Koronavírussal kapcsolatos fogyasztóvédelmi ellenőrzések Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal is csatlakozott azon európai fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, akik az Európai Bizottság koordinálása mellett átfésülik az online platformokon a koronavírus járvánnyal összefüggésben népszerűsített termékek reklámjait. Az ellenőrzés célja, hogy kiszűrjék a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat és ezáltal megelőzzék, hogy az európai fogyasztók ezek áldozataivá váljanak.

A GVH már korábban is átfésülte az online platformokat és webáruházakat a COVID-19 járvánnyal kapcsolatban és több eljárást is indított olyan vállalkozásokkal szemben, amelyek valószínűsíthetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. A hatóság átfogó vizsgálatról készült összefoglalója, valamint ajánlásai honlapján elérhetőek.

A GVH COVID-19 járvánnyal kapcsolatban indított eljárásairól az alábbi linkeken olvashat:

Az Európai Bizottság sajtóközleményéből az derült ki, hogy a koronavírus járvánnyal összefüggésben népszerűsített termékekkel kapcsolatos csalások és tisztességtelen online kereskedelmi gyakorlatok elterjedése tapasztalható. E gyakorlatok elleni összehangolt küzdelem érdekében a nemzeti hatóságokból álló Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC Hálózat) 2020. március 20-án közös álláspontot fogadott el, amelyben felvázolta az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértésének leggyakoribb eseteit. Didier Reynders igazságügyi biztos felkérte a nagyobb online platformokat, hogy működjenek szorosan együtt a CPC Hálózattal, és tegyenek intézkedéseket az ilyen tisztességtelen gyakorlatok megszüntetése érdekében.

A platformok pozitívan reagáltak Reynders biztos együttműködési felhívására, és előremutató, folyamatos lépéseket tettek a helyzet javításáért. Az Európai Bizottság kapcsolatba lépett számos, az e-kereskedelem és az online hirdetési piac kulcsszereplőit képviselő szakmai szövetséggel is.

A tisztességtelen kereskedők azonban kreatívak és folyamatosan új módszereket találnak a fogyasztók megtévesztésére. Ezért a problémás esetek és az új típusú tisztességtelen gyakorlatok azonosítása, valamint a velük szemben való fellépés érdekében a CPC hatóságok megállapodtak abban, hogy egy gyors, összehangolt és egyidejű online ellenőrzést (ún. sweep ) folytatnak le.

Az ellenőrzés során a nemzeti hatóságok

  • átvilágítják az általuk kiválasztott (hazai vagy globális) online platformokat, megvizsgálva például, hogy mely koronavírus járvánnyal kapcsolatban népszerűsített termékkategóriák érhetők el. Egyben rálátást kapnak a nagyobb internetes platformok proaktív módon végrehajtott intézkedéseinek hatékonyságára.
  • részletesen ellenőrzik egyes kereskedők – a COVID-19 járvány következtében megnövekvő fogyasztói igényt kielégítő – termékekkel kapcsolatos ajánlatait és hirdetéseit, így többek között azt, hogy
  • ezek tartalmaznak-e olyan a korona-vírusfertőzés elleni hatékonyságra vonatozó ígéreteket, melyek nincsenek alátámasztva;
  • a termékek áráról, az árkedvezményekről és a szállítási feltételekről megjelenített információk mennyire egyértelműek;
  • nem gyakorolnak-e a fogyasztókra nyomást a vásárlás ösztönzése érdekében, például azt állítva, hogy a termékekből hiány van vagy gyorsan elkelnek;
  • az e-boltok és platformok egyértelmű információkat nyújtanak-e azon kereskedő személyazonosságáról, földrajzi elhelyezkedéséről és elérhetőségéről, akitől a fogyasztó megvásárolja a termékeket.

Az átvilágítással kapcsolatos eddigi dokumentumok és a vizsgálat eredményéről készülő összefoglaló beszámoló az Európai Bizottság honlapján elérhetőek.

(GVH)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 17.

Mi lesz a nyaralásokkal 2024-ben?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki – kutatás szerint az idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők aránya. Az idén a magyarok több mint háromnegyede tervezi, hogy időt tölt a Balatonnál, a fővárost is évről évre egyre többen választanák. A válaszadók többsége azonban aggodalommal tekint a folyamatosan emelkedő árakra, ami továbbra is komoly kihívást jelent a belföldi turizmus számára.

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.