Kihirdették az autópálya-koncesszió nyerteseit


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyerte az autópálya-koncessziót. Feladatuk, hogy tíz év alatt 317 kilométer új utat építsenek, 265 kilométer hosszan sávot bővítsenek, valamint üzemeltessék a teljes úthálózatot a következő 35 évben. A nyertesek és alvállalkozóik többsége Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozik.

A Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópálya koncessziót az uniós, hirdetmény nyilvános közzétételével induló, kétszakaszos, tárgyalásos beszerzési eljárás keretein belül- közölte a Nemzeti Koncessziós Iroda az MTI tudósítása stzerint.

A tájékoztatás szerint az eljárásban érvényes végleges ajánlatot a DÖMPER Korlátolt Felelősségű Társaság, valamint a Themis Magántőkealap vezette konzorcium tett. Az eljárásban a nyertes ajánlattevő Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyújtotta be a legjobb ár-érték arányt tartalmazó végleges ajánlatot.

Hangsúlyozták, a nyertes konzorcium feladata lesz, hogy tíz év alatt 317 kilométer új utat építsen, 265 kilométer hosszan sávot bővítsen, valamint karban tartsa, és üzemeltesse a teljes úthálózatot – 1044 kilométert – a következő 35 évben. A finanszírozás, tehát a beruházási és üzemeltetési program finanszírozásának biztosítása a koncesszor feladata.

Kifejtették, hogy a lefolytatott eljárás a magyar kormány stratégiai gyorsforgalmi útfejlesztési célkitűzéseinek megvalósításához járul hozzá. A legfontosabb célok között szerepel, hogy a magyar autópályák érjék el az országhatárt, minden megyeszékhely közvetlenül legyen elérhető gyorsforgalmi útról, az ország lényegében bármelyik pontjáról 30 percen belül legyen elérhető a gyorsforgalmi úthálózat. A gyorsforgalmi úthálózatfejlesztés segítse a vidéki Magyarország gazdasági fejlesztését és a Magyar falu program hatékony megvalósítását, az újonnan létrehozott koncessziós gyorsforgalmi utak a jelenlegi gyorsforgalmi minőségi előírások feletti színvonalon készüljenek el, valamint, hogy a már meglévő, koncesszióba kerülő útszakaszokon a jelenlegi minőségi előírásokhoz képest magasabb szintet szintrehozási tevékenységgel kell biztosítani.

Rámutattak arra, hogy a magánfél bevonásával az államháztartás terhelése 35 éves koncessziós időszakra eloszlik, a fejlesztések alapvetően kereskedelmi banki finanszírozással valósulhatnak meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. A koncessziós modell szerinti fejlesztési megvalósítás az állami megvalósításnál rövidebb teljesítési határidőt igényel, amely által a fejlesztés társadalmi haszna és jövedelemtermelő képessége is előbb jelentkezik.

A koncessziós finanszírozási modell, valamint az útdíj fedezeti modell következetes alkalmazásával lényegében önfinanszírozó gyorsforgalmi útfejlesztési és fenntartási projekt valósulhat meg, amely keretében a koncesszornak az állam által fizetendő szolgáltatási díjat (RÁD/RÁASZD) az állam által realizálható útdíjbevételek fedezik – olvasható a közleményben.

A hvg.hu beszámolója szerint a Themis konzorciumi társa a KONZUM PE Magántőkealap, az OPUS BRIDGE Magántőkealap, az OPUS NEW WAY Magántőkealap, a CRONUS Magántőkealap, a VESTA Magántőkealap, valamint a VIA Magántőkealap. Az alapok többségét a lap Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe sorolja, csakúgy, mint az alvállalkozóként megadott cégek egy részét, mint például a Duna Aszfaltot és a Mészáros és Mészáros Zrt -t. A lapnak Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter úgy nyilatkozott: „lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna”.

(MTI – Adó Online)

.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 17.

Mi lesz a nyaralásokkal 2024-ben?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki – kutatás szerint az idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők aránya. Az idén a magyarok több mint háromnegyede tervezi, hogy időt tölt a Balatonnál, a fővárost is évről évre egyre többen választanák. A válaszadók többsége azonban aggodalommal tekint a folyamatosan emelkedő árakra, ami továbbra is komoly kihívást jelent a belföldi turizmus számára.

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.