Növekvő árbevételek az utakon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Épphogy csak lezárult a beszámoló leadási határidő, de az már biztosan látszik, hogy növekedett a főtevékenységként út- és autópálya-építéssel foglalkozó cégek árbevétele 2014-ben.


Ugyan még csak most járt le a vállalkozások számára a 2014-es pénzügyi beszámolók leadásának határideje, a Bisnode Magyarország máris gyorselemzésben vizsgálta az Út- és autópálya építéssel foglalkozó vállalkozások bevételeinek és kockázatosságának alakulását.

Bár az Út- és autópálya építéssel, mint főtevékenységgel foglalkozó vállalkozások 2014-es beszámolóinak feldolgozottsága még alig 12%-os, az már most szembetűnő, hogy az iparág cégeinek összárbevétele jelentősen meg fogja haladni a 2013-as szintet. Ebben a stádiumban még nem lehet pontos becsléseket adni, ám ha feltételezzük, hogy az iparág legnagyobb vállalkozásai – 2012-höz és 2013-hoz hasonlóan – továbbra is az iparági összbevétel 55-60%-át teszik ki, akkor a 2014-re várható összárbevétel akár 40%-kal is meghaladhatja 2013-ast.

Ennek a feltűnően magas árbevétel-növekedésnek a hátterében a rendszeres út- és autópálya-építési projekteknek és -fejlesztéseknek köszönhetően megélénkülő piac, illetve a korábbi évek során igényelhető EU-s támogatások pozitív hatásai állnak. Ha csak a 10 legnagyobb árbevétellel rendelkező vállalkozás bevételeinek alakulását nézzük, már ott is hatalmas növekedések tapasztalhatóak, ezáltal nagyrészt nekik köszönhető, hogy már 12% alatti beszámoló feldolgozottság mellett is egyértelműen látszik, hogy az iparág egészének árbevétele biztosan meghaladja 2013-as szintet. A kormány tervei szerint várhatóan az idei évben is folytatódik az útépítési hullám; az új út- és autópálya-szakaszok építése, illetve a meglévő szakaszok bővítése pedig kedvezően hat majd az iparági bevételek növekedésére is.

A listát vizsgálva furcsának tűnhet, hogy a Közgép Zrt. miért nem szerepel a legnagyobbak között. Ennek oka, hogy a Közgép Zrt. a fémszerkezet-gyártást jelöli meg főtevékenységeként, és emellett a főtevékenység mellett foglalkozik út-és autópálya-építésekkel is. Bár az eltérő főtevékenysége miatt a listába nem került be, attól még náluk is jelentős – csaknem 90%-os – bevétel-növekedésről beszélhetünk 2014-ben. Üzemi eredményük pedig még ennél is nagyobb mértékben, közel 270%-kal növekedett.

 

Az iparág eredményességét vizsgálva elmondhatjuk, hogy már 2013-ban is komoly javulás volt megfigyelhető az iparág cégeinek üzemi szintű eredményességében. Míg 2012-ben a TOP 10 cégen kívül az iparág többi cége túlnyomórészt veszteségesen zárta az évet, addig a 2013-as évet vizsgálva már átlagosan pozitív üzemi eredményt értek el.

Az iparág egészét tekintve ugyancsak pozitív átlagos üzleti eredményt várunk a 2014-es esztendőre is. Ezt a várakozásunkat nagymértékben elősegíti, hogy a 10 legnagyobb árbevételű cég mindegyike növelni tudta üzemi eredményét a 2013-ashoz képest, továbbá, hogy ők 10-en is átlagosan 25%-os üzemi eredmény növekedést tudtak produkálni 2013-hoz mérten.

Kockázatossági szempontból vizsgálva az iparágat, a kockázatosság enyhe növekedése tapasztalható, ami a 2014-es beszámolók jelenleg még alacsony százalékos feldolgozottságán túl a főleg kisebb cégekre jellemző túlzott eladósodottságnak és tőkehiánynak tudható be. Ugyanakkor a TOP 10 vállalkozást kiemelve elmondhatjuk, hogy 1-2 kivételtől eltekintve fizetésképtelenné válási kockázatuk alacsony, a TOP 10 átlagos Bisnode ratingje pedig 76,5-et mutat.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

A BYD és az Ayvens együttműködik az európai elektromos átállás folyamatában

Szándéknyilatkozatot írt alá a BYD kínai elektromosjármű-gyártó és az Ayvens nemzetközi flottakezelő szolgáltató arról, hogy együttműködnek az új energiákkal hajtott személyautók és könnyű haszonjárművek terjesztésének érdekében az európai piacon – tájékoztatta a BYD PR Hungary szerdán közleményben.

2024. július 5.

KSH: 5,2 százalékkal csökkent az ipari termelés

Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. 2024. májusban az export euróban számított értéke 8,8, míg az importé 9,0 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól.