MAZARS: több ezer céget érinthet egy német törvénymódosítás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több ezer magyar céget érinthet az új, csomagolásokról szóló törvény bevezetése Németországban – áll a MAZARS elemzésében. A Németországba exportáló cégeknek 2019. január 1-től regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségük is van a helyi központi hatóság felé. Ha ezt elmulasztják, akkor jobb esetben a továbbiakban nem végezhetnek kereskedelmi tevékenységet az országban, rosszabb esetben pedig akár 200 ezer eurós bírságot is kaphatnak.

Több ezer magyar céget érinthet a német Csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló törvény (VerpackG) bevezetése Németországban – áll a MAZARS új elemzésében. A törvény 2019. január 1-jén már hatályba is lépett, és a hasonló nevű és tartalmú rendeletet (a VerpackV-t) váltotta fel. Az új szabályozás további szigorításokat tartalmaz, amikkel minden olyan magyar cégnek számolnia kell, amely Németországban értékesíti áruit.

„A KSH 2017-es adatai alapján ez több ezer céget jelenthet. A hazánkban forgalmazással foglalkozó 92 ezer vállalkozás 40%-a exporttevékenységet is végez valamilyen formában. Németország az egyik legjelentősebb külkereskedelmi partnerünk: magyar export 25-27%-a, mintegy 27 milliárd eurónyi termék kerül a német piacra. Épp ezért a kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások jelentős részét érintheti az új szabályozás.” – emelte ki H. Nagy Dániel, a MAZARS adóigazgatója.

A szigorítás minden gyártót, forgalmazót, értékesítőt és kereskedőt érint, ha német piacra értékesít csomagolt terméket. A törvény vonatkozik a papírból, üvegből, fémből, műanyagból és természetes anyagokból készült csomagolóanyagokra, valamint a csomagolási tartozékokra is. A szabályozás ráadásul a másodlagos csomagolásokra (azaz a szállításhoz használtakra) is kiterjed.

„Az érintetteknek két nagyon fontos feladatuk lesz az új szabályozás értemében. Az átláthatóság biztosítása érdekében a cégeknek regisztrálniuk kell egy központi hatóságnál, a Zentrale Stelle-nél. Nem számít, hogy milyen mennyiségről van szó, ha egy cég első forgalomba hozó Németországban, akkor automatikusan regisztrálnia kell. Emellett adatszolgáltatási kötelezettsége is van az érintetteknek” – mondta az adóigazgató.

Az adatszolgáltatási kötelezettség a korábbi engedélyeztetési kötelezettség mellett került bele a szabályozásba. Eddig ugyanis a csomagolóanyagokat csak engedélyeztetni kellett valamelyik hitelesített csomagolási rendszerben, ám január 1-től a Zentral Stelle felé már adatszolgáltatási kötelezettsége is lesz az értékesítőnek.

„A szabályok megszegése komoly büntetést von maga után. A regisztrációt elmulasztó cégek például nem végezhetnek kereskedelmi tevékenységet Németországban. Ha mégis értékesítik termékeiket az országban, úgy akár 200 ezer eurós bírságra is számíthatnak” – mondta H. Nagy Dániel.

Fontos része az új törvénynek, hogy a regisztrációt csakis az érintett cégek végezhetik, azzal mást nem bízhatnak meg. Mivel a törvény már hatályba is lépett, így a Németországba szállító cégeknek érdemes különösen odafigyelni az új szabályozással járó adminisztrációra.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 21.

A GVH hat magyar véleményvezérrel és számos hirdető céggel szemben indított eljárásokat

Az influenszereket követő fogyasztók és a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat magyar influenszerrel, számos hirdető céggel, közreműködő reklámügynökséggel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt – közölte a hatóság kedden.

2024. május 21.

Az üres iroda fenntartása a legdrágább

Az elmúlt időszakban jelentősen átalakultak az irodahasználati szokások, ráadásul belépett a munkaerőpiacra a Z-generáció, amelynek tagjai nagyobb szabadságot, rugalmasságot várnak el az őket foglalkoztató vállalatoktól, valamint az irodákban is élményekre vágynak. Mindez kettős kihívást jelent a megfelelő munkahelyi környezet kialakításával, fenntartásával foglalkozó szakembereknek és a HR-eseknek. Új megközelítésre van szükség, hogy a dolgozók ne kényszerként éljék meg a bejárást, és a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák az irodai munkában.