelést.

Ennek oka, hogy a szellemi termék nagyon romlandó. Elég egy új felfedezés és a korábbi tudás már nem értékes. Például az 1800-s években az alumínium előállítása nagyon drága volt, ezért még ékszereket is készítettek belőle. Amikor felfedezték azt az eljárást, amellyel olcsón lehetett alumíniumot előállítani, a korábban ékszernek használt tárgyak nagyon gyorsan elvesztették az értéküket.

Ez a romlandóság felveti a szellemi termék piaci értékelésének problémáját. Minden értékelés az adott pillanatra szól, és megjelenik benne az, hogy milyen okból, és kinek a számára készült. A piaci érték megfelelő meghatározása sokszor olyan szakkérdéseket vet fel, amelyekhez szakértő bevonása is szükséges.

A szerzők, Badak Zsuzsanna és Badak Béla a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ Oktatói.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Kevesen ismerik, mégis sok banki ügyfél spórolhat vele, ha így utal

Az MNB legfrissebb adatai alapján 2024 első negyedévében több mint 136 ezer fizetési kérelemre indított azonnali tranzakció teljesült, közel 5,8 milliárd forint értékben. Ez 2023 azonos időszakához képest több mint 16-szoros, az előző negyedévhez képest pedig közel 3-szoros növekedés. A money.hu szakértője utánajárt, hogy ennek az egyszerű kiegészítő szolgáltatásnak a használatával mennyi pénzt spórolhatnak meg a banki ügyfelek.

2024. július 3.

Második lengyelországi kötvénykibocsátását hajtotta végre a Cordia

Második kötvénykibocsátását hajtotta végre a Varsói Értéktőzsde (WSE) Catalyst platformján a Cordia-csoporthoz tartozó Cordia Polska Finance, amely 120,4 millió zloty értékben adott el 3,5 éves futamidejű, változó kamatozású kötvényeket, amelyek mind az intézményi, mind a magánbefektetők körében népszerűek voltak – közölte a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia lakóingatlan-fejlesztő szerdán.