Már a kölcsönök zömét is digitálisan igénylik


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Növekszik a személyi hitelek száma, de átlagos összegük csökken. Korábbi folyószámla-, hitelkártya- és áruhiteleiket személyi hitelre cserélik az ügyfelek. Egyre többen vesznek fel kölcsönt, akár kisösszegűt is, hiszen már gyorsan, egyszerűen, online – akár mobiltelefonról – banki nyitvatartáson túl is igényelhetnek banki hitelt szükség esetén. Az innovatív informatikai megoldások egyre nagyobb teret nyernek a hitelbírálat és a kockázatkezelés területén is.

A pénzügyi szakma elsöprő többsége a személyi hitelek bővülésére számít ugyan, de véleményük szerint a növekedés valószínűleg 10 százalék alatt marad. A személyi kölcsön szerződések száma 2019-ben 300 ezret ért el, ez a szám 2022-ben 220 ezerre csökkent, s bár idén a tavalyi szintre kúszhat vissza a hiteligénylők száma, de a hitelösszegek bizonyosan nem fogják elérni a korábbi szintet – hangzott el az egyik legfontosabb hazai pénzügyi szakmai konferencián. Molnár Gergő a K&H lakossági marketing vezetője annak a véleményének adott hangot, miszerint számolni kell azzal, hogy a gyors és könnyű hitelfelvétel lehetősége miatt kisebb összegű, pár százezer forintos hiteligénylések nagyszámban futnak be – ennek hatása pedig az, hogy nem a kihelyezett hitelek értéke növekszik, hanem a korábbi folyószámla-, hitelkártya- és áruhitelek kerültek át a személyi hitel oldalra.A K&H-nál elmondható, hogy 50% -ban saját ügyfelek vesznek fel személyi hitelt. Molnár Gergő szerint ez persze annak is köszönhető, hogy a digitális csatornáikat nagyon megkedvelték és ezért hitelfelvételre is szívesen használják a meglévő ügyfeleik. A K&H ismeri az ügyfeleit, így éppen abban az élethelyzetben tudja megkeresni őket egy-egy hitelajánlattal, amikor arra nagy eséllyel szükségük is van. Szerinte a digitalizáció jelentheti a megoldást abban is, hogy az azonnal igényelhető hitelek könnyebben elérhetővé váljanak. Ha könnyebben lehet ilyen hitelekhez hozzájutni, az kedvezően hathat a hitelek költségeire is, hiszen az egymással versengő ajánlatokat könnyebb összehasonlítani is.Valamennyi pénzügyi szakember egyetértett abban, hogy a pénzügyi szolgáltatóknál kockázati szempontból nagyon oda kell figyelni, hiszen a gyorsan, bárhonnan, bármikor elérhető hiteligénylések révén megnőhet azoknak az igénylőknek a száma, akik kifejezetten megélhetési terheik enyhítésére vesznek fel hitelt.Vadócz Zsolt, a K&H digitális vezetője – egy másik, digitális bankolással foglalkozó szakmai konferencián –éppen a kockázatkezelést említette példaként az új információtechnológiai megoldások felhasználására. A kockázatkezelés mindig is predikción alapult – azaz azt próbálta előre jelezni, hogy milyen esélye van egy-egy kockázat bekövetkezésének, például annak, hogy a hitelfelvevőnek gondja akad a kölcsön törlesztésében.  A kockázatok elemzésének feladatát nagy mértékben kiváltják az innovatív IT-megoldások. Ezek a hitelbírálat esetén is bevethetők, ami nem azt jelenti, hogy a gép maga hoz döntéseket, hanem azt, hogy a döntéshez szükséges kockázatelemzéseket elvégzi, és ezzel opciókat kínál a döntéshozóknak – akik továbbra is az emberek maradnak.A tavaly bevezetett személyes digitális asszisztens (Kate) mögött jelentős IT-kapacitás áll, és a banki szakemberek – együtt a felhasználó ügyfelekkel – folyamatosan tanítják, képezik. Kate nagy népszerűségnek örvend: immár meghaladja a 218 ezret azoknak az ügyfeleknek a száma, akik igénybe vették Kate segítségét, tanácsait, közülük 53 ezren tettek már fel neki konkrét kérdéseket. Sokan persze még csak tesztelik, hogy egyáltalán mire jó ez a segítség. A kérdezők zöme írásban vagy a gyorsgombok segítségével kommunikál – de láthatóan sokan élvezik, hogy élőszóban is beszélgethetnek Kate-tel. „Az a célunk, hogy az ügyfelek a lehető legkényelmesebben, legegyszerűbben tudják elintézni minden bankkal- és biztosítással kapcsolatos ügyüket egyetlen, könnyen kezelhető mobilapplikációból” – jelentett ki a szakember.

Forrás: K&H sajtóanyag


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Csökkent az AutoWallis árbevétele és nyeresége

Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. Adózás utáni eredménye 1,48 milliárd forint lett, 70 százalékkal csökkent a tavalyi első negyedévhez képest – közölte a vállalat pénteken.