Lassult a kgfb-kárráfordítás növekedésének üteme


A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) kárkifizetései 10 százalékkal emelkedtek az idei második negyedévben az előző év azonos időszakához viszonyítva, a növekedés ugyanakkor az előző negyedévi 12 százalékhoz képest lassulást mutat – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken, friss negyedéves kgfb-indexe alapján.

A kárráfordításra több tényező is hatással lehet, ezek közül az egyik legjelentősebb a járműjavítási költségek emelkedése volt, miközben a gépjárműalkatrészek ára stagnált – jelezte a jegybank.

A biztosítási átlagdíjak éves összevetésben országos szinten még 12 százalékkal nőttek, negyedéves összevetésben azonban már a díjaknál is jelentős konszolidáció látható. A normál használatú egyedi személyautók kgfb-jének átlagos állománydíja 2,5 százalékkal emelkedett egy negyedév alatt a korábbi 7,5 százalékkal szemben. A második negyedévben így az átlagos állománydíj 52 ezer forint volt, mintegy ezer forinttal több az előző negyedévinél.

A vidéki autósok mintegy 47,9 ezer forintos átlagdíja csaknem 28 ezer forinttal maradt el a budapestiek közel 75,7 ezer forintos átlagdíjától idén június végén. Az éves átlagdíj a fővárosiak esetében 17, a nem budapesti szerződéseknél pedig 11 százalékkal emelkedett.

Az összefoglaló szerint az egyéb járműkategóriák esetében jelentősen nőttek a díjak, az egyedi szerződéseknél minden kategóriában, a flották esetében azonban több kategóriában csökkentek. A flotta taxik átlagdíja az alacsony darabszám miatt kiugró mértékben, 33 százalékkal csökkent. A nagyobb buszok átlagdíja egyedi esetben 37 százalékkal emelkedett, vélhetően az utóbbi idők káreseményei miatt, a flottáknál pedig a jelentős csökkenést egy nagyobb flotta alacsony díja okozta.

A közleményben felidézték, hogy a jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb-díjak és károk alakulását bemutató indexét, az általa működtetett, biztosítói adatszolgáltatáson alapuló központi kgfb tételes adatbázis segítségével. Az MNB honlapjának külön felületén mutatja be a friss adatokat, amelyek 2016 első negyedévéhez viszonyítva jelzik a személygépkocsik állománydíjának, illetve a többi járműosztály átlagdíjainak éves és negyedéves változását.

A kgfb-index rendszeres közzététele a fogyasztók és a közvélemény pontos, átlátható tájékoztatását és a verseny élénkülését segíti elő – hangsúlyozta az MNB.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 25.

Megjelent a NIS2-törvény IT-követelményeket tartalmazó rendelete

Június 24-én hatályossá vált a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló „Kibertan törvény” IT követelményrendszerét tartalmazó kormányrendelete. A NIS2 törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendelet megjelenése egyformán jelentős lépés a jogszabállyal érintett cégek, a leendő auditorok és a tanácsadók számára is. A 120 oldalas dokumentum pontosan tartalmazza ugyanis azokat a követelményeket, amelyek alapján az érintett cégek felkészülése/felkészítése már elindítható, valamint a 2025-ben induló hatósági kiberbiztonsági audituk pedig megtervezhetővé válik. A Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég szakértői a következőkben segítséget nyújtanak a rendelet értelmezésében.

2024. június 25.

Július 1-től hatályos a kötelező visszaváltási rendszer

2024. július 1-től már nem hozhatók forgalomba kötelezően visszaváltási díjas, azaz a DRS (Deposit Refund System) hatálya alá tartozó termékek az előírt MOHU regisztráció nélkül. A 2024. június 30-ig forgalomba hozott termékek –kifutó jelleggel – továbbra is forgalomban maradhatnak, de nem gyűjthetők vissza a DRS rendszerben, hanem csak szelektív hulladékként. A csekély mennyiséget forgalomba hozó gyártók azonban továbbra is mentesülnek a DRS kötelezettségek alól – tájékoztat a Niveus Consulting Group.