Kihirdették az autópálya-koncesszió nyerteseit


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyerte az autópálya-koncessziót. Feladatuk, hogy tíz év alatt 317 kilométer új utat építsenek, 265 kilométer hosszan sávot bővítsenek, valamint üzemeltessék a teljes úthálózatot a következő 35 évben. A nyertesek és alvállalkozóik többsége Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozik.

A Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópálya koncessziót az uniós, hirdetmény nyilvános közzétételével induló, kétszakaszos, tárgyalásos beszerzési eljárás keretein belül- közölte a Nemzeti Koncessziós Iroda az MTI tudósítása stzerint.

A tájékoztatás szerint az eljárásban érvényes végleges ajánlatot a DÖMPER Korlátolt Felelősségű Társaság, valamint a Themis Magántőkealap vezette konzorcium tett. Az eljárásban a nyertes ajánlattevő Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyújtotta be a legjobb ár-érték arányt tartalmazó végleges ajánlatot.

Hangsúlyozták, a nyertes konzorcium feladata lesz, hogy tíz év alatt 317 kilométer új utat építsen, 265 kilométer hosszan sávot bővítsen, valamint karban tartsa, és üzemeltesse a teljes úthálózatot – 1044 kilométert – a következő 35 évben. A finanszírozás, tehát a beruházási és üzemeltetési program finanszírozásának biztosítása a koncesszor feladata.

Kifejtették, hogy a lefolytatott eljárás a magyar kormány stratégiai gyorsforgalmi útfejlesztési célkitűzéseinek megvalósításához járul hozzá. A legfontosabb célok között szerepel, hogy a magyar autópályák érjék el az országhatárt, minden megyeszékhely közvetlenül legyen elérhető gyorsforgalmi útról, az ország lényegében bármelyik pontjáról 30 percen belül legyen elérhető a gyorsforgalmi úthálózat. A gyorsforgalmi úthálózatfejlesztés segítse a vidéki Magyarország gazdasági fejlesztését és a Magyar falu program hatékony megvalósítását, az újonnan létrehozott koncessziós gyorsforgalmi utak a jelenlegi gyorsforgalmi minőségi előírások feletti színvonalon készüljenek el, valamint, hogy a már meglévő, koncesszióba kerülő útszakaszokon a jelenlegi minőségi előírásokhoz képest magasabb szintet szintrehozási tevékenységgel kell biztosítani.

Rámutattak arra, hogy a magánfél bevonásával az államháztartás terhelése 35 éves koncessziós időszakra eloszlik, a fejlesztések alapvetően kereskedelmi banki finanszírozással valósulhatnak meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. A koncessziós modell szerinti fejlesztési megvalósítás az állami megvalósításnál rövidebb teljesítési határidőt igényel, amely által a fejlesztés társadalmi haszna és jövedelemtermelő képessége is előbb jelentkezik.

A koncessziós finanszírozási modell, valamint az útdíj fedezeti modell következetes alkalmazásával lényegében önfinanszírozó gyorsforgalmi útfejlesztési és fenntartási projekt valósulhat meg, amely keretében a koncesszornak az állam által fizetendő szolgáltatási díjat (RÁD/RÁASZD) az állam által realizálható útdíjbevételek fedezik – olvasható a közleményben.

A hvg.hu beszámolója szerint a Themis konzorciumi társa a KONZUM PE Magántőkealap, az OPUS BRIDGE Magántőkealap, az OPUS NEW WAY Magántőkealap, a CRONUS Magántőkealap, a VESTA Magántőkealap, valamint a VIA Magántőkealap. Az alapok többségét a lap Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe sorolja, csakúgy, mint az alvállalkozóként megadott cégek egy részét, mint például a Duna Aszfaltot és a Mészáros és Mészáros Zrt -t. A lapnak Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter úgy nyilatkozott: „lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna”.

(MTI – Adó Online)

.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Csökkent az AutoWallis árbevétele és nyeresége

Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. Adózás utáni eredménye 1,48 milliárd forint lett, 70 százalékkal csökkent a tavalyi első negyedévhez képest – közölte a vállalat pénteken.

2024. május 17.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.