Költségmegszorítás helyett valódi vállalati racionalizálás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mindenki a válság végét várja, az elemzők stratégiai terveket kovácsolnak, a vállalatok javarészt visszafogott aktivitással próbálják átvészelni a rossz időszakot. Vannak azonban olyan cégek, amelyek okos döntéseik következtében a kellemetlen gazdasági környezetben is eredményesek. Hogyan lehetünk sikeresek válság idején?

Azt pontosan senki sem tudja, hogy mikor tér magához a világgazdaság, s hogy ehhez képest a hazai helyzet mikor normalizálódik, de úgy tűnik, már vannak hatékony túlélési taktikák, amelyek bevetésével nem csak megmenthetjük vállalkozásunkat, cégünket, hanem akár nyertesei is lehetünk a válságnak.

Haszontalan lépések

A vállalatok vészforgatókönyvei sajnos sok esetben a hatalmas költségmegszorításokról szólnak, és sokkal kevésbé a racionalizálásról. A leépítések és beruházás visszafogás általában inkább káros következményekkel jár a vállalat számára, mint hasznosakkal.
A gazdasági szakértők többsége egyetért abban, hogy a leépítésekre csak mint a legvégső lehetőségre érdemes építeni válság idején. A nagy nemzetközi vállalatok többsége és sajnos a hazaiak egy része ennek ellenére már túl van az első leépítési hullámon. Ez azonban csak ideiglenes megoldás a gondokra, illetve rövidtávon még komoly kiadásokkal is – például végkielégítés – terheli az anyagi gondokkal küzdő cégeket. Arról nem is beszélve, hogy a most elbocsátott jól képzett munkaerő a válság végén egyáltalán nem biztos, hogy visszaszerezhető, s így könnyen lehet, hogy konkurenciánkat erősítjük a meggondolatlan leépítésekkel.

Sok esetben tapasztalható, hogy ugyan a főtevékenységet nem fogja vissza a vállalat, de minden olyat igen, amiről azt gondolják a vezetők, hogy túl drága. Természetesen nem olcsó a fejlesztés, a céges kutatók finanszírozása, de eredményeik nélkül a válság végére a rossz stratégiájú cégek piaci hátrányba kerülhetnek azokkal szemben, akik inkább az innovációba fektettek a rosszabb időkben.
Rossz döntés minden olyan tevékenységet visszafogni, amellyel a partnereink, vásárlóink, vagy ügyfeleink bizalmát erősítjük. Mostanában már a vállalati biztonság, az adatvédelem is ezek közé tartozik. A válságban is igen aktív adat-tolvajoknak számos vállalat éppen mostanában esett áldozatul, mivel a biztonság területén nem fejlesztették eléggé rendszereiket.

Valódi racionalizálás

A legnagyobb nyertesek legtöbbször az okos tervezők, a költség-optimalizálók. Manapság azonban a gondos tervezéshez komplex adatok szükségesek, a kis kockás füzetek ideje lejárt.
Mielőtt a költségeket elemeznénk természetesen a forrásaink elemzését kell megtennünk. Az egyik alapvető kérdés a finanszírozás biztonsága, ha a működéshez, fejlesztéshez hiteleket veszünk igénybe, nem árt számba venni, hogy azok továbbra is a cég rendelkezésére állnak-e, illetve hogy milyen feltétekkel, kondíciókkal juthatunk újakhoz. A vállalati likviditás fenntartásának egyik alapja a fizetőképességünk megtartása. Minden kiadást és bevételt ehhez kell optimalizálni.

A nagyvállalatok kiadásainak többsége operatív tevékenységük folyamán vetődik fel. Itt azért bőven adódik lehetőség a spórolásra. Az intelligens céges információs rendszerek (ERP) programok nélkül gyakorlatilag lehetetlen pontosan tervezni a jövőbeli folyamatokat. Az ilyen rendszerek fejlesztőit láthatóan nem is érdekli a válság, hiszen soha ennyi megrendelést nem kaptak a kétségbe esett vállalatoktól.

Mindezek ellenére lehet a folyamatokat racionalizálni az üzleti intelligencia eszközeinek megkerülésével is. Ehhez azonban át kell világítani a teljes költséglistát és minden egyes komolyabb tételnél meg kell találni a hatékonyabb és olcsóbb lehetőségeket. Az első és legfontosabb átvilágítandó cél az irodai működés és a céges kommunikációs megoldások lehetnek. A hatalmas költségeket produkáló irodai infrastruktúra átalakítása, a távmunka lehetőséget terem igen komoly megtakarításokra.
Ezen a ponton vetődhet fel a különböző folyamatok kiszervezhetőségének lehetősége is. A saját céges informatikai, logisztikai, ügyfélszolgálati feladatok többsége ma már megbízhatóan kiváltható a különböző outsourcing cégek szolgáltatásai segítségével.

Az iroda útvesztői

A gondosan kiválasztott iroda ma már általában megfelel a környezettakarékossági elvárásoknak, s így tudatosan gondolkodva kevesebb áramot, fűtést, meleg vizet pazarolhatunk. Ezek a környezettudatos megoldások előnyt jelentenek a telített irodai kínálatban is.
A sokat emlegetett papírmentes iroda feleslegessé tehet számos drága irodai eszközt, amelyek kiiktatásával újabb költségek tűnhetnek el. Az adattárolási terület is egyre több takarékos megoldást kínál a cégeknek, az egyszerű szerver virtualizációtól kezdve a takarékos adatközpontokig. A hagyományos kommunikáció hatékony mobil, vagy VoiP megoldásokra cserélésével az addigi horribilis telefonköltségek is jelentősen lefaraghatók.

Kommunikáció és vállalati kultúra

Egyértelmű, hogy első körben azokat a költségeket érdemes megvizsgálni, amelyeket minden hónapban eddig is ki kellett fizetnünk, ezt követhetik a közvetetten költségeket indukáló tevékenységeink, amelyek adódhatnak rossz beidegződésekből, megszokásokból, vagy hanyagságból, figyelmetlenségből. A takarékos működés legtöbbször alkalmazottainkon is múlik, hiszen munkavégzés közben számos olyan lehetőség adódik, ahol takarékoskodhatunk.
A cégnek egy ilyen válságterv bevezetésekor egyértelműen tudatosítani kell dolgozóiban, hogy a megszorítások az ő érdekeiket szolgálják, mindenkire vonatkoznak, s a nagyobb problémák elkerülését, a vállalat túlélését célozzák. A vezetőknek egyértelmű felelőssége a szabályok betartatása, hiszen ha a szabályok nem vonatkoznak mindenkire egyaránt, az egész terv megbukhat, s a következményei kiszámíthatatlanok lehetnek.

Turcsán Tamás


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Az adományozásban rejlő lehetőség

„Nem kell szentnek lenni ahhoz, hogy segíteni tudjunk. Ha keresünk, ha nyitott szemmel járunk, akkor rájövünk, hogy rengeteg lehetőség van, és rengeteg jó ügy, ami mellé be lehet állni” – fogalmaz Forgács-Fábián Sára, az Amigos a gyerekekért mozgalom alapítója a FoxPost videóriportjában. Szavai tökéletesen kifejezik a vállalat társadalmi felelősségvállalásának lényegét.

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Veszélyben a kulcsfontosságú nyersanyagok

A nulla nettó kibocsátású energiára való átálláshoz nélkülözhetetlen kritikus ásványok több mint 70%-át veszélyezteti az éghajlatváltozás – áll a PwC kilenc fontos nyersanyagot vizsgáló, éghajlati kockázatokról szóló jelentésében.