Milyen a jó útnyilvántartás?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Évről évre enyhülnek a szabályok a gépkocsi költségeinek elszámolásával kapcsolatban, de azért érdemes odafigyelni a pontos adminisztrációra – írja blogbejegyzésében az UCMS Group Hungary.


A 2013-ban életbe lépett áfa törvény módosításai lazítanak a személygépkocsival kapcsolatos áfa levonási tilalmakon, és a gépkocsi javítási szolgáltatások áfájának 50 százalékát levonásba helyezhetjük áfa bevallásunkban. Ez nyilván már minden céges autóval rendelkező vállalkozásnál lerágott csont. Túl vagyunk már azon is, hogy azon aggódjunk, vajon vizsgálni kell-e, hogy az adott céges autót a vállalkozás milyen mértékben használja céges – áfa-levonásra jogosító tevékenységhez, illetve milyen mértékben használja magán célokra. Erre ugyanis az adóhatóság már kiadott egy iránymutatást, miszerint ha az autót áfa-levonásra jogosító tevékenységünkhöz használjuk, az már elegendő ahhoz, hogy az 50%-os áfa-levonási joggal éljünk, tehát a magánhasználat mértékét már nem kell vizsgálnunk.

Továbbra is útnyilvántartást kell azonban vezetnünk, ha az autót béreljük. Ekkor ugyanis szét kell szednünk az üzleti és magánhasználatot, és a bérleti díj áfáját csak abban az arányban igényelhetjük vissza, amilyen arányban üzleti célra használtuk az autót. Nézzük, mik az útnyilvántartás minimális tartalmi elemei:

  • a gépkocsi adatai
  • a gépkocsi indulási helyének megjelölése
  • a gépkocsi érkezési helyének megjelölése
  • az utazás dátuma
  • a gépkocsi kilométeróra állása
  • a megtett távolság km-ben kifejezve
  • az utazás célja
  • a felkeresett ügyfél neve
  • valamint a vállalkozás képviselőjének és a gépkocsi vezetőjének az aláírása.

A fenti adattartalom elegendő ahhoz, hogy a céges és a magánhasználat arányát bizonyítsuk. Fontos azonban tudni, hogy az adóhivatal egy-egy konkrét esetben minden körülményt köteles vizsgálni. Épp ezért előfordulhat, hogy amit mi céges használatnak tartunk, azt az adóhatóság magánhasználatnak minősít. Ilyen eset például, ha egy üzletkötő a lakhelyéről indul az ügyfeleket felkeresni, nem pedig a cég irodájától. Ilyenkor hivatkozhatunk arra, hogy az üzletkötő lakhelye közelebb van az ügyfélhez, mint a cég székhelye, vagy esetleg a hatékony és gazdaságos munkavégzésnek a kocsi üzletkötő lakhelyén történő tárolása jobban megfelel.

Mindent megtudhat a gépjárművekhez kapcsolódó költségelszámolásokról és a cégautóadó július 1-től hatályos változásairól,  az Adó szaklap 2013/10. számában megjelent cikkből.

A fentieket összegezve tény, hogy évről évre enyhülnek a szabályok a gépkocsival kapcsolatban, azonban érdemes a jövőben is odafigyelni az adminisztráció pontos elkészítésére.

A cikk az UCMS Group Hungary segítségével készült. Az UCMS Group Hungary az Adó Online együttműködő partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 21.

Sok céget érhet kellemetlen meglepetés, mert hamarosan lejár a NIS2 regisztráció határideje

Már csak pár napja maradt belépni a nyilvántartásba azoknak a hazai vállalatoknak, amelyekre kiterjed a NIS2, vagyis a felülvizsgált uniós kibervédelmi irányelv – hívja fel a figyelmet az EY. Résen kell lenniük a konszolidált beszámolót készítő társaságok tagvállalatainak is, hiszen elég cégcsoport szinten elérni a meghatározott minimum bevételt és létszámot, hogy rájuk is vonatkozzanak a kötelezettségek. Az óvatlan szervezetek számára a mulasztás súlyos bírsággal, sőt a vezető eltiltásával is járhat.  

2024. június 21.

Tagok védelme a létesítő okirat módosítása során

A Ptk. helyes értelmezése szerint akkor is valamennyi tag egyhangú határozatára van szükség a létesítő okirat módosításához, ha a módosítás valamennyi tag jogait azonos módon hátrányosan érintené, vagy valamennyi tag helyzetét azonos módon hátrányosabbá tenné. Az „egyes tagok” kifejezés alatt egy, több, de akár valamennyi tag is értendő – a Kúria eseti döntése.