Nem kell nyugtát adniuk az online szolgáltatóknak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az APEH az Ormós Ügyvédi Iroda megkeresésére adott állásfoglalásában megerősítette: a virtuális szolgáltatásokat nyújtó „”online szolgáltatók”” online szolgáltatása kezelőszemélyzet nélküli automata berendezésnek minősülhet, így mentesülhet a számla-, illetve nyugtakibocsátási kötelezettség alól.

Az állásfoglalás különösen a kisösszegű fizetésekre épülő megoldásoknál lehet megnyugtató. Az ÁFA-törvény rendelkezése értelmében mentesül a nyugtakibocsátási kötelezettség alól az adóalany abban az esetben, ha kezelőszemélyzet nélküli automata berendezés útján teljesíti a termék értékesítését vagy a szolgáltatás nyújtását.

A megfogalmazás alapján azonban kérdéses lehet, hogy ez a mentesség csak a „hagyományos” értelemben vett automatákra vonatkozik-e, vagy online szolgáltatások is ebbe az esetkörbe tartozhatnak-e.

Olyan esetekről beszélhetünk itt, mint például a parkolás vagy az autópálya-használat biztosítása a társaság honlapjáról elérhető elektronikus szolgáltatás útján vagy mobiltelefonról küldött, arra visszaigazolt üzenettel, illetve tartalom letöltése az ellenérték kiegyenlítését követően.

A kérdés különösen azoknál a szolgáltatóknál merül fel, ahol nemcsak a megrendelés, de a szolgáltatás nyújtása is elektronikus úton, elektronikus formátumban történik, nem például csomagküldés útján.

Teljesen elektronikus

A kérdés jelentősége igen nagy, különösen az olyan online szolgáltatások esetében (például digitális tartalmak letölthetővé tétele), ahol mind a szolgáltatás nyújtása, mind a fizetés teljes egészében elektronikus úton történik. Ezek az online rendszerek általában ugyanúgy zárt rendszerként, kezelői közreműködés nélkül, automatikusan működnek.

A felhasználók a szolgáltatáshoz internetes felületen keresztül kapcsolódhatnak, az igénybe venni kívánt szolgáltatást e felületen választhatják ki, rendelésüket itt adhatják le, de a teljesítés is automatikusan, elektronikus úton történik.

A szolgáltatás ellenértéke a szolgáltató pénzforgalmi számlájára szintén elektronikus úton (átutalással, bankkártyás fizetéssel, egyéb fizetési módokkal) kerül megfizetésre.

Az ilyen szolgáltatást zárt informatikai rendszer szintén teljes mértékben automatikusan – kezelőszemélyzet közreműködése nélkül – nyújtja, hasonlóképpen, mint az érmével működő automaták esetében.

Felesleges költség

Mivel ezeknél a szolgáltatóknál a két szerződő fél fizikailag nem találkozik, így papír alapú számla vagy nyugta kiállítása és átadása felesleges költséget jelent olyankor, amikor az igénybe vevőnek ténylegesen nincs szüksége számlára (vagyis nem ÁFA-alany magánszemélyeknél)…

A cikk teljes terjedelemben az origo.hu honlapon olvasható

Forrás: origo üzleti negyed


Kapcsolódó cikkek

2024. június 14.

Még mindig sokan mondanak le a nyaralásról

Nagyon vegyes a kép az utazási tervek terén. Összességében javult a középkorúak utazási helyzete, és akik terveznek nyaralást, azok többet szánnak erre a K&H biztos jövő index szerint, de a koronavírus járvány utáni időszakhoz képest még mindig visszafogottnak mondható az utazási kedv. Ráadásul még mindig sokan vannak, akik a pénzhiány miatt nem tudnak hosszabb vakációt beiktatni: a válaszadók 71 százalékánál ez az indok. Ez az arány nem sokkal alacsonyabb a tavalyi 77 százaléknál, viszont még mindig jóval meghaladja a tavalyelőtti 58 százalékos arányt.

2024. június 14.

Májusban minden termékcsoportban nőtt az építőanyag-értékesítés volumene

Az építőanyag-piacon minden termékcsoportban nőtt az értékesítés volumene májusban, az árak azonban csökkentek, ami kedvező jel az otthonfelújítási program júniusi indulása előtt és a lakásépítési szegmens lassú, de biztos felpörgésére utal – erről Juhász Attila, az Újház Zrt. és az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi elnöke tájékoztatott pénteken.